شناسه خبر:80324
1402/12/17 11:04:40
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور:

بزرگ‌ترین عفو تاریخ بعد از انقلاب سال 1401 رقم خورد

سپهرغرب-گروه خبر:رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با اشاره به تلاش مجموعه زندان‌ها برای عفو زندانیان و نجات آن‌ها، گفت: با همراهی قوه قضائیه، بزرگ‌ترین عفو تاریخ بعد از انقلاب در سال 1401 رقم خورد.

غلامعلی محمدی صبح روز گذشته در محفل بزرگ انس با قرآن در زندان همدان با شرکت مددجویانی از استان‌های زنجان، کردستان، قزوین، لرستان و کرمانشاه با بیان اینکه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و تلاش برای اصلاح و تربیت زندانیان رویکرد اصلی سازمان‌ها زندان‌ها است، اظهار کرد: تمام آمال و غایت نگاه ما زندانبانان تحقق این هدف است.

وی با بیان اینکه در این مسیر حرفه‌آموزی و اشتغال و فعالیت‌های متنوع فرهنگی در صدر فعالیت‌ها است، گفت: سوادآموزی در بین زندانیان و ارتقای سطح دانش آن‌ها نیز در زندان‌های کشور با جدیت دنبال می‌شود؛ به‌طوری که مواردی از دفاع از پایان‌نامه ارشد و دکترا توسط مددجویان را داشتیم.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور از برگزاری فعالیت‌های ورزشی و هنری، تئاتر و کتاب‌خوانی در قالب جشنواره‌های مختلف در زندان‌ها خبر داد و آشنایی با معارف اسلامی و برقراری کلاس‌ احکام و نهج‌البلاغه برای زندانیان را نیز جزء موارد اولویت‌دار دانست.

وی از برقراری دارالقران در تمام زندان‌های کشور خبر داد و با بیان اینکه این مراکز باید در ماه رمضان فعالیت مضاعف داشته باشند چراکه قرآن شفا و رحمت است، خواستار توجه به این مهم شد.

محمدی در پایان با اشاره به تلاش مجموعه زندان‌ها برای عفو زندانیان و نجات آن‌ها، گفت: با همراهی قوه قضائیه، بزرگ‌ترین عفو تاریخ بعد از انقلاب در سال 1401 رقم خورد.

مدیرکل زندان‌های استان همدان نیز از تربیت 118 حافظ و قاری قرآن در زندان‌های استان خبر داد و گفت: یک‌هزار و 549 مددجو نیز راوی قصه‌های قرآنی هستند.

حمزه بروجنی با بیان اینکه افتخار میزبانی شما در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین را داریم که هشت هزار شهید والامقام را تقدیم وطن کرده است، اظهار کرد: شهدا نور انقلاب هستند و ما نیز باید در مسیر آن‌ها که راه قرآن بود، پیش رویم.

وی با بیان اولویت‌های پنج‌گانه و سخنان ریاست سازمان زندان‌ها، گفت: این اولویت‌ها که بر مدار «دانایی‌محوری» و «مدیریت علمی» زندانبانی است، سرلوحه امور قرار گرفته و نسبت به برنامه‌ریزی مدون و اصولی در این راه اهتمام جدی داشتیم تا زندانبانی اصلاح و تربیت محقق شود.

مدیرکل زندان‌های استان همدان ضمن اینکه یکی از مأموریت‌های سازمان‌ زندان‌ها را رهایی و نجات انسان‌هایی دانست که به هر دلیلی راه را بیراهه رفته‌اند، گفت: یکی از مسیرهای غایی نجات انسان‌ها، تمسک به قرآن است.

بروجنی افزود: یکی از نکات قابل توجه اینکه از زمان انتصاب حجت‌الاسلام اژه‌ای تاکنون 235 نفر از مددجویان استان همدان مشمول عفو شدند.

وی با اشاره به عفو 67 زندانی در استان در طرح حبل‌المتین، از برگزاری جشنواره تئاتر، حمایت از پژوهشگران برتر در زندان‌ها، برگزاری میز خدمت، برگزاری جشن تکلیف برای فرزندان کارکنان و تجلیل از بازنشستگان خبر داد.

مدیرکل زندان‌های استان همدان با بیان اینکه در طرح ابتکاری مصلحین 887 نفر و در طرح معتذرین دو هزار و 237 نفر مشمول گذشت از شکایت شدند، از پایش دو هزار و 588 پرونده برای عفو موردی مددجویان خبر داد و گفت: 606 نفر از زندانیان برای دریافت ارفاقات قانونی معرفی شدند که 300 نفر از این امکان بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به ضرورت تبدیل زندان‌ها به آموزشگاه نیکی‌ها، توجه به مسائل فرهنگی، دینی و آموزشی با هدف کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها و رویکرد مجازات جایگزین حبس را در همین راستا برشمرد.

بروجنی با اشاره به حضور پُرشور مردم در پای صندوق‌های رأی، آن را تداوم عزت و افتخار و نماد مردم‌سالاری دینی دانست و گفت: میزان مشارکت زندانیان همدان در انتخابات نیز 96 درصد بود.

 

شناسه خبر 80324