شناسه خبر:80147
1402/12/13 14:53:16

سپهرغرب، گروه سلامت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به تشریح مهم‌ترین کارها و اموری که منجر به حفظ و ارتقای انگیزه سرمایه انسانی در محیط خدمت می‌شود، پرداخت.

علیرضا زالی، در مراسم تقدیر از همکاران حوزه منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: جذب و نگه‌داشت سرمایه انسانی باید بر مبنای برنامه‌های راهبردی عمیق انجام شود، در غیر این صورت توسعه و ارتقا ابتر خواهد ماند.
وی با اشاره به اینکه در بحث‌های نوین نیروی انسانی موضوع کارفرمایی حذف شده است، افزود: بحث‌های جدیدی مثل همکاری و شراکت مطرح است چرا که وقتی در مجموعه‌ای افراد خود را شریک و همکار یکدیگر بدانند، ضمن حفظ منافع، زمینه‌های ایده‌پردازی و استفاده از ظرفیت‌های خلاقانه مهیا خواهد شد.
ایجاد و طراحی برنامه نرم‌افزاری با هدف ارائه راهکارها و نظرات سرمایه‌های انسانی با هدف کاهش مشکلات و افزایش مشارکت در دانشگاه، راهکار مناسبی بود که زالی بر ضرورت استقرار و اجرای آن توسط حوزه منابع انسانی تاکید کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ارتقای نیروی انسانی را در دستور کار قرار داد و اضافه کرد: فعالیت‌های حوزه منابع انسانی نباید به امور جاری استخدامی و بازنشستگی معطوف شود، بلکه برنامه‌های آموزشی با محتوای کاربردی و جذاب که منجر به توانمندی کارکنان است باید بیش از پیش مورد توجه باشد.
وی، ضرورت به روزرسانی دانش سرمایه انسانی را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: حتی اگر قوی‌ترین و کاراترین نیروی انسانی را جذب و استخدام کنیم، باز هم چنانچه دانش این افراد به روزرسانی نشود دچار فرسایش خواهیم شد.
زالی، حفظ و نگه‌داشت سرمایه نیروی انسانی را ضروری دانست و افزود: سیستم‌های مبتنی بر پاداش مؤثرتر و کاراتر در این زمینه عمل می‌کنند ضمن اینکه اثربخشی بیشتری هم دارند.
تنوع در ارائه خدمت به مخاطبان از جمله تفاوت‌های بارز وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با سایر نهادها است که وی به آن اشاره کرد و گفت: این خدمات قبل از تولد نوزاد طی خدماتی که زوجین از مراکز بهداشتی دریافت می‌کنند، آغاز و در تمامی مراحل زندگی فرد ادامه دارد.
زالی با بیان اینکه در زمینه سرمایه انسانی نیز وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی از بیشترین تنوع استخدامی برخوردارند، خاطرنشان کرد: بدیهی است این تنوع در خدمت و رابطه استخدامی، فعالیت‌های کارکنان منابع انسانی را به مراتب پیچیده‌ترمی‌کند.
ظرفیت‌سازی با رویکرد همراهی با نیروی انسانی از دیگر راهکارهای حفظ و نگه‌داشت سرمایه نیروی انسانی بود که وی به آن اشاره کرد.
پرهیز از نگاه مبتنی بر تبعیض و ضرورت توجه به شایسته‌گزینی ازجمله مواردی بود که رئیس دانشگاه برای نگه‌داشت سرمایه نیروی انسانی بر آن تاکید کرد.
وی ادامه داد: نقشه فعالیت در حوزه‌های نیروی انسانی باید پیوست عدالت داشته باشد، این مهم وظیفه ستاد و مدیریت است چراکه برقراری ارتباط صحیح با کارکنان از مهمترین راهبردهای مدیریتی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بدون ارتباط مؤثر مدیران با کارکنان هرگز رشد و تعالی سازمانی ایجاد نمی‌شود، گفت: شرط تعامل ایجاد فضای دوستانه و مهرورزانه است، نباید دسترسی کارکنان در محیط و یا ستاد به مدیران سخت باشد.
ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های نوین بخش دیگری از سخنان زالی را به خود اختصاص داد.
وی افزود: در حوزه منابع انسانی استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین می‌تواند میانبر مناسبی برای شایسته‌سالاری و شناسایی تخصص و مهارت کارکنان باشد.
تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان خصوصاً نیروهای با تجربه و متخصص، پرهیز از برگزاری آزمون‌های مشترک در روند استخدام بدون توجه به مهارت و تجربه، رعایت عدالت در نحوه جذب نیروی انسانی، نگاه آسیب‌شناسانه با رویکرد ارائه راهکار از جمله مواردی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به آن اشاره کرد.

شناسه خبر 80147