شناسه خبر:79866
1402/12/7 11:15:40

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: میانگین آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده در 10 سال گذشته حدود پنج هزار هکتار بود اما سال جاری با وجود اینکه میزان آتش‌سوزی‌ها تقریباً شبیه همان 10 سال گذشته بود اما وسعت آتش‌سوزی به دو هزار هکتار کاهش یافته است.

زبانه‌های آتش لحظه به لحظه بیشتر می‌شود و بالاتر می‌رود، در دل درختان آتشی به پا شده که سرتا پایشان را سرخ کرده است، حیوانات سراسیمه به این طرف و آنطرف می‌روند، سرگردان می‌چرخند، آنهایی که بچه دارند در تلاش برای نجات فرزند خود به هر دری می‌زنند، برخی که تیزپا هستند تلاش می‌کنند تا از میان شعله‌ها بجهند و فرار کنند، حیواناتی هم که کند حرکت می‌کنند باید به جای امنی پناه ببرند تا آتش بدنشان را نسوزاند که معمولاً در آتش‌سوزی‌های بزرگ این اتفاق نمی افتد و طعمه حریق می‌شوند، علاوه بر این هیچ گیاهی هم در امان نیست و در گرداب آتشی که گرفتار شده اند می‌سوزنند و از بین می‌روند. این گوشه‌ای از زمان وقوع آتش‌سوزی است که می‌توان به تصویر کشید.

در چند سال اخیر عوامل مختلفی ازجمله تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و عوامل انسانی موجب افزایش آتش‌سوزی در طبیعت شده است، البته این مشکل دامنگیر تمام دنیا شده به طوری که سالانه هزاران هکتار زمین و جنگل در کشورهای مختلف ازجمله استرالیا، آمریکا، روسیه، ایتالیا، رومانی و کانادا می‌سوزد و هر آنچه در آن است از بین می‌رود، باید توجه داشته باشیم که در آتش سوزی فقط درختان و یا بوته‌ها به ظاهر نمی سوزند بلکه تنوع زیستی آن منطقه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ممکن است حتی برای همیشه نابود شود.

یک جمله در میان قدیمی‌ها رایج است و اینکه آتش خانمان‌سوز است، بنابراین به هرجا بیفتد هرچه سر راهش باشد را نابود می‌کند و از بین می‌برد بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت خود اقدامات خوبی را انجام داده که موجب کم شدن وسعت آتش شده است. بر این اساس آمارها نشان می‌دهد که در چند سال گذشته تعداد و وسعت آتش‌سوزی‌ها در کشور کاهش یافته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست چندی پیش گفته بود: فروردین ماه امسال 37 هکتار و سال گذشته 148 هکتار آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه رخ داده بود که این آمار کاهش 75 درصدی را در این ماه نشان می‌دهد، همچنین اردیبهشت پارسال 10 هکتار و سال جاری 9 هکتار یعنی کاهش 10 درصدی، خرداد سال گذشته 130 هکتار و سال جاری 42 هکتار یعنی کاهش 68 درصدی آتش سوزی را شاهد بودیم، همچنین در تیرماه سال گذشته 63 هکتار و امسال 91 هکتار یعنی افزایش 44 درصدی آتش‌سوزی را در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: در مجموع سال گذشته 351 هکتار و امسال 172 هکتار آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه رخ داده که امسال نسبت به پارسال در مدت مشابه، 49 درصد کاهش وسعت آتش‌سوزی داشتیم که در این مدت کرمانشاه در منطقه حفاظت‌شده بیستون با 62 هکتار آتش‌سوزی رتبه نخست را داشت، بعد از آن آذربایجان شرقی در منطقه حفاظت شده خدا آفرین با 32 هکتار رتبه دوم، خوزستان در منطقه حفاظت‌شده کرخه و شیمبار با 12 هکتار رتبه سوم را به خود اختصاص داده بودند.

وی تأکید کرد: البته تعداد بروز آتش‌سوزی نسبت به سال‌های گذشته کمتر نشده اما چون آمادگی‌ها خوب بود و تجهیزاتی که برای اطفای حریق لازم است به‌صورت تقویت شده و به روز در اختیار محیط‌بانان قرار گرفت، باعث شد که امسال در هکتار آتش‌سوزی کاهش 49 درصدی داشته باشیم.

  تزریق اعتبارات به استان‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه کاهش آتش‌سوزی‌ها و مقابله با آن کارهای خوبی در کشور انجام شده و اعتبارات خوبی به استان‌ها تزریق شده است.

حسن اکبری با اشاره به اینکه اقدامات سازمان محیط زیست در مناطق حفاظت‌شده انجام می‌شود و آمارهای ارائه‌شده هم مربوط به این مناطق است افزود: در مدت 10 سال گذشته میانگین آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده حدود پنج هزار هکتار در سال بود اما با اقدامات صورت گرفته این میزان کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: در یک سال گذشته به رغم اینکه در برخی استان‌ها شرایط خشک‌سالی حاد بود و تعداد آتش‌سوزی‌ها هم تقریباً شبیه همان 10 سال گذشته بود اما وسعت کل آتش‌سوزی حدود دو هزار هکتار بود که این نتیجه تأمین اعتبار بیشتر، مشارکت بهتر مردم و تجهیزات و امکاناتی بود که در اختیارشان قرار گرفت و کمک کرد که بتوانیم وضعیت آتش‌سوزی‌ها را تا حد قابل قبولی کاهش دهیم و امیدواریم این روند حفظ شود.

شناسه خبر 79866