شناسه خبر:81543
1403/2/1 14:59:06

جشنواره‌ هزار دف در «پالنگان» برگزار می‌شود و مراسمی به وسعت ایران‌زمین است.

ساعت به وقت جشنواره «هزار دف»، مسیر سنندج به سمت کامیاران را در پیش می‌گیریم، از میدان آزادی شهر سنندج که می‌گذریم خودروهای پارک‌شده خبر از شلوغ بودن مسیر و برنامه پیش‌رو می‌دهد هرچه جلوتر می‌رویم مسیر شلوغ و شلوغ‌تر می‌شود، افراد زیادی از دور و نزدیک آمده‌اند تا خود را به نگین روستاهای ایران برسانند.
 
قبل از رسیدن به «پالنگان» انتظامات از راننده می‌خواهند ماشین را پارک کند و مسافران بقیه مسیر را به خاطر وجود ترافیک سنگین پیاده طی کنند، خبرنگاران وسایل و تجهیزات زیاد دارند و طول این میزان مسیر تقریباً غیرممکن است، با این توجیه که خبرنگار هستیم و نمی‌توان این همه وسایل را پای پیاده ببریم رد می‌شویم اما کمی جلوتر خودرو‌ها به هم چسبیده نفس جاده را بریده‌اند و به ناچار کوله‌پشتی سنگین را کول کردیم و مسیر پرشیب به سمت آبادی را در پیش گرفتیم.

*به «پالنگان» بهشت گمشده خوش آمدید

اینجا «پالنگان» روستای هزار ماسوله کردستان است، اینجا گنجینه صفا و صمیمیت و راهی با ارزش از مهر و مهربانی را خواهی یافت، اینجا نور محبت بر قلب عاشقان سرزمین کهن ایران زمین تلالو و درخشیدن می‌گیرد و فقط با یک دل باید دلداری کرد. دل مهربانی، دل بخشندگی، دل صداقت و دل رفاقت...

اینجا طبیعت و مردمانش فدای خنده‌های مهمان‌اند و بس، اینجاست که می‌توانی مهر را در زیبایی طبیعت و مهربانی را در صداقت مردمان بیابی. اینجا رازی دارد از نزاکت و حقیقتی از جنس رفاقت... روستایی در دهستان ژاوه‌رود در غرب کامیاران در دره تنگی‌ور که به گواه اهل فن، قدمتی به درازای قبل از دین اسلام دارد.

یکی از هفت روستای گردشگری استان کردستان و یکی از هشت روستای معرفی شده ایران به یونسکو برای جهانی شدن، روستای بکر و زیبایی که چشمه‌ها و آبشارهای زیبا و دیدنیاش به تنهایی زیباترین قاب‌ها را به چشمان بیننده‌اش هدیه می‌کند.

اینجا نه ماسوله و زنوزق است و نه گایکان، اینجا پالنگان است، یکی از زیباترین روستاهای ایران زمین با سبک معماری پلکانی آنجا که بام هر خانه حیاط خانه دیگر است. رودