شناسه خبر:79812
1402/12/5 11:26:38

امام جمعه ایلام بر لزوم تقویت زیرساخت‌ها و توسعه کتابخانه‌ها در استان ایلام تأکید کرد.

حجت‌الاسلام الله‌نور کریمی‌تبار عصر چهارشنبه در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خوش‌آمدگویی، اظهار کرد: خدمات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، به خصوص انجام اقدامات بسیار خوب فرهنگی در کنگره شعر «طلوع سرخ» و ایام اربعین و کارهایی که در راستای تقویت کتابخانه‌های استان انجام شده است، قابل تقدیر است.

وی با اشاره به محدودیت منابع و کم‌برخورداری استان ایلام، گفت: نیاز است که در مرکز، برای تحقق عدالت اجتماعی و فرهنگی در راستای تقویت زیرساخت‌ها و توسعه کتابخانه‌ها به استان ایلام توجه ویژه شود.

امام جمعه ایلام با تأکید بر گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه، تصریح کرد: در برخی مواقع نیاز است از ظرفیت خیرین در این راستا استفاده شود؛ چراکه نه‌تنها افرادی که نیاز به خواندن کتاب دارند و می‌خواهند از ظرفیت کتابخانه‌ها استفاده کنند، بلکه کتابخانه باید مکانی برای پر کردن اوقات فراغت باشد.

کریمی‌تبار با تأکید بر توسعه کتابخانه‌ها و افزایش میزان نشاط و جذابیت کتابخانه ها، تصریح کرد؛ باید امکانی فراهم شود تا در مناطق کمتر برخوردار مراجعین بتوانند از دسترسی به رایانه و اینترنت در کتابخانه‌ها بهره‌مند باشند.

وی با تأکید بر نقش رسانه ملی، خبرنگاران و فضای مجازی در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، عنوان کرد: کتابخانه‌ها با ارائه خدمات فرهنگی می‌توانند در ساختن انسان‌های سالم، با بصیرت و آگاه و در مجموع ساختن جامعه‌ای غنی با پشتوانه‌ای فرهنگی نقش مهمی ایفا کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه تعداد سه هزار و 800 کتابخانه در سطح کشور زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعال است، تصریح کرد: شبکه کتابخانه‌های عمومی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا مقام نخست را دارد، در آسیا جزء پنج کشور نخستو در دنیا جزو 20 کشور نخست هستیم.

مهدی رمضانی با عنوان اینکه در حوزه توسعه کتابخانه‌های عمومی و تعریف خدمت، ایران جزو کشورهای پیشرو است، گفت: در این حوزه دو مسئله وجود دارد؛ اول دسترسی به کتاب و ایجاد نقطه ارائه خدمت و دوم توسعه خدمات که مورد توجه است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور جزو معدود دستگاه‌های خدماتی است که علاوه بر وظایف و مأموریت‌ها، برای خود خدمت جدید تعریف کرده است، در این راستا می‌توان به ارائه 60 خدمت در نسل جدید کتابخانه‌ها اشاره کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان، بیان کرد: در این حوزه کارهای مؤثری صورت گرفته و در حال حاضر همه کتابخانه‌ها به بخش کودک مجهز هستند.

 

 

شناسه خبر 79812