شناسه خبر:79813
1402/12/5 11:28:05

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره تئاتر کردی سقز در تقویم برنامه‌های فرهنگی و هنری وزارتخانه در سال آینده قرار خواهد گرفت.

کاظم نظری روز پنجشنبه در اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره تئاتر کردی سقز که در مجتمع فرهنگی هنری سقز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مطالبات و خواسته‌های مسئولان و هنرمندان سقزی قرار گرفتن این جشنواره در تقویم برنامه‌های فرهنگی و هنری وزارتخانه بود که این مهم محقق می‌شود.

وی اعلام کرد: از سوی این مرکز برای دوره آینده جشنواره تئاتر کردی سقز پنج میلیارد ریال و برای جشنواره زیویه هم سه میلیارد ریال اعتبار اختصاص می‌دهیم.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال مردم از جشنواره تئاتر کردی سقز را کم‌نظیر خواند و ادامه داد: تماشاگر چند نمایش هجدهمین دوره این جشنواره بودم که با وجود اینکه متوجه زبان بازیگران که کردی بود نمی‌شدم ولی بازی به‌حدی درخشان بود که به‌خوبی با موضوع آن ارتباط برقرار می‌کردم.

فرماندار شهرستان سقز در این مراسم با اشاره به اینکه رسالت اصلی برگزاری جشنواره تئاتر بر عهده هنرمندان این عرصه است، اظهار کرد: سقز با قدمت سه هزار و 500 ساله با فرهنگ و هنر بیگانه نیست و تاکنون هنرمندان مطرح زیادی در این شهرستان پرورش یافتند و به جامعه هنری ایران معرفی شدند.

جعفر توان برگزاری جشنواره تئاتر کردی را برند و شناسنامه سقز خواند و بیان کرد: برای برگزاری هجدهمین دوره این جشنواره تاکنون 12 میلیارد و 300 میلیون ریال هزینه داشته که تاکنون 9 میلیارد و 500 میلیون ریال آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم این دوره از جشنواره بدون بدهی به پایان برسد که این اقدام مهمی در راستای برگزاری هرچه بهتر دوره بعدی آن خواهد بود.

فرماندار ویژه شهرستان سقز بیان کرد: انتظار داریم این جشنواره در تقویم برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برسد و سقز به‌عنوان شهر خلاق تئاتر صحنه‌ای معرفی شود.

توان خواستار حمایت از حضور آثار نمایشی گروه‌های نمایشی سقز در جشنواره‌های کشوری و انتخاب یکی از هنرمندان بومی این شهرستان به‌عنوان دبیر نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر کردی سقز شد.

هجدهمین دوره جشنواره تئاتر کُردی سقز روز یکشنبه 29 بهمن با اجرای دو نمایش با عنوان سئ ئافره‌ت (سه زن) از کرمانشاه و که‌له‌دوشاو عه‌لوکی به کارگردانی سیامک دنیر از ارومیه کار خود را آغاز کرد و امروز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

 

 

شناسه خبر 79813