شناسه خبر:80245
1402/12/15 13:38:12
رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران مطرح کرد:

تدوین برنامه های متنوع، مرکز ثقل رونق گردشگری نوروزی

سپهرغرب-گروه گردشگری:رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران با پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه با سایر شهرها برای تبلیغ همدان، گفت: همه نهادهای مرتبط با حوزه گردشگری برای برنامه‌ریزی نوروز پای کار بیایند.

ایام نوروز یکی از فرصت‌هایی است که همه مردم کشور می‌توانند برای سفر در آن زمان برنامه‌ریزی کنند. همه‌ساله در این ایام گردشگران زیادی از سراسر کشور سفر می‌کنند؛ حال با توجه به این موضوع، نیاز است تا شهرها نیز برای ورود گردشگران به شهر خود برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند.

همدان یکی از شهرهای دارای مقاصد گردشگری ناب است و هرساله گردشگران زیادی این شهر را به عنوان مقصد سفر خود در ایام نوروز انتخاب می‌کنند؛ وجود محوطه تاریخی هگمتانه، غار علیصدر، گنجنامه و دیگر آثار گردشگری و صنایع دستی که در سایر شهرستان‌ها وجود دارد و برخی از آن‌ها ثبت جهانی شده است، نشان از ظرفیت غنی این استان در حوزه گردشگری دارد.

هرساله ستاد اسکان و تسهیلات نوروزی با برگزاری جلسات مختلف برای ارائه خدمات مطلوب‌تر در ایام نوروز برنامه‌هایی را مد نظر قرار می‌دهد، البته موضوع برنامه‌ریزی نوروزی تنها مختص همدان نیست و ما شاهد برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مختلف در دیگر شهرها نیز هستیم. به همین منظور و با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار روزنامه سپهرغرب با رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران در این خصوص گفت‌و‌گو کرده که در ادامه می‌خوانید:

سیدرضا بهادری با بیان اینکه ستاد نوروزی در شهری همچون یزد در استانداری شکل می‌گیرد، اظهار کرد: این مهم در شهر یزد توسط معاونت عمرانی یا اقتصاد گردشگری پیگیری می‌شود.

* برای انجام هر کار در حوزه گردشگری باید همه ذی‌نفعان آن درنظر گرفته شوند

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه برای انجام هر کار در حوزه گردشگری باید همه ذی‌نفعان آن درنظر گرفته شوند، گفت: برای موضوع ستاد نوروزی لازم است تا همه ذی‌نفعان حوزه گردشگری در استان شناسایی شوند و از نمایندگان هر بخش برای حضور در جلسه برنامه‌ریزی آن دعوت شود.

وی با اشاره به اینکه سپس مدیریت و تشکیل جلسات برای برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی وظایف حائز اهمیت است، افزود: ارگان‌های دولتی دیگر (به غیر از معاونت عمرانی که سطح کلان ستاد نوروزی را در استان بررسی می‌کند)، اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری شهرستان‌ها هستند که تأثیرگذار به‌شمار می‌آیند.

این استاد دانشگاه به نقش دیگر ارگان‌ها در این موضوع پرداخت و اذعان کرد: هلال‌احمر امدادرسانی داخل شهری و جاده‌ای را برعهده دارد و معاونت خدمات شهری نیز با توجه به اینکه ارتباط بیشتری با حوزه‌های خدمات‌رسانی به مسافران در نوروز دارد، دارای اهمیت است.

وی تصریح کرد: جامعه هتل‌داران، نماینده بوم‌گردی‌ها، آژانس‌های مسافرتی و دفاتر خدمات مسافرتی هر شهر نیز باید در جلسات این ستاد حضور داشته باشد تا در حوزه خود نقش‌آفرینی کنند.

* غفلت از ارائه بسته (پکیج) برنامه‌ها به گردشگران در ایام نوروز

بهادری با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوع و مختلفی برای این ایام نیاز است تا به‌صورت بسته به گردشگران ارائه شود، گفت: متأسفانه در همه شهرها از این موضوع غافل می‌شویم و مسافری که به شهری مراجعه می‌کند، اطلاعات کمی درخصوص آن دارد؛ این وظیفه آژانس‌ها است تا برای ایام نوروز آماده باشند.

