شناسه خبر:80603
1402/12/23 12:43:58

اخیراً در فاز سوم تولید فولاد و آهن اسفنجی در استان خوزستان که ما را در خاورمیانه سرآمد و در جهان دارای رتبه دوم تولید کرد، در کارخانه بنری نصب شده بود با این جمله که «ما توانستیم»؛ حتماً تحقق چنین طرح‌هایی مستلزم تلاش‌های زیادی بوده و هست، اما عده زیادی به‌خصوص برخی تازه به دوران رسیده‌ها که شاید بعضاً مدارک تحصیلی بالایی هم داشته باشند، تمایل دارند به‌راحتی و با سرعت به خواسته‌های خود در عرصه‌های مختلف برسند و این درحالی است که امور نافع و اثربخش معمولاً سهل‌الوصول نیستند. حضرت امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «بهترین کارها و نتایج در سایه تلاش وافر و با تحمل سختی حاصل می‌شود».
تحقیقاً جامعه ما به‌خصوص برخی جوانان امروزی به دنبال رسیدن به بهترین نتایج و جایگاه‌ها با زحمت حداقلی و بدون گرفتن مشاوره از باتجربه‌های کاردان هستند و این مطالبه‌ای معمولاً غیر قابل تحقق است؛ جای تعجب دارد که اکثر این‌گونه افراد از موقعیت دیگران در برخی کشورهای اروپایی و غربی سخن به میان می‌آورند، اما نمی‌گویند که اگر چنین ادعایی درست باشد، حتماً توأم با تلاش، صبر و سخت‌کوشی بوده و هست و نه راحت‌طلبی و صرفاً ادعا.
یکی از منافع کلان که امروز بیش از هر زمان به آن محتاجیم، تربیت نوجوانان و جوانانی است که بپذیرند بدون زحمت نباید انتظار پیشرفت‌های ماندگار داشته باشند. به‌علاوه باید دانست و به‌طور محرز قابل تحقیق است که افراد کارگشا و نافع امروز در سایه تلاش‌‌های خستگی‌ناپذیر و تحمل مشکلات به جایگاه مشکل‌گشایی دست یافته‌اند؛ البته منظور افراد نافع کسانی نیستند که لزوماً به موقعیت‌های ظاهری دنیا و یا پست و مقام اجتماعی رسیده‌اند.
انسان‌های تربیت‌شده که با زحمت و تلاش مأنوس هستند، در هر جایگاه مناسبی قرار گیرند، منشأ‌ خیر، تحول و پیشرفت می‌شوند؛ بی‌ربط نیست که مثلاً یادآوری کنیم اگر امام حسین علیه‌السلام مصباح هدایت عالم بوده و هست، به‌دلیل پذیرش مأموریت بسیار سخت وقایع کربلا و انجام آن به احسن وجه بوده است. مطالعه زندگی انبیای الهی، ائمه معصومین علیهم‌السلام، علما و دانشمندان که در صدر پیشرفت قرار دارند، مؤید همین مطلب است که باید سرمشق همه ما قرار گیرند؛ به‌علاوه در جامعه انقلابی ما لازم و بلکه ضروری است به این مهم توجه کنیم که سازندگی از جنبه‌های مختلف مستلزم انجام کارهای مشکل توأم با صبر و پایداری (که می‌تواند از نتایج روزه‌داری هم باشد) برای منافع کلان ایران اسلامی و ملی است، وگرنه سطحی‌نگری و عجله در رسیدن به لذت‌های زودگذر حاصلی جز اتلاف هزینه زمانی و امکانی نخواهد داشت. باشد که هوشیار باشیم، إن‌شاءالله.

شناسه خبر 80603