شناسه خبر:81256
1403/1/25 17:53:38
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان مطرح کرد:

تقویت خردورزی در کودکان همدان با فلسفه اسلامی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از اجرای طرح فابک (فلسفه اسلامی برای کودکان) در همدان خبر داد و گفت: این طرح ملی با هدف تقویت قوه تفکر و خردورزی در بین کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

معصومه ابراهیمی‌هژیر اظهار کرد: امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور قرار است روی سه محور مرکز‌محوری، نوجوان‌محوری و مخاطب‌محوری فعالیت کند.

وی گفت: ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته بیشترین وقت خود را به نوشتن سند راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اختصاص دادیم که یک سند پنج‌ساله است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به اینکه در کنار تدوین سند راهبردی برنامه روز‌شمار تربیتی ویژه کودکان و نوجوان را تدوین کرده‌ایم، عنوان کرد: این برنامه یک‌ساله تدوین شده که مناسبت‌های ملی، دینی و میهنی را پوشش می‌دهد.

وی از اجرای طرح «هما» در این راستا خبر داد و افزود: طبق این طرح روی هویت ملی و اسلامی نوجوان کار می‌شود؛ هر روز از ایام هفته با توجه به یک مناسبت، کودک و نوجوان با ورود به کتابخانه کانون، برنامه کاری مشخصی دارد، مثلاً نقاشی می‌کشد و یا فیلمی تماشا می‌کند و می‌داند که موضوع از پیش تعیین‌شده دارد.

ابراهیمی‌هژیر نبود آموزش فلسفه اسلامی «فابک» برای کودکان را یکی از خلأهای موجود در استان دانست و گفت: متأسفانه در این زمینه همدان در کشور عقب است و فلسفه اسلامی به دانش‌آموزان آموزش داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار آموزش‌های فلسفه اسلامی قرار است خردورزی به کودکان آموزش داده شود تا آن‌ها کنشگر تربیت شوند، اذعان کرد: از دیگر برنامه‌های شاخص، «کانون یاران» بوده که امسال قرار است شبکه‌سازی با این برنامه انجام شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با تأکید بر اینکه کانون‌یاران شناسایی یک کودک و یا نوجوان به‌ویژه نوجوانان دوره متوسطه را برعهده دارند تا آموزش‌هایی به آن‌ها با تشکیل کارگروه ارائه شود، ادامه داد: در این راستا ما به دنبال این هستیم که نوجوانان و کودکانی را پرورش دهیم که استعدادهای آن‌ها شناسایی شده تا بتوانند یک کارآفرین، ثروت‌آفرین و مرجعی برای پیشرفت سایر کودکان و نوجوانان و غیره باشند.

* اجرای برنامه بهشتیان کوچک

وی با بیان اینکه متناسب با ماه مبارک رمضان برنامه «بهشتیان کوچک» در کانون اجرایی شد، خاطرنشان کرد: این برنامه یک اعتکاف کودکانه بود که بسته به زیست‌بوم هر مرکز و کتابخانه‌، کودکان از ظهر تا نماز مغرب در کتابخانه کانون حضور می‌یافتند و در این بین احکام، مسائل دینی و جمع‌خوانی قرآن کریم را در قالب هنر، آموزش می‌دیدند که این آموزش‌ها در قالب کاردستی، نقاشی، کتابخوانی و غیره بود.

ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه آموزش‌ها تا نماز مغرب ادامه داشت و بعد از آن کودکان افطاری ساده‌ای را در کنار یکدیگر داشتند، افزود: کودکان و نوجوانانی که در این برنامه حضور می‌یافتند، روزه کله‌گنجشکی یا کامل هم می‌گرفتند.

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان برنامه ایتام را در مجتمع شهرک مدنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار کردیم، ادامه داد: برنامه‌های مختلف متناسب با اعضای کانون در هر مناسبت برگزار می‌شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه یکی از اقدامات مورد توجه کانون طی امسال تربیت مربی است، افزود: هر استان قرار شده به مرجعی به‌عنوان تربیت معلم در دو محور تبدیل شود که یکی مربیان کانون است و نسبت به نحوه ارتباط با کودک و نوجوان آموزش می‌بینند و دیگری مجموعه‌های بیرونی بوده که مثلاً مربی پیش‌دبستانی، نیروهای مردمی، سازمان‌ها و حتی نوجوانان که با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند و تمایل دارند خود‌جوش همکاری کنند، دوره‌های آموزشی تخصصی ببینند.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 81256