شناسه خبر:80075
1402/12/12 12:19:06
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان:

ضایعاتی‌های جاده انصارالامام تا پایان امسال تعیین تکلیف می‌شوند

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان درخصوص آخرین وضعیت ضایعاتی‌های جاده انصارالامام گفت: با پیگیری فرمانداری همدان این موضوع تا اسفندماه سال جاری تعیین تکلیف خواهد شد.

امروزه بازیافت و تفکیک زباله خانگی به یکی از مشاغل استان همدان تبدیل شده است و ضایعات جمع‌شده از سطح شهر برای تفکیک و تعیین تکلیف، روانه فضاهای دیگری همچون جاده روستای انصارالامام (ینگجه) می‌شوند.

در گذشته این منطقه مختص تاکستان‌های انگور و باغات گل محمدی بوده است، اما امروز این باغ‌ها تبدیل به انبار ضایعاتی‌‌ها شده که دو طرف جاده را به خود اختصاص داده‌اند و امروز دیگر از آن باغ‌های سرسبز خبری نیست.

اگر سری به جاده روستای ینگجه بزنید، خواهید دید که دو طرف جاده ضایعاتی‌های بسیاری به‌وجود آمده که این مسیر را به دنیای دیگری تبدیل کرده است.

دخیل بودن چندین اداره مختلف برای حل این موضوع باعث شده تا شاهد تحقق ضرب‌المثل آشپز که دو تا شود غذا یا شور می‌شود یا بی‌نمک باشیم؛ حال آنکه این موضوع تهدیدی جدی برای آلوده شدن آب‌های زیرزمینی، خاک منطقه، محیط‌زیست و بهداشت است. البته تجاوز به حریم راه، موضوعات اجتماعی، تغییر کابری‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی و ساخت‌وساز غیر مجاز نیز دیگر مشکلاتی است که ضایعاتی‌های مستقر در راه روستای انصارالام ایجاد کرده‌اند و ممکن است در آینده مشکلات جدی‌تری با خود به همراه داشته باشد.

به همین منظور و با توجه به اهمیت معضل مذکور که چندین سال است در این منطقه جا خوش کرده و اخبار مختلفی برای سامان‌دهی آن منتشر شده و حدود دو سال پیش قرار بود این واحدها به مکان جدیدی منتقل شوند اما همچنان این مهم اتفاق نیفتاده، با معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان دراین‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

عادل عربی با بیان اینکه در مسیر جاده روستایی انصارالامام حدود 300 واحد ضایعاتی وجود دارد که مشکلات مختلفی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند، گفت: این واحدها در حوزه‌های مختلف همچون محیط‌زیست، آب، بهداشت، تجاوز به حریم راه، موضوعات اجتماعی، تغییر کابری‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی و ساخت‌وساز غیر مجاز مشکلاتی را به‌وجود آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان، مردم این روستا و واحدهای مجازی که از گذشته در این مسیر فعالیت داشته‌اند از این موضوع شکایت دارند، اظهار کرد: این مسئله یک مشکل بین بخشی است و دستگاه‌های مختلفی در این خصوص وظیفه دارند ورود کرده و ایفای مسئولیت کنند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در ادامه تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست نیز از دو جایگاه محیط‌زیست و دبیری کارگروه مدیریت پسماند پیگیر این موضوع است.

عربی در توضیح جایگاه این اداره کل که مسئول پیگیری و رفع مشکلات محیط‌زیستی است، گفت: حدود 23 واحد در این مجموعه مشکلات محیط‌زیستی دارند و فاضلاب خام را وارد محیط می‌کنند که این موضوع به‌واسطه شست‌وشو و خردایشی است که در فعالیت خود دارند؛ همگی این موارد شناسایی و به مرجع قضائی معرفی شده‌‌اند که برای آن‌ها حکم صادر شده و به‌عنوان واحد آلاینده هستند، همچنان نیز صدور اخطاریه‌ها ادامه دارد.

* موضوع ضایعاتی‌ها فرابخشی است

این مقام مسئول افزود: سایر واحدها دارای مشکلات مختلف در حوزه‌های متفاوت هستند و این مهم باعث شده تا موضوع فرابخشی باشد و یک ارگان بالادستی هماهنگی آن را برعهده بگیرد تا همه دستگاه‌ها به وظیفه خود در این خصوص عمل کنند.

* شرکت عماد پیمان محلی را برای راه‌اندازی ناحیه صنفی جهت انتقال ضایعاتی‌ها پیشنهاد کرده

عربی با بیان اینکه از بُعد جایگاه دبیرخانه نیز این موضوع چون در کارگروه مدیریت پسماند مطرح شد مقرر است پیگیری لازم به‌منظور جابه‌جایی این واحدها با جانمایی محل جدید صورت بگیرد، عنوان کرد: ما از این جایگاه نیز موضوع را پیگیری کرده‌ایم و نهایتاً شرکت عماد پیمان، محلی را برای راه‌اندازی ناحیه صنفی جدید جهت انتقال این واحدها پیشنهاد کرد.

* فرمانداری همدان پیگیر انتقال ضایعاتی‌های روستای انصارالامام است

وی در ادامه تصریح کرد: این محل نرسیده به اتوبان همدان- ساوه قرار دارد که مورد بازدید قرار گرفته و هم‌اکنون نیز موضوعات آن از طریق فرمانداری همدان درحال پیگیری است و کارگروه پسماند استان نیز به شرکت شهرک‌های صنعتی پیشنهاد کرد تا درصورت تمایل در قالب ایجاد یک ناحیه صنفی- صنعتی در این خصوص قبول مسئولیت و این موضوع را سامان‌دهی کند.

عربی با اشاره به اینکه پاسخ آن به ما به‌طور مستقیم اعلام نشده است اما شنیده‌ها حاکی از تمایل برای ورود به این موضوع است، گفت: محیط‌زیست استان جلسه‌ای در این خصوص برگزار کرده است که مقرر شد فرمانداری مسئله را قبل از عید امسال تعیین تکلیف کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نیاز است این موضوع از سوی یکی از ادارت تابع وزارت کشور پیگیری شود، اظهار کرد: فرمانداری همدان به‌عنوان نهاد بالادستی قبول کرد هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا این محل جابه‌جا شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه منطقه مذکور عمدتاً در حریم شهر مریانج است و قسمت کوچکی از آن در حریم شهر همدان بوده، گفت: همه از این مشکلات منطقه آگاه هستند.

عربی با اشاره به اینکه موضوع ضایعاتی‌ها مورد مطالبه دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز هست، تصریح کرد: فعالیت ضایعاتی‌ها در این منطقه غیر مجاز است و مشکلات زیادی را به‌وجود آورده، حتی ما پاسخی به استعلام احداث واحد جدید در آن منطقه به اداره صنعت و معدن همدان نمی‌دهیم و از آن‌ها نیز خواسته‌ایم مجوز جدیدی در این حوزه به افراد ندهند؛ چر که قرار نیست در این منطقه واحد جدیدی مستقر شود.

با این تفاسیر گویا امسال قرار است ضایعاتی‌های جاده انصارالامام از سوی مسئولین همدانی پیگیری شود و فرمانداری همدان نیز برای تسریع در موضوع پای کار خواهد بود که این مهم به معنای عزم جدی ارگان‌های مختلف در استان برای پایان دادن به فعالیت غیر مجاز و خطرآفرین ضایعاتی‌های جاده ینگجه است.

بی‌شک ضایعات استان نیاز به تفکیک، سازمان‌دهی و بازیافت مناسب دارد و ایجاد شهرک جدید برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، ضمن جلوگیری از آسیب وارد آمدن به محیط‌زیست، کمک خواهد کرد تا هر نوع پسماند با تمهیدات مخصوص به خود بازیافت شود. ایجاد فضای جدیدی که از همه نظر کارشناسی‌شده و مطالعه‌شده باشد، می‌تواند گامی مؤثر برای پیشرفت شهر بوده و با بهره‌گیری از دانش افراد خبره در این حوزه، به سلامت شهر نیز کمک کند.

 

 

شناسه خبر 80075