شناسه خبر:80340
1402/12/17 12:00:17

استاندار همدان گفت: آراستگی شهر همدان از همه نظر اعم از مبلمان شهری، فضاسازی و تمیزی محیط برای حضور مسافران در ایام نوروز مورد توجه تمام دستگاه‌های ذی‌ربط قرار بگیرد.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : علیرضا قاسمی‌فرزاد صبح روز گذشته در دومین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان همدان که در محل سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، ضمن تشکر از حضور مردم و حماسه بزرگی که آفریدند، اظهار کرد: حضور پُرشور مردم در انتخابات اخیر نشان داد که مردم ایران تحت هیچ شرایطی دست از آرمان‌ها و اعتقادات خود برنمی‌دارند.

وی درخصوص برگزاری انتخابات امسال تأکید کرد: انتخابات امسال از منزه‌ترین و بهترین دوره‌های انتخاباتی بود که برگزار شد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه سفر موضوع بسیار حائز اهمیتی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایام پیش رو ماه مبارک رمضان را داریم، پیش‌بینی می‌شود میزان سفر نسبت به سال‌های قبل کاهش یابد؛ اما باید در همه موارد آمادگی لازم را داشته باشیم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه انتظار داریم فضای شهری و روستایی بعد از نزولات آسمانی پاکیزگی و آراستگی لازم را داشته باشند، گفت: مبلمان شهری مورد توجه قرار گرفته و در‌صورت نیاز رنگ آمیزی شوند و پاکیزگی شهر از شن و ماسه‌های موجود قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان انجام شود.

وی با عنوان اینکه سال گذشته ناهماهنگی در سرو غذا و ارائه خدمات به مسافران وجود داشت، افزود: با رعایت ضوابط لازم ماه مبارک رمضان، خدمات مناسب در رستوران‌ها به مسافران نوروزی ارائه دهند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه نانوایی‌ها لازم است در تمام طول روز ارائه خدمت داشته باشند، گفت: نیاز است سهمیه آرد نانواها در کارگروه آرد و نان مورد بررسی قرار بگیرد تا سهمیه آن‌ها کم نشود.

وی افزود: همچنین جلسات با اصناف برگزار شود تا خدمات تعمیر خودرو و سایر موارد به‌خوبی به مسافران ارائه شود.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه مناسب بودن فضای نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی‌های سطح شهرکه مورد تأکید وزارت میراث فرهنگی نیز هست را داشته باشیم، اظهار کرد: کمیته شهرداری‌ها و عرضه خدمات جانبی مانند اورژانس و تأمین سوخت مد نظر قرار بگیرند تا فضایی فراهم شود که مسافران خاطره خوبی از این استان به یادگار داشته باشند.

* سفر ایمن با حضور پویش‌های 30،60 در نزدیکی مقاصد گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز با اشاره به اینکه 60 درصد از تصادفات در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد، توضیح داد: در 30 کیلومتری شهرها فضایی آماده شده است تا مسافران قبل از ورود به مقصد استراحت داشته باشند که سفر ایمنی برای گردشگران رقم بخورد.

محسن معصوم‌علیزاده با بیان اینکه نظارت مستمر بر تأسیسات گردشگری آغاز شده و به‌صورت مستمر ادامه دارد، گفت: برنامه‌ریزی برای برپایی بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های موقت و دائمی صنایع دستی انجام شده است.

وی افزود: برنامه‌های ویژه‌ای در پایان سال مانند چهارشنبه‌سوری در همه اماکن گردشگری و به‌خصوص در محوطه هگمتانه انجام خواهد شد.

این مقام مسئول با عنوان اینکه ویژه‌برنامه تحویل سال نو در اماکن گردشگری مانند آرامگاه بوعلی‌سینا برگزار خواهد شد، اظهار کرد: شاهنامه‌خوانی و نوروزخوانی در این محل برگزار خواهد شد؛ ضمن اینکه اجرای برنامه‌های آیینی نوروز با رعایت شئونات ماه مبارک رمضان خواهد بود.

معصوم‌علیزاده افزود: در دو کاروان‌سرای فرسفج و تاج‌آباد که سال گذشته ثبت جهانی شده‌اند، مراسم چهارشنبه‌سوری، جنگ شادی، بازی‌های بومی و محلی، مسابقات سرگرمی و مراسم سوگواری در ایام ضربت خوردن و شهادت حضرت علی (ع) را خواهیم داشت.

* برگزاری 16 بازارچه صنایع دستی با 255 غرفه

وی با اشاره به اینکه 16 بازارچه صنایع دستی با 255 غرفه برای معرفی صنایع دستی همدان در سطح استان برپا خواهد شد،گفت: سه نمایشگاه صنایع دستی در 9 رسته برگزار خواهد شد و همه بازارهای مبلمان و صنایع دستی ما در سطح استان همدان و ملایر به‌صورت دائمی باز خواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان افزود: نمایشگاه دائمی صنایع دستی را در عمارت تاریخی ملایر و خانه اقتداری برگزار خواهیم کرد.

