شناسه خبر:79894
1402/12/7 11:51:15

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: دوره‌های توجیهی برای مدیران گروه‌ها و کانال‌های پُرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی به‌منظور پیشگیری از تخلفات انتخاباتی تدارک دیده و برگزار شد.

سرهنگ محمدباقر زارعی روز شنبه ابراز کرد: رویکرد پلیس فتا در راستای تحقق فرامین رهبری فرزانه انقلاب به‌ویژه افزایش مشارکت بوده؛ بنابراین کلاس‌های آموزشی و دوره‌های توجیهی بیشتر با هدف بیان بایدونبایدها برای مخاطبان برگزار شد.

وی بیان کرد: این دوره‌های آموزشی برای داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان نیز برگزار شد و کارشناسان توانمند و زبده پلیس فتا با هدف آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی، به تشریح قوانین و تخلفات انتخاباتی برای نامزدها پرداختند.

رئیس پلیس فتای استان همدان گفت: در ماده 79 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، تکالیفی به پلیس فتا محول شده است؛ برای نمونه درج آگهی یا نشر محتوا علیه نامزدهای انتخاباتی یا احزاب و گروه‌های سیاسی یا اعلام خلاف واقع انصراف نامزدها توسط رسانه‌های همگانی ممنوع است و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) و ضابطان قوه قضائیه موظف به رصد موارد یادشده و جلوگیری از آن‌ها هستند.

سرهنگ زارعی تصریح کرد: پلیس فتا فضای مجازی را با دقت رصد کرده و درصورت بروز تخلف، طبق قانون با افراد خاطی برخورد می‌کند.

وی یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در ارتقای آگاهی و افزایش سواد رسانه‌ای را جراید و پایگاه‌های خبری خواند و گفت: پلیس فتا به‌عنوان یک پلیس رسانه‌ای معتقد است که اطلاع‌رسانی دقیق از سوی رسانه‌ها در کاهش و پیشگیری از جرائم سایبری مؤثر باشد.

رئیس پلیس فتای استان همدان گفت: در عصر کنونی مردم بیشتر اخبار را از طرق فضای مجازی دنبال می‌کنند؛ بنابراین باید شیوه و شگردهای مجرمان سایبری و نحوه پیشگیری از گرفتار شدن در دام آن‌ها را به‌خوبی به مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

سرهنگ زارعی ادامه داد: گستره استفاده از فضای مجازی با توجه به الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات و تغییرات در کسب‌وکارها رو به افزایش است؛ در این میان الکترونیک شدن خدمات، مجرمان را به بهره‌گیری از فضای مجازی برای به دام انداختن افراد سوق داده است.

* رشد آگهی‌های دروغین در فضای مجازی با هدف کلاهبرداری

وی افزود: میزان کلاهبرداری از طریق ثبت آگهی‌های مجازی دروغین با نزدیک شدن به پایان سال رو به افزایش است؛ بنابراین از هم‌استانی‌ها درخواست می‌شود فریب این‌قبیل تبلیغات که با ترفند فروش ارزان کالا، مالباختگان را به دام می‌اندازند، نخورند.

رئیس پلیس فتا استان همدان گفت: افرادی که سیم کارتی به‌نام آن‌ها بوده اما مفقود شده، سریع نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کنند؛ چراکه احتمال سوء استفاده از این طریق زیاد است.

سرهنگ زارعی افزود: یکی از دیگر راهکارهای کلاهبرداری در فضای مجازی، ارسال لینک‌های آلوده و هدایت افراد به سمت بدافزار است؛ بنابراین افراد هیچ‌گاه روی لینک‌هایی که توسط شماره‌های شخصی ارسال می‌شود، کلیک نکنند.

وی ادامه داد: چنانچه پیامی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر درخواست پول از طریق دوستان دریافت کردید، پیش از واریز پول با فرد متقاضی وجه نقد تماس بگیرید.

 

 

شناسه خبر 79894