این استاد حوزه گردشگری با عنوان اینکه آژانس‌ها باید از هفته‌‎های قبل برای ایام نوروز آماده باشند، اذعان کرد: ارائه بسته‌های آماده‌شده توسط آژانس‌ها با موضوع گردشگری همدان و جاذبه‌های اطراف آن به مسافران دیگر موضوع مهم این حوزه است.

* لزوم حضور راهنمایان تور در نوروز

وی با بیان اینکه دیگر افراد مؤثر در این حوزه که بخش خصوصی به حساب می‌آیند راهنمایان تور هستند، تصریح کرد: نیاز است از رئیس این صنف دعوت شود تا درخصوص برنامه‌های خود توضیح دهد؛ مثلاً در شهر یزد سال‌ها است که شیفت‌های نوروزی را شاهدیم و اداره کل میراث فرهنگی با انجمن صنفی راهنمایان تور، مهم‌ترین اماکن گردشگری در استان و به‌خصوص شهر یزد را از 25 اسفندماه تا 20 فروردین‌ماه در دو شیفت صبح و بعدازظهر معرفی می‌کند؛ به این صورت که برنامه‌ریزی کرده‌اند راهنمایان تور در محل‌های تعیین‌شده مستقر شوند.

این استاد حوزه گردشگری در ادامه افزود: البته هزینه‌های این برنامه به‌عهده میراث فرهنگی است تا مسافران در هر مکان تاریخی توضیحات لازم را از این راهنمایان دریافت کنند.

بهادری در ادامه به راهنمایان در گردشگری پرداخت که در بناها و ورودی شهرها مستقر هستند و گفت: گروه دوم به مسافران درخصوص آدرس‌دهی و اسکان کمک می‌کنند؛ در این مهم ارتباط میان‌بخشی مهم است تا راهنمایان با انجمن دفاتر مسافرتی و انجمن هتل‌داران ارتباط خوبی داشته باشند و فهرستی از اقامتگاه‌های مختلف و وضعیت ظرفیت و قیمت‌های آن‌ها داشته باشند و به مسافران ارائه دهند.

رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران توضیح داد: در این خصوص نیاز است تا کیوسک‌های زیبایی در ورودی‌های شهر قرار بگیرد و راهنمایان شیفت‌بندی شده و به‌صورت 24 ساعته در آن حضور داشته باشند.

بهادری در ادامه افزود: در یزد طرحی به‌نام دستیار راهنما یا کمک‌راهنما یا همیاران گردشگری اجرا شده است که در دانشگاه‌ها فراخوان زده شد و جوانان و نوجوانان دبیرستانی که روابط عمومی خوبی دارند و علاقه‌مند به این حوزه هستند، بعد از گذراندن یک کلاس آموزشی به‌عنوان همیاران گردشگر به شهرداری کمک می‌کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به نقش نیروی انتظامی و پلیس راهور پرداخت و گفت: تأمین امنیت شهر و رفع موضوعات ترافیکی توسط این ارگان‎‌ها در ایام نوروز برای تسهیل سفر مسافران تأثیرگذار خواهد بود.

بهادری با اشاره به اینکه اداره کل ارشاد استان نیز می‌تواند در موضوعات فرهنگی ورود کند، تصریح کرد: حضور مسافران طی این ایام در جشنواره‌های مختلف موسیقی و خوراک را باید داشته باشیم که در سطح شهر برگزار می‌شوند و اداره کل ارشاد و معاونت فرهنگی شهرداری متولی آن‌ها هستند؛ نیاز است این موارد از قبل برنامه‌ریزی شود.

رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران تأکید کرد: حضور راهنمایان در بناها و راهنمایانی تحت عنوان همیار گردشگر و برنامه‌ریزی برای آن‌ها کمک خواهد کرد تا مسافران دچار سردرگمی نشوند.

