شناسه خبر:80379
1402/12/19 10:46:33

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان کل کشور گفت: در دادستانی به بحث قانون جوانی جمعیت ورود کردیم، زیرا یکی از مشکلات امروز جامعه، سقط جنین غیر قانونی و غیر شرعی است؛ متأسفانه در برخی استان‌ها این کار به‌صورت سازمان‌یافته انجام می‌گرفت که کشف شد.

حجت‌الاسلام محمد موحدی‌آزاد صبح روز پنجشنبه در مراسم تکریم و معارفه دادستان مرکز استان همدان ابراز کرد: ما در دادستانی به بحث قانون جوانی جمعیت ورود کردیم، زیرا یکی از مشکلات امروز جامعه، سقط جنین غیر قانونی و غیر شرعی است؛ متأسفانه در برخی استان‌ها این کار به‌صورت سازمان‌یافته انجام می‌گرفت که کشف شد.

موحدی‌آزاد بیان کرد: از دیگر اقدامات ما در دادستانی، بررسی مسائل مربوط به چهارشنبه‌سوری و تعطیلات نوروزی است؛ زیرا سالانه 20 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که علت اصلی آن نیز بی‌احتیاطی رانندگان است، پس باید مسئولان امر به‌ویژه در ایام نوروز جاده‌ها را کنترل کنند.

وی در ادامه سخنان خود با قدردانی از خدمات ارزنده حسن خانجانی‌موقر دادستان سابق همدان، یادآور شد: همکاران قضائی می‌دانند هر کسی نمی‌تواند همچون ایشان به جایگاه دادیار دیوان عالی کشور برسد؛ دادستان باید فردی مطلع از امور سیاسی باشد، البته نباید جناحی و سیاست‌زده باشد. دادستان باید امین جناح‌های سیاسی باشد، زیرا یکی از شاخص‌های توسعه قضائی، اعتماد به دستگاه قضائی است.

دادستان کل کشور بیان کرد: قوه قضائیه امسال 10 هزار کارمند و یک‌هزار و 200 قاضی استخدام کرده است که خدمتی مهم به جامعه اسلامی به‌شمار می‌آید.

موحدی‌آزاد افزود: دادستان باید فردی مستقل، بصیر و زمان‌شناس بوده و روحیه جهادی داشته باشد؛ وی همچنین باید بتواند درک درستی از شرایط جامعه و کشور داشته باشد و نباید افراطی و بی‌انضباط باشد. دادستان باید با نگاه اصلاحی که دارد، جاذبه بالایی داشته باشد، فرهنگی را در دادسرا پیاده کند که افراد را به سمت اصلاح و درستی سوق دهد؛ وی باید عملگرایی، اتقان و استحکام آرا و قانونمندی در حوزه کاری خود ایجاد کند.

وی اضافه کرد: دادستان باید با سعه صدر به نهادهای ارفاقی توجه داشته باشد و برای محکومینی که برای جامعه مضر نیستند، از ظرفیت‌های قانونی مانند پابند الکترونیک استفاده کند.

   پایش الکترونیکی سارقان حرفه‌ای سابقه‌دار

موحدی‌آزاد با بیان اینکه با دید پیشگیرانه سارقان حرفه‌ای سابقه‌دار پایش الکترونیک می‌شوند، ادامه داد: تکریم ارباب رجوع از سیاست‌های ثابت قوه قضائیه است، البته این به معنی رفاقت با همه نیست، زیرا برخی از این افراد مفسد اقتصادی و یا دیگر جرائم بزرگ هستند.

وی با این توضیح که نظارت بر زندان نیز از دیگر وظایف دادستان است، مطرح کرد: دادستان با ضابطین کار می‌کند، این افراد شبانه‌روز زحمت می‌کشند، فراجا شاید تنها نیرویی است که به‌صورت فیزیکی در تمام کشور حضور دارد؛ پس باید ضمن مراقبت، کار ایشان ارج نهاده شود. باید مراقب باشیم کار اشتباهی صورت نگرفته و علیه کسی پرونده تشکیل نشود، زیرا آبروی مردم مهم است، پس دادستان باید ضابط را هدایت قانونی و حقوقی کند.

دادستان کل کشور افزود: حفاظت از اطلاعات و داده‌های مردم به‌ویژه اکنون که به سمت خدمات الکترونیکی می‌رویم نیز بسیار مهم است و افرادی که برای این کار انتخاب می‌شوند، باید گزینش دقیقی شوند.

   استاندار: مجموعه قضائی همدان در خلق حماسه انتخابات فعالانه عمل کردند

استاندار همدان نیز گفت: شهادت می‌دهم مجموعه قضائی استان در خلق حماسه انتخابات سالم و پُرشور به‌طور فعالانه حضور داشتند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: با وجود تلاش دشمنان، مردم در روز انتخابات به صحنه آمده و نشان دادند برای حفظ تمامیت ارضی در همه عرصه‌ها حضور معناداری خواهند داشت.

وی در ادامه با قدردانی از فعالیت‌های خانجانی‌موقر دادستان پیشین همدان، اظهار کرد: در همدان شاهد حضور ایشان در عرصه‌ها و صحنه‌های مختلف حفاظت از حقوق مردم بودیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نمایندگان مردم با افزایش بودجه دستگاه قضائی، درحقیقت به ملت ایران و به عدالت‌محوری کمک کردند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی تصریح کرد: افزایش قضات و دیگر امکانات برای این قوه در راستای کمک به مردم، یک ضرورت است.

رئیس کل دادگستری استان همدان نیز درباره انتخابات ششمین دوره خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حماسه 11 اسفندماه که توسط مردم رقم خورده و نزدیک به 50 درصد در آن مشارکت داشتند، پیروزی دیگری برای ایران بود.

بهروز محمدی‌مهر با اشاره به تلاش دادگستری و دادستانی استان برای برگزاری انتخابات، افزود: دادستان مرکز استان آقای خانجانی‌موقر از افراد فعال در عرصه انتخابات بودند و امروز جمع شدیم تا از مجاهدت‌های پنج‌ساله این شخصیت قدردانی کنیم. ایشان دارای روحیه بالای جهادی، انقلابی، پاک‌دست و فعال هستند؛ ازاین‌رو جدا شدن از این مرد برای ما راحت نیست.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه آقای خانجانی مردم استان و ما قدردان زحمات شما هستیم و امیدواریم در دادسرای دیوان عالی کشور نیز خوش بدرخشید، گفت: آقای نجفی نیز از پرورش‌یافتگان استان بوده و در سِمت‌های مختلفی مانند دادستانی تویسرکان و ملایر و همچنین معاون پیشگیری دادگستری کل خدمت کرده‌ است؛ ایمان دارم با حضور این همکار فرهیخته اتفاقات خوبی در مرکز استان رخ خواهد داد.

وی بیان کرد: مجموعه قضائی استان همدان هماهنگ است؛ ازاین‌رو موفقیت آقای نجفی دادستان جدید موفقیت مجموعه خواهد بود.

حسن خانجانی‌موقر، دادستان سابق همدان نیز اظهار کرد: در این مدت یعنی چهار سال و هشت ماه و 17 روز که در سنگر دادستانی استان بودم، کم نگذاشتم و از همه همکارانم تشکر می‌کنم که جانانه کار کردند و شرمنده آن‌ها هستم؛ تلاش کردم هرچه می‌توانم کار کنم و امیدوارم خدای متعال نیز از ما بپذیرد.

گفتنی است؛ با حضور حجت‌الاسلام موحدی‌آزاد دادستان کل کشور، از زحمات نزدیک به پنج‌ساله حسن خانجانی‌موقر دادستان همدان تقدیر شد و عباس نجفی که پیش از این معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان را برعهده داشت، به‌عنوان دادستان جدید مرکز استان همدان معرفی شد.

شناسه خبر 80379