وی درخصوص دیگر برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای نوروز امسال تصریح کرد: 25 کارگاه اجرای زنده صنایع دستی، 150 برنامه فرهنگی آیینی در نوروزگاه‌‍‌ها، حضور 52 راهنمای گردشگری در طول ایام نوروز در اماکن گردشگری و استقرار سیاه‌‌چادر عشایر در کنار جاذبه‌ها و پویش‌های 30،60 ازجمله این برنامه‌ها هستند‌.

معصوم‌علیزاده در ادامه افزود: همیاران اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب با توجه به هم‌زمانی ایام نوروز با ماه مبارک رمضان برای رعایت شئونات این ماه در اماکن تاریخی و گردشگری حضور خواهند داشت.

وی در بخش دیگر صحبت خود اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم افطاری ساده در همه اماکن و مراکز گردشگری برای مسافرین همراه با برنامه‌های مذهبی، مورد تأکید است.

* تکمیل اطلاعات آماری مسافران توسط کمیته‌های 10 گانه به‌صورت روزانه باشد

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه تکمیل اطلاعات آماری مهم‌ترین کار ما در این عرصه است، گفت: ما از همه رؤسای کمیته‌های 10 گانه می‌خواهیم تکمیل اطلاعات آماری مسافران به‌صورت روزانه باشد و از 24 اسفندماه سال 1402 تا 25 فروردین‌ماه 1403 انجام شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی لازم را در حوزه سفر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شماره 09626 سامانه جامع اطلاعات گردشگری و پاسخگویی به شکایات است که اطلاعات و گزارش‌های مردم از این طریق به رؤیت وزیر نیز می‌رسد.

معصوم‌علیزاده تأکید کرد: نمازخانه‌های همه بقاع متبرکه، مساجد و تمام فضاهای مذهبی که در مسیر اصلی راه هستند، در این ایام باز خواهد بود تا مسافران بتوانند از آن برای اقامه نماز استفاده کنند.

وی تعداد سرویس‌های بهداشتی در سطح استان را حدود یک‌هزار و 450 چشمه برشمرد و گفت: 170 نقطه‌ای که این سرویس‌ها مستقر هستند، به‌صورت روزانه توسط همکاران ما پایش خواهند شد.

معصوم‌علیزاده در ادامه افزود: در مبادی ورودی شهرها ارسال پیامک خوش‌آمدگویی و آدرس سایتی که در آن همه جاذبه‌های گردشگری استان همدان معرفی شده است، در دستور کار است. همچنین نصب تابلوهای اطلاعات توسط همه دستگاه‌ها برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری به مسافران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز قوانین ویژه‌ای را درنظر داریم، اظهار کرد: این طرح‌ها شامل انتظامی، ترافیکی و امنیتی درنظر گرفته شده است و برنامه‌ها باید با رعایت شئونات آیینی ما منطبق باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه فهرست کیشیک‌های واحدهای پذیرایی باید ابلاغ شود تا در همه این مراکز بین راهی درنظر گرفته شود، گفت: آیین و رسوم سنتی شهرستان‌ها به‌طوری که رعایت شئونات ماه مبارک رمضان درنظر گرفته شود، برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: پخش اذان در همه فضاهای گردشگری و اجرای برنامه‌ها بین افطار و سحر از دیگر برنامه‌های مد نظر خواهد بود.

وی ظرفیت اسکان استان را 20 هزارو 580 نفر در یک روز برشمرد و گفت: ظرفیت اسکان اقامتگاه‌های رسمی استان حدود 6 هزار و 600، تعداد اقامتگاه‌های غیر رسمی هفت هزار و 280 و اقامتگاه‌های اضطراری حدود 6 هزار و 700 مورد است.

معصوم‌علیزاده در بخش دیگر سخنان خود افزود: پایگاه‌های امدادی و هلال‌احمر که دارای پنج پایگاه ثابت و 6 پایگاه سیار بوده، اورژانس با 10 پایگاه و امداد خودرو با 15 پایگاه، در طول ایام نوروز به مسافران ارائه خدمت خواهند کرد.

وی ابراز کرد: در 21 موزه سطح استان 500 ساعت برنامه اجرا می‌شود و 35 سفره هفت‌سین در نوروزگاه‌ها چیده خواهد شد؛ همچنین 45 هزار بروشور چاپ شده و درمجموع 95 هزار اقلام تبلیغاتی برای نوروز پخش خواهیم کرد.

این مقام مسئول در پایان افزود: ثبت جهانی هگمتانه در سال آینده مهم‌ترین موضوعی است که درحال پیگیری بوده و امید است در مردادماه سال جاری در دهلی نو بتوانیم خبر خوب ثبت جهانی را اعلام کنیم.

گفتنی است؛ همه فرمانداران سایر شهرستان‌ها به‌صورت وبیناری در این جلسه حضور داشتند که طبق اذعان آن‌ها تمام شهرستان‌ها آمادگی لازم را برای حضور مسافران نوروزی دارند.

 

شناسه خبر 80340