* طراحی نرم‌افزار (اپلیکیشن) راهنمای گردشگری برای مسافران

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر موضوعات هوشمندسازی و دیجیتالی مطرح است، افزود: مثلاً می‌توان با کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان شهر نرم‌افزاری طراحی کرد تا در بنرهای مختلف شهر همدان و توسط همیاران گردشگری در بدو ورود به مسافران اطلاع‌رسانی و معرفی شود که نقشه شهری، جاذبه‌ها و تمام اطلاعات مورد نیاز مسافران را به آن‌ها ارائه کند.

بهادری در ادامه عنوان کرد: طراحی نرم‌افزار کمک خواهد کرد تا ما با مشکلات زیست‌محیطی نیز مواجه نباشیم و راهنمایی مسافران نیز به‌خوبی انجام شود و افراد گرفتار پرسیدن آدرس نشوند و این عوامل و هم‌افزایی ذی‌نفعان باعث خواهد شد تا مسافران خاطره ماندگار از مقاصد سفر داشته باشند.

این استاد حوزه گردشگری با بیان اینکه با توجه به اینکه امسال ماه مبارک رمضان با ایام نوروز مقارن شده نیاز است تا ستاد امر به معروف و نمایندگانی از حوزه علمیه در این جلسات دعوت شوند، گفت: در این صورت موضوعاتی که ممکن است بین قشر مذهبی و مسافران اتفاق بیفتد، پیش‌بینی شود و نظر کارشناسان مذهبی برای چگونگی برنامه‌ریزی با کمترین آسیب را داشته باشیم تا حضور گردشگران به‌لحاظ پوشش و رفتار موجب رنجش مردم بومی نشود؛ ارائه خدمات رستوران‌ها و چگونگی این عوامل نیز باید امسال مورد توجه باشد.

* فضاسازی شهری در ایام نوروز مهم است

بهادری با تأکید بر اینکه کالبد و فضاسازی شهری نیز از دیگر موضوعات تأثیرگذار در این مهم است، اظهار کرد: نقش شهرداری، معاونت خدمات شهری و سازمان زیباسازی و منظر شهری در این خصوص مهم است.

این استاد حوزه گردشگری در ادامه تصریح کرد: زیباسازی فضای شهری باید زودتر برای این موضوع دست به کار شود و فضای شهری را برای ایام نوروز آماده کند.

رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران با بیان اینکه انعقاد تفاهم‌نامه با سایر شهرها برای تبلیغ همدان دیگر موضوع مهم برای ایام نوروز است، گفت: شهرداری می‌تواند برای تبلیغات گردشگری همدان در سایر شهرها، تفاهم‌نامه‌ای داشته باشد تا تصویری از جاذبه‌های گردشگری همدان با یک شعار در یک بنر طراحی و در شهرهای دیگر نصب شود و متقابلاً همدان نیز این تبلیغات را برای آن شهر انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یزد این تفاهم‌نامه را با شهرهای شیراز و اصفهان داشته است، عنوان کرد: نصب این بنرها در اسفندماه تبلیغ خوبی برای شهرها است؛ حال آنکه همدان با سایر شهرها همچون یزد و اصفهان و دیگر شهرها در کمیته گردشگری کلان‌شهرهای کشور عضو هستند و می‌توان از 18 شهر عضو این کمیته برای تبلیغات گردشگری استفاده کرد.

با توجه با آنچه بیان شد، برای ایام نوروز نیاز است تا همه ارگان‌ها و ذی‌نفعان گردشگری پای کار بیایند تا بتوان به گردشگران خدمات مطلوبی را ارائه داد. استفاده از نرم‌افزار برای راهنمایی گردشگران و معرفی هتل‌ها، اماکن گردشگری و رستوران‎‌هایی که در این ایام ارائه خدمت می‌کنند، تأثیر بسزایی در تسهیل امور گردشگران خواهد داشت تا خود مبلغی برای همدان باشند.

حال سؤال این است که با توجه به آنچه بیان شد، متولیان گردشگری در استان همدان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ایام نوروز انجام داده‌اند؟ آیا برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان با دیگر شهرداری‌ها تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است تا همدان در دیگر شهرهای کشور نیز معرفی شود؟ و آیا همدان دارای نر‌افزار مناسب برای راهنمایی گردشگران هست؟

 

 

شناسه خبر 80245