شناسه خبر:79966
1402/12/9 11:26:38

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که انتشار سالانه کربن از جنگل‌های حرا تخریب شده می‌تواند تا پایان قرن حاضر نزدیک به 50000 درصد افزایش یابد.

مطالعه‌ای که اخیراً توسط دانشگاه ایالتی مونتکلر انجام شده نشان می‌دهد که انتشار سالانه کربن از جنگل‌های حرا تخریب شده می‌تواند تا پایان قرن نزدیک به 50000 درصد افزایش یابد.

بر اساس این مطالعه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در درجه اول در سراسر جنگل‌های مانگرو تخریب شده به‌ویژه در در مناطقی از این جنگل‌ها که در جنوب هند، جنوب شرقی چین، سنگاپور و شرق استرالیا وجود دارند، رخ خواهد داد.

جنگل‌های حرا برای ذخیره‌سازی و ترسیب کربن بسیار حیاتی هستند. گیاهان این جنگل‌ها کربن را در چرخه فتوستنز جذب کرده، در ریشه گیاه ذخیره کرده و اجازه انتشار آن به جو را نمی‌دهد اما علیرغم اهمیت آن‌ها، فعالیت‌های توسعه‌ای انسانی منجر به کاهش محسوس در این ذخایر حیاتی کربن شده است.

از دست دادن گسترده ذخایر کربن حرا طی دو دهه گذشته، تبدیل جنگل‌های حرا به مناطق کشاورزی، آبزی پروری و شهری منجر به از دست رفتن 158.4 میلیون تن ذخایر کربن جهانی حرا شده است. این تلفات برابر است با انتشار کربن حاصل از انتقال کل جمعیت ایالات متحده از نیویورک به لندن از طریق هوا، که نشان‌دهنده تأثیر زیست‌محیطی قابل توجه چنین تخریبی است.

بر اساس این مطالعه جنگل‌های حرا، تقریباً 0.1 درصد از سطح زمین را پوشش می‌دهند اما از نظر قابلیت ذخیره‌سازی کربن توانایی سه تا چهار برابر ترسیب کربن سایر جنگل‌ها دارند که همین مورد آن‌ها را به یک جزء حیاتی از فرآیند چرخه جهانی کربن تبدیل می‌کند.

محققان هشدار دادند، جنگل‌های حرا برای تنظیم ترسیب کربن حیاتی هستند و مهم است که از آنها محافظت کنیم و نخستین گام برای حفاظت، درک تأثیر جمعیت‌ها و فعالیت‌های انسانی بر ذخایر کربن جنگل‌های حرا است.

نتایج این مطالعه در مجله معتبر Environmental Research Letters منتشر شده است.

شناسه خبر 79966