شناسه خبر:80547
1402/12/22 11:36:40

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: گسترش تعاملات و تبادلات اقتصادی با اقلیم کردستان عراق جزو برنامه‌های اولویت‌دار استان است.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز دوشنبه در ارتباط با وضعیت تبادلات و ارتباطات استان با اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: با استان‌های سلیمانیه و حلبچه اقلیم کردستان عراق 227 کیلومتر مرز داریم و تاکنون هم توانسته‌ایم ارتباطات مطلوبی با آن‌ها برقرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه سفرهایی که به اقلیم کردستان عراق داشتم و همچنین حضور مسئولان اقلیم در کردستان ایران نتایج مثمرثمری به‌دنبال داشته است، افزود: نگاه عملیاتی به فعالیت‌ها و ارتباطات طرفین به جای پرداختن به امضای تفاهم‌نامه و کارهای دیپلماتیک که به اندازه کافی در دوره‌های گذشته انجام شده بود را مدنظر قرار دادیم.

استاندار کردستان، تسهیل و گسترش تعاملات و تبادلات اقتصادی در مرزهای استان به‌ویژه باشماق را از برنامه‌های مهم استان خواند و بیان کرد: کمیته اجرایی در استان به ریاست معاونت اقتصادی استانداری تشکیل شده تا گره‌های موجود در مسیر تبادلات تجاری را شناسایی و برطرف کند.

زارعی‌کوشا یادآور شد: طرح ساماندهی و توسعه مرز باشماق در حال اجرا است که با اتمام آن زمینه‌های خوبی برای تقویت تعاملات و تبادلات در حوزه‌های مختلف بین اقلیم کردستان عراق و ایران فراهم می‌شود.

وی به بازگشایی بازارچه‌های مرزی در استان اشاره و بیان کرد: گذرگاه مرزی هنگه ژال بعد از سال‌ها تعطیلی، امسال مدتی بازگشایی شد که مورد استقبال فراوانی هم قرار گرفت ولی با توجه به ملاحظاتی که در دولت مرکزی عراق وجود داشت فعالیت آن فعلا متوقف شده است.

استاندار کردستان یادآور شد: از طریق وزارتخارجه و وزارت کشور پیگیر مسئله گذرگاه مرزی هنگه ژال بانه و مرز و بازارچه سیف سقز هستیم.

زارعی‌کوشا بیان کرد: از دیگر ظرفیت‌های مرزی استان وجود مرز سیرانبند بانه است که تقویت آن را هم در دستور کار قرار داده ایم.

شناسه خبر 80547