شناسه خبر:80117
1402/12/13 13:10:57

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: انتظار می‌رود با اقدامات انجام‌شده در حوزه مسکن، نیاز 10 سال آینده شهر همدان در این خصوص برطرف شود.

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی : مجید صالحی‌امیر با اشاره به اینکه حدود 120 هزار نفر در استان همدان طی 6 مرحله از آغاز طرح اقدام ملی مسکن تاکنون که با عنوان نهضت ملی مسکن از آن یاد می‌شود ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: درنهایت و پس از انجام پالایش 55 هزار نفر واجد شرایط تایید نهایی شدند.

وی افزود: یکی از مشکلات اولیه اقدام ملی مسکن تأمین زمین بود؛ به واقع برای مساکن مهر تعدادی زمین‌ در داخل شهرها اختصاص یافت که خلأ ایجادشده بعد از اتمام این طرح باعث شد تا در زمان آغاز طرح ملی مسکن برای تأمین زمین در همدان و ملایر با توجه به شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی این شهرها، سخت‌گیری بیشتری اعمال شود.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان همدان با عنوان اینکه یکی از نقاط قوت استان همدان در حوزه مسکن این است که هفت هزار و 500 واحد مسکن مهر ساخته‌شده برای شهرهایی که جمعیت کمتر از 25 هزار نفر دارند به اتمام رسیده، یادآور شد: تمام طرح‌های سه‌جانبه مساکن مهر به پایان رسیده و چند تعاونی نیمه‌کاره این حوزه نیز تعیین تکلیف شدند.

صالحی‌امیر ضمن تشکر از زحمات مدیران قبلی این اداره کل، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم با محوریت استاندار همدان زحمات زیادی برای تأمین زمین کشیده شد؛ در همین راستا برگزاری 36 جلسه شورای مسکن موجب شد تا در اکثر شهرهای استان وضعیت تأمین زمین‌ تعیین تکلیف شود.

وی تأکید کرد: تاکنون حدود یک‌هزار و 917 هکتار زمین برای استان همدان تأمین شده که این میزان در قروه 32 هکتار تأمین و 50 هکتار توافق، در قهاوند 22 هکتار تأمین و هفت هکتار توافق، در بهار 22 هکتار تأمین و در کبودراهنگ 15.5 هکتار تأمین بوده است که مسکن ملی در این شهرها نیز تعیین تکلیف شد.

وی با اشاره به اینکه همدان و ملایر 86 درصد متقاضیان مسکن ملی را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: یک‌هزار و 503 واحد نیمه‌تمام مسکن مهر فاقد متقاضی در شهرهای زیر 25 هزار نفر استان تعیین تکلیف شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه استانداری برای تأمین مسکن در شهر همدان یک زمین 145 هکتاری از طریق ماده 10 قانون جهش مسکن اختصاص داد که در آن محل 11 هزار واحد درحال ساخت است و همه مشکلات خاص اسنادی آن رفع شده و حتی فضای سبز مجموعه نیز دارای سند جداگانه است، گفت: کارگزاران بنیاد مسکن به ما قول داده‌اند تا دو سال آینده پروژه 11 هزار واحدی را به مردم تحویل دهند که تاکنون اقدامات چهار هزار واحد آغاز شده، پیشروی در چنین مگاپروژه‌هایی به‌سادگی دیگر پروژه‌ها نیست؛ البته همه دستگاه‌ها در استان پیگیر این موضوع هستند.

صالحی‌امیر در ادامه اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با شهرداری همدان برای 108 هکتار و با دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برای 55 هکتار تأمین زمین منعقد شده که تعداد قابل توجهی یعنی حدود 6 تا هشت هزار واحد احداث با این طرح احصا خواهد شد.

وی تصریح کرد: شهر اکباتانا با یک‌هزار و 200 هکتار در دست شرکت شهرهای جدید و درحال پیگیری است که اوایل سال بعد جمعیت‌پذیری 120 هزار نفری را پوشش خواهد داد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تأکید کرد: با اقدامات انجام‌شده تاکنون انتظار می‌رود که نیاز 10 ساله آینده شهر همدان در موضوع مسکن برطرف شود.

* اهدای 700 قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت

صالحی‌امیر افزود: همچنین در شهر همدان چند نقطه دیگر نیز درنظر گرفته شده و 700 قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت به خانواده‌های دارای چهار فرزند به بالا اهدا شد.

وی درخصوص پروژه‌های ساخته‌شده در سایر شهرها خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در ملایر با 515 هکتار در قالب دو شهرک با ظرفیت 48 هزار نفری است که در فاز یک آن 9 هزار متقاضی خانه‌های ویلایی تحویل خواهند گرفت.

وی افزود: حدود 99 درصد تأمین زمین در سراسر استان همدان انجام شده و زمین‌هایی نیز در سطح استان به‌صورت گروه‌ساخت در اختیار مردم قرار گرفته که درحال اتمام هستند.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه طرح جامع شهری از سال 95 آغاز شد و سال جاری پایان یافت، گفت: ماه گذشته طرح جامع شهر همدان رسماً به استان اعلام شد.

* همدان در حوزه بازآفرینی جزء استان‌های پیشتاز است

صالحی‌امیر با اشاره به اینکه همدان در حوزه بازآفرینی جزء استان‌های پیشتاز است، گفت: مناطق بازآفرینی‌شده در 9 شهر ما مصوب شده و سال گذشته وزارت راه و شهرسازی بندهای تشویقی 19 گانه را برای تشویق ساکنان محلات هدف، ابلاغ کرد تا ساخت‌وساز در آن مناطق شکل بگیرد.

وی در ادامه توضیح داد: در این مناطق موضوعات زیربنایی و خدمات رونمایی مطرح نیست، چراکه در آن‌ها زمین مهیا شده است.

وی با بیان اینکه مقرر شد این موضوع در هر استان به تفکیک هر شهر بومی‌سازی شود، افزود: بیش از 60 جلسه در معاونت شهرسازی و معماری برگزار کردند و این موضوع به کمیسیون ماده پنج رفت و بندهای 19 گانه آن بومی‌سازی شد.

این مقام مسئول ضمن تشکر از حمایت استاندار همدان در این خصوص، تصریح کرد: نهایتاً این پیگیری‌ها موجب شد تا هفت شهر در کمیسیون ماده پنج استان مصوب شود و بندهای 19‌ گانه تشویقی آن جهت اجرا به شهرداری‌ها ابلاغ شد.

صالحی‌امیر با اشاره به اینکه طی مکاتباتی از شهرداری‌ها خواستیم که این موضوع را به ساکنان مناطق مذکور اطلاع‌رسانی کنند، یادآور شد: در این راستا هدف ما در استان همدان احداث 14 هزار واحد مسکونی بوده که تاکنون نیمی از آن در حدود پنج هزار و 600 واحد محقق شده است.

وی افزود: در حوزه‌ رسیدگی به خدمات روبنایی در مساکن مهری که از قبل ساخته شده بودند نیز اقداماتی انجام شد و پروژه‌هایی که از قبل باقی‌مانده بود درحال تعیین تکلیف هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تأکید کرد: ما با شهرداری نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم تا پس از برآورد هزینه برای مسکن مهرهایی که در گذشته ساخته‌ شده‌اند، آن‌ها را رسماً تحویل این نهاد دهیم تا به مساکن مهر مذکور خدمات شهری ارائه شود.

صالحی‌امیر در بخش دیگر سخنان خود درخصوص راه‌های استان تصریح کرد: کنارگذر رزن و شیرین‌سو به استان تفویض شده که کنارگذر چهارخطه رزن با طول 9 کیلومتر طی دو سال آینده به اتمام خواهد رسید و کنارگذر شیرین‌سو درحال حاضر آماده بهره‌برداری بوده و تنها خط‌کشی و نصب علائم در آن باقی مانده است.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه راه گنجنامه یک پروژه جدید است و باید برای آن ماده 23 گرفته می‌شد که هم‌اکنون در خوان برنامه و بودجه کشور است، اظهار کرد: مطالعات این پروژه انجام گرفته و در وزارتخانه نیز تأیید شده و درصورت تصویب و دارا شدن ردیف بودجه، اجرا می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه در استان هشت محور از پروژه‌های راه‌سازی جزء موارد تفویض‌شده به استان و مصوب سفر هستند، افزود: بالغ‌بر یک‌هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر به آن‌ها تخصیص پیدا کرده است و در هر شهرستان نیز شاهد یک پروژه با اهمیت راه‌سازی هستیم.

* تا سال آینده 50 کیلومتر از پروژه‌های راه‌سازی استان به اتمام می‌رسد

وی در پایان تصریح کرد: در رزن کریدور شمالی استان از سه‌راهی اصله تا دمق، کبودراهنگ باند دوم کبودراهنگ به سمت قیدار، نهاوند پروژه نهاوند- آورزمان- ملایر و ملایر- فیروزان، ملایر چهارخطه ملایر به سامن به سمت بروجرد، اسدآباد باند دوم اسدآباد به سمت قروه ازجمله پروژه‌های ما در سطح استان است که متوسط پیشرفت فیزیکی آن‌ها 65 درصد بوده و درصورت اجرای آن‌ها در سال آینده حدود 50 کیلومتر از پروژه‌های راه‌سازی استان همدان به اتمام می‌رسد.

 

شناسه خبر 80117