شناسه خبر:80762
1402/12/27 14:00:19

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان جوانی جمعیت را از طرح‌های دیربازده برشمرد و گفت: طرح جوانی جمعیت نیازمند هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها برای فرهنگ‌سازی در بین خانواده‌‌ها است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز شنبه در نشست ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همدان با بیان اینکه طرح جوانی جمعیت نیازمند هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها برای فرهنگ‌سازی در بین خانواده‌‌ها است، اظهار کرد: فرهنگ غلطی که در بین برخی خانواده‌ها و در فکر بسیاری از جوانان با تقلید ناشیانه از نسخه کهنه غرب مبنی بر تک‌فرزندی شکل گرفته، منجر به بروز چالش سالمندی در آینده کشور می‌شود.

وی با قدردانی از اقدامات مسئولانه و متعهدانه با شیوه‌های علمی وزارت کشور در استان در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت، گفت: امروزه تبعات شعار فرزند کمتر زندگی بهتر از سال 1351 به بعد دامنگیر کشور و استان شده است.

استاندار همدان اظهار کرد: در دولت مردمی سیزدهم به موضوع بحران جمعیت به نحو مطلوبی پرداخته شده و اقدامات راه‌گشایی درحال انجام است.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه فقط موضوع اقتصادی نیست که موجب عدم فرزندآوری می‌شود، افزود: افزایش جمعیت موضوع فرهنگی است و ذهنیت، دیدگاه و باورمندی افراد جامعه در این موضوع نقش دارد؛ معیشت افراد در درجه بعدی دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: در مقابل فرهنگ‌سازی غلط در فضای مجازی که موجب کاهش فرزندآوری شده است و حس مسئولیت را از جامعه گرفته، رسانه‌ها باید ایفای نقش کنند.

استاندار همدان اظهار کرد: باید فرهنگ و سواد رسانه به آحاد جامعه ارائه شود که تصویر منعکس‌شده از جامعه پیشرفته و غربی در فضای مجازی واقعیت نیست و با بررسی وضعیت فرزندآوری در جوامع غربی واقعیت‌ها بازگو شود که این بحث تاکنون مغفول واقع شده است.

* 11 هزار و 210 میلیارد ریال وام فرزندآوری در همدان پرداخت شده است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز گفت: 11 هزار و 210 میلیارد ریال وام فرزندآوری به 19 هزار نفر در استان طی 11 ماه امسال پرداخت شده است.

حسن پیمانی اظهار کرد: در 11 ماهه سال جاری 24 هزار و 341 نفر در سامانه مربوطه برای تسهیلات فرزندآوری در همدان ثبت‌نام کردند و تاکنون به 19 هزار نفر تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات فرزندآوری در استان 85 درصد محقق شده است، افزود: در مدت‌زمان مشابه سال گذشته مبلغ هشت هزار و 560 میلیارد ریال پرداخت شده بود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با قدردانی از عملکرد بانک‌ها در این حوزه، گفت: بانک ملی با دو هزار و 370 میلیارد ریال، بانک ملت با دو هزار و 270 میلیارد ریال، بانک صادرات با یک‌هزار و 310 میلیارد ریال، بانک تجارت با یک‌هزار و 270 میلیارد ریال و بانک کشاورزی با 810 میلیارد ریال پرداخت تسهیلات پنج بانک عامل برتری هستند که بیشترین پرداختی‌ها را در تسهیلات فرزندآوری به خود اختصاص دادند.

پیمانی اظهار کرد: استان همدان با پیگیری‌های استاندار ازنظر وضعیت پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری شرایط قابل قبول و مطلوبی قرار دارد و عقب‌افتادگی نداریم؛ عملکرد بالای 90 درصد است و به‌دلیل اینکه پرداخت تعدادی از تسهیلات از سال قبل به امسال واگذار شده بود، درصد تحقق به بالای 90 نرسید.

* پرداخت 34 هزار و 800 میلیارد ریال تسهیلات ازدواج

وی ادامه داد: در حوزه پرداخت تسهیلات ازدواج سال جاری طی 11 ماه تعداد 20 هزار و 217 نفر ثبت‌نام کردند که به 17 هزار و 67 نفر تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان پرداخت تسهیلات ازدواج در 11 ماهه سال جاری را 34 هزار و 800 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در سال گذشته مبلغ پرداختی تسهیلات ازدواج 25 هزار و 790 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت‌زمان مشابه شاهد افزایش 40 درصدی در پرداخت تسهیلات ازدواج در استان هستیم.

شناسه خبر 80762