شناسه خبر:80028
1402/12/10 11:39:33

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تاکنون بیش از 550 هزار پیوندک روی درختان گردو استان پیوند خورده است، گفت: از این میزان 101 هزار پیوند در سال جاری انجام شده است.

حجت‌الله شهبازی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سرشاخه‌کاری درختان گردو از سال 1396 در استان آغاز شده است، افزود: 90 هزار پیوند در سال گذشته انجام شده است.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال 1403 بیش از 110 هزار سرشاخه‌کاری درختان گردو در سطح استان اجرا خواهد شد، تأکید کرد: مقدمات کار و خرید پیوندک از محل اعتبارات دولتی فراهم شده، به‌طوری که همه پیوندک‌ها از باغ مادری استان تهیه شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: همکاران ما در سراسر استان آمادگی ثبت‌نام باغداران علاقه‌مند را دارند؛ از همین رو متقاضیان با مراجعه به مراکز و مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ثبت‌نام در این طرح را انجام دهند.

وی همچنین اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل این طرح پیشگیری از سرمازدگی بهاره است، اگرچه اهداف دیگری چون ایجاد یکنواختی محصولات تولیدی، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه تولید، افزایش درآمد باغداران، افزایش صادرات و درنهایت افزایش بهره‌وری از عوامل تولید به‌ویژه آب، خاک و سرمایه را در نیز پی دارد.

شهبازی با تأکید بر اینکه شهرستان‌های پیشرو استان در سرشاخه‌کاری تویسرکان، نهاوند و ملایر هستند، اظهار کرد: با ثبت جهانی گردوی تویسرکان، استان همدان موفق شد جایگاه خود را در کشاورزی جهان ارتقا دهد و ظرفیت‌های خود را به اثبات برساند.

وی تأکید کرد: استان همدان رتبه نخست سطح و تولید گردو در کشور را دارد؛ به‌طوری که ازنظر سطح 13 درصد باغ‌های گردوی کشور و بیش از 23 درصد تولید گردوی کشور در استان است.

 

 

شناسه خبر 80028