شناسه خبر:81498
1403/1/30 16:06:16

استاندار مرکزی گفت: یک هزار و ۱۸۸ خودروی شوتی سال گذشته در استان توقیف شد که نشان از عملکرد مطلوب در این بخش است.

 «فرزاد مخلص‌الائمه» روز پنجشنبه در نشست کمیسیون مبازره با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی، افزود: باید ورودی خودروهای شوتی به استان از مبدا کاهش یابد.

وی بیان کرد: تشدید برخورد با خودروهای شوتی جزو اولویت‌های مقابله با قاچاق کالا در استان است و سال گذشته یک هزار و ۱۶۷ خودرو شوتی با گزارش استان در مبادی سایر استان‌ها توقیف شدند.

استاندار مرکزی گفت: روند مبارزه با قاچاق کالا در سطح استان مرکزی روند رو به رشد و موفقی داشته است اما موقعیت جغرافیایی استان مرکزی تحت تاثیر کاروان و خودروهای قاچاق است و به عنوان استان عبوری شرایط را سخت کرده است.

مخلص‌الائمه افزود: پلیس امنیت اقتصادی در استان پیشران حرکت مبارزه با قاچاق کالا است و در همه حوزه‌ها حضور دارد و موفقیت‌هایی حاصل شده که برای این موفقیت، سرمایه انسانی از دست داده است.

وی درباره اهمیت مبارز با قاچاق کالا و توجه به قاچاق کالاهای سلامت محور ادامه داد: ضرورت توجه به اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای برای پیشگیری از قاچاق کالا مورد توجه قرار گیرد و در حوزه امنیتی، تمرکز اطلاعاتی بر روی باندهای قاچاق از مبادی رسمی که ممکن است قاچاق صورت گیرد، اعمال شود.

برخورد با جرایم و تخلفات کسب و کارهای فضای مجازی و ممانعت از عرضه کالاهای قاچاق، ضروری است و در اولویت اقدامات در سال جدید است.

مخلص‌الائمه در ادامه افزود: تعیین تکلیف، پرونده در اموال تملیکی در استان مرکزی در سال گذشته مطلوب بوده است و با پیگیری و قدرت این روند ادامه یابد.

وی درباره رمز ارز نیز بیان کرد: رمز ارزها، دارایی محسوب می‌شوند که شرکت توزیع برق باید از هدر رفت سرمایه و انرژی کشور توسط سودجویان جلوگیری کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: ورود هر کالای قاچاق به کشور آثار زیانبار بر بدنه تولید و اقتصاد کشور دارد و به معنای واقعی کلمه تهدید تولید است.

«بهنام نظری» افزود : امسال با توجه به شعار سال، مقابله با قاچاق کالا و ارز باید بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

استان مرکزی، تاثیر بیشتری از اثرات سوء قاچاق کالا دارد و برای مشارکت مردم باید با مقوله قاچاق کالا مبارزه جدی صورت گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: همه اقدامات در قاچاق کالا و ارز اقدام مقابله‌ای نیست و پلیس در این مقوله شهدای زیادی تقدیم کرده و در این حوزه باید دستگاه‌های فرهنگی هم ورود کنند.

نظری به قاچاق کالا با خودروهای شوتی اشاره کرد و گفت: این نوع قاچاق کالا به دشمن اقتصادی در منطقه تبدیل شده، بنابراین نیاز است تا سایر استانها برای مقابله اقدام جدی داشته باشند، در غیر این صورت، پلیس استان مرکزی نمی‌تواند اقدام موثری اعمال کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: برخورد با خودروهای شوتی نیاز به کار اطلاعاتی قوی دارد.

نظری افزود: استان مرکزی به سبب موقعیت جغرافیایی تبدیل به جولانگاه خودروهای شوتی شده و این درحالی است که ۹۹ درصد راننده‌ خودروهای شوتی، مالک خودرو نیستند که نیاز به اصلاح قانونی در این مقوله وجود دارد.

ورود ۱۵۳ پرونده قاچاق کالا به تعزیرات استان مرکزی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مرکزی هم گفت: یک‌هزار و ۱۲۷۰ پرونده سال گذشته وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شد که از این تعداد ۱۵۳ فقره مربوط به قاچاق کالا است.

«سعید نورالهی» افزود: عمده پروانه کالای قاچاق در استان با ۷۴۳ فقره مربوط به لوازم خانگی است که در پایان سال گذشته، بیشترین کالای قاچاق، شامل بلورجات ثبت شد.

وی بیان کرد: دارو با ۲۷۰ پرونده در جایگاه دوم کالاهای قاچاق استان را در سال گذشته به خود اختصاص داد و در جایگاه سوم نیز سوخت با ۲۶۵ فقره پرونده ثبت شده است.

مدیرکل اموال تملیکی استان مرکزی هم در این نشست گفت: تحویل کالای قاچاق در ۲۴ ساعته به اموال تملیکی انجام می‌شود و انبار جدید استان جوابگو نیاز است.

«مهدی قربانی» افزود: سال گذشته ۹۷۳ پرونده در اموال تملیکی استان تشکیل شد که از این تعداد یک هزار و ۵۳۱ پرونده تعیین تکلیف شدند.

 

وی بیان کرد: ۳۹ درصد پرونده اموال کالاهای قاچاق در استان در حال استراد است و نیاز است تا در کشف دقت بیشتری شود زیرا استان مرکزی در رتبه ۲۶ استراد در سطح ملی قرار دارد.

شناسه خبر 81498