شناسه خبر:81245
1403/1/25 14:47:47
استاندار همدان خواستار شد:

ضرورت دائمی بودن ستاد سفر استان همدان

استاندار همدان با بیان اینکه ستاد سفر باید یک ستاد دائمی باشد، گفت: برای کیفیت‌بخشی به همه امور مرتبط با سفر نیاز است تا برای این امر در ایام مختلف زودتر برنامه‌ریزی‌های لازم بشود.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

علیرضا قاسمی‌فرزاد صبح روز شنبه در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان همدان که با حضور اعضای این ستاد در سالن شهدا استانداری همدان برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 91 هزار بازدیدکننده با رعایت کامل اصول مذهبی، شئونات اسلامی و اخلاقی، از غار علیصدر بازدید کردند.
وی با تأکید بر اینکه ستاد سفر باید یک ستاد دائمی باشد، تصریح کرد: برای کیفیت‌بخشی به همه امور مرتبط با سفر، نیاز است تا برای سفر در ایام مختلف زودتر برنامه‌ریزی‌های لازم بشود.

قاسمی‌فرزاد افزود: امسال نسبت به سال گذشته گزارش‌ها در روزهای اول کمی دچار نوسان بود که خوشبختانه این خلأ در مدت‌زمان کوتاهی اصلاح شد.

* لزوم برگزاری جلسه ستاد سفر در هر ماه

این مقام مسئول ضمن تأکید بر اینکه جلسه ستاد سفر حداقل باید در ماه یک‌بار تشکیل شود، تأکید کرد: بازنگری در اعضای ستاد مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد عدم حضور آن‌دسته از اعضایی که حضورشان ضروری است، نباشیم؛ اگرچه نیاز است تا حضور برخی از اعضا که نقشی در امور مربوط به سفر ندارند نیز کاهش یابد.

* گزارش‌های دستگاه‌های مختلف در ایام نوروز به جامعه منعکس شود

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گزارش‌های مختلف اعضای این ستاد ثبت و به جامعه منعکس شود تا خدمات نظام به گوش مردم برسد، تصریح کرد: بهتر بود صفر تا صد گزارش‌های امروز تک‌تک اعضای ستاد سفر توسط صداوسیما ضبط می‌شد تا خدمات انجام شده منعکس شود.

استاندار همدان با عنوان اینکه مستند شدن این اقدامات توسط صداوسیما و اصحاب رسانه ضروری است، گفت: بیان اقدامات شایانی همچون تأمین سوخت که استان همدان در توزیع آن در غرب کشور تأثیرگذار بوده، لازم است تا بتوان در برابر اخبار امپراتوری رسانه‌ای غرب اقدامات را تبیین کرد.

وی افزود: همدان نگین گردشگری کشور است و غار علیصدر، محوطه تاریخی هگمتانه، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی‌سینا و باغ‌موزه دفاع مقدس همدان ازجمله اماکن بی‌نظیر استان همدان در حوزه گردشگری هستند.

قاسمی‌فرزاد باغ‌موزه دفاع مقدس را یکی از افتخارات بی‌نظیر و بی‌مانند در کشور خواند و تصریح کرد: لازم است بازدید از باغ‌موزه دفاع مقدس در ایامی که حضور مسافران در استان زیاد است، رایگان باشد؛ چراکه فرهنگ‌سازی به همین معنی است.

وی اذعان کرد: برای سال آینده و تابستان باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی شود و وظایف دستگاه‌هایی مثل اصناف برای زمانی که ماه مبارک رمضان هم‌زمان با تعطیلات است، تدوین شود تا گردشگران و افرادی که بنا به فتوای مراجع نمی‌توانند روزه بگیرند، در سختی نباشند؛ ضمن اینکه رعایت شئونات و حرمت ماه مبارک رمضان نیز حائز اهمیت است.

قاسمی‌فرزاد در پایان و بخش دیگر سخنان خود با اشاره حضور وزیر نیرو در همدان، تصریح کرد: در حضور وزیر نیرو هم اعلام کردم که مجموعه علوم پزشکی و رئیس علوم پزشکی همدان در بحث امنیت سلامت مردم هرگز کوتاه نمی‌آیند و لازم است تا درخصوص موضوع آب به گزارش افراد متخصص آن حوزه توجه شود.

* استقرار دائمی دو محل برای طرح 60-30 در همدان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان نیز با بیان اینکه پویش 60-30 طرح خیلی خوبی بود و هرچه بتوان مسافران را در 30 کیلومتری شهرها متوقف کرد آمار تصادفات کاهش خواهد یافت، گفت: به همین منظور مذاکراتی با سرمایه‌گذارن در این خصوص داشته‌ایم که مقرر شده تا دو محل به‌طور دائمی برای این منظور درنظر گرفته شود.

محسن معصوم‌علیزاده با بیان اینکه اقدامات خیلی خوبی در ایام تعطیلات توسط دستگاه‌های مختلف انجام شده است، اظهار کرد: جلسات هماهنگی ستاد سفر از دی‌ماه سال 1402 آغاز شد و سه جلسه قبل از نوروز برای هماهنگی‌های لازم این حوزه برگزار شد.

وی با عنوان اینکه 12 هزار روز نوبت کاری توسط اعضای ستاد اجرایی سفر در استان انجام گرفت، تصریح کرد: موضوع نظافت، گل‌کاری و آماده‌سازی موزه‌ها انجام شد.

این مقام مسئول تأکید کرد: برای 21 هزار نفر در استان خدمات اسکان آماده شده بود؛ همچنین 200 عنوان برنامه (600 ساعت برنامه شاد)، برگزاری ویژه افطاری ساده و ایستگاه‌های صلواتی، از دیگر اقدامات درنظر گرفته‌شده برای ایام نوروز بود.

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار و 500 نفر از راهنمایان گردشگری کار معرفی جاذبه‌ها را در این ایام برعهده داشتند، یادآور شد: استقرار رهیاران عفاف و حجاب در فضاهای مختلف، 60 پایگاه اطلاع‌رسانی به مسافران، 400 بازرس نظارات از اماکن گردشگری و اماکن تفریحی را داشتیم که این مسئولیت را کمیته 10 گانه برعهده داشتند.

معصوم‌علیزاده افزود: نهادهای نظامی و انتظامی، خدمات‌رسانی مراکز اورژانس و داروخانه‌ها، راهداری و پلیس راه، ازجمله دیگر نهادهایی بودند که در ایام نوروز به مسافران خدمات‌رسانی کردند.

* کاهش 50 درصدی تصادفات نسبت به سال گذشته

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با بیان اینکه حدود 50 درصد کاهش در تصادفات نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار قابل توجهی بود، گفت: ما امسال میزبان یک میلیون نفر از گردشگران در ایام تعطیلات در استان همدان بودیم، البته اصلاح 31 نقطه حادثه‌خیز در استان قبل از آغاز سفرها، ازجمله عوامل تأثیرگذار در این مهم به‌شمار می‌آید.

* بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی از اماکن گردشگری همدان بازدید کردند

وی با بیان اینکه در سال گذشته اقامت در مراکز رسمی، غیر رسمی و اضطراری ما 86 هزار و 390 نفر بود و حدود 938 هزار و 224 نفر در ایام تعطیلات 1402 از استان همدان بازدید کردند، اظهار کرد: میزان اسکان ما امسال 120 هزار نفر افزایش پیدا کرد و حدود یک میلیون و 71 هزار و 205 نفر در سال 1403 گردشگر داخلی و 366 بازدیدکننده خارجی از اماکن گردشگری ما بازدید کردند.

این مقام مسئول افزود: در سال گذشته 410 مورد بازدید توسط ستاد اعضای ستاد انجام شده بود که امسال این مهم به 499 مورد رسید.

معصوم‌علیزاده درخصوص اماکن پُربازدید هر شهرستان توضیح داد: موزه تاریخ و فرهنگ در اسدآباد، حیدره قاضی‌خان و آرامگاه شیخ‌محمد بهاری در بهار، پارک توریستی کمربسته سرکان، آرامگاه حبقوق نبی (ع) و کاروان‌سرای شاه‌عباسی در تویسرکان، امازاده هود (ع) و امامزاده اظهر (ع) در رزن، روستای قلعه‌جوق و مسجد خوش‌آباد در فامینن، غار علیصدر در کبودراهنگ، باغ تاریخی سیفیه و مجموعه پارک مینی‌ورلد و دریاچه توریستی و تفریحی کوثر در ملایر، سراب‌های گیان، گاماسیاب و فارسبان در نهاوند و کتیبه‌های گنجنامه، تپه عباس‌آباد، آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه همگمتانه، موزه دفاع مقدس و گنبد علویان در همدان، جزء پُربازدیدترین اماکن گردشگری همدان در ایام نوروز بودند.

* غار علیصدر رتبه پُربازدیدترین جاذبه استان در ایام نوروز را به خود اختصاص داد

وی میزان بازدیدهای غار علیصدر در ایام نوروز را 90 هزار و 872 نفر بازدیدکننده داخلی و 219 نفر بازدیدکننده خارجی برشمرد و گفت: غار علیصدر رتبه پُربازدیدترین جاذبه استان را در ایام نوروز به خود اختصاص داد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان تصریح کرد: ما در آمار کشوری بین جاذبه‌های گردشگری که بلیت‌فروشی در آن‌ها وجود دارد (در همه ایام سال) بین رتبه هشتم و نهم قرار داریم و رتبه خیلی خوبی است.

* آرامگاه بوعلی‌سینا، باباطاهر و مجموعه هگمتانه بین سه جاذبه پُربازدید کشور

معصوم‌علیزاده ادامه داد: از بین 190 جاذبه گردشگری در کشور سه جاذبه آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر و مجموعه هگمتانه بین سه جاذبه پُربازدید کشور قرار دارند؛ البته اگر آمار بازدید غار علیصدر به این میزان افزوده شود، ما در رتبه اول یا دوم خواهیم بود.

* حدود 15 میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان همدان تا پایان تعطیلات عید فطر

وی میزان تردد مسافران در محورهای مواصلاتی استان همدان را تا 13 روز اول عید حدود 13 میلیون و 829 هزار مورد برشمرد و عنوان کرد: این رقم تا پایان تعطیلات عید فطر به 15 میلیون و 113 هزار تردد افزایش یافت.

این مقام مسئول در ادامه افزود: 28 بازارچه و نمایشگاه صنایع دستی با 120 غرفه در استان فعال بودند و امسال در موضوع اقامت مسافران افزایش 39 درصدی و در بازدیدها حدود 14 درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: نظرسنجی انجام‌شده از حدود دو هزار و 300 نفر از مسافرین ورودی نشان‌دهنده این است که خدمات ارائه‌شده ما در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

* نیاز داریم مراکز گردشگری را با کمک سایر دستگاه‌ها خصوصاً شهرداری‌ها در سطح استان معرفی کنیم

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان تأکید کرد: ما نیاز داریم مراکز گردشگری، تفریحی و فرهنگی خود را با کمک سایر دستگاه‌ها خصوصاً شهرداری‌ها در سطح استان معرفی کنیم.

معصوم‌‎علیزاده با اشاره به اینکه با توجه به هم‌زمانی ماه مبارک رمضان 158 گشت پلیس اصناف از دو هزار و 500 واحد صنفی بازرسی کردند، ادامه داد: 600 بسته فرهنگی بین مسافران توزیع شد و فرماندهان انتظامی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به مردم اطلاع‌رسانی کردند.

وی با اشاره به اینکه حدود 220 مورد از مراکز اقامتی توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان بازرسی شدند، اظهار کرد: 590 مورد از سامانه‌های آب‌رسانی توسط دانشگاه علوم پزشکی مورد بازدید قرار گرفته است و درمجموع حدود 121 هزار و 993 بیمار به‌صورت اورژانسی و سرپایی در این ایام از خدمات علوم‌ پزشکی بهره‌مند شدند و سه هزار و 12 عمل در این ایام انجام شده است.

این مقام مسئول افزود: 109 هزار و 366 نفر از جمعیت هلال‌احمر در این ایام به مردم خدمات ارائه دادند.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه چهار جلسه در خصوص کمیته امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در طول سال برای این منظور تشکیل شده است، گفت: موضوعاتی همچون فضاسازی، آسفالت، شست‌وشوی جداول و پاکیزگی شهری و دیگر موارد در این جلسات مورد توجه قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه حدود 6 هزار و 500 بازرسی از بازار اتفاق افتاد و 720 پرونده تشکیل شد، افزود: همچنین 15 پایگاه توسط آموزش‌وپرورش فعال شد و 125 آموزشگاه با حدود یک‌هزار و 106 اتاق، آماده ارائه خدمات به همکاران فرهنگی و مسافرین بودند.

شناسه خبر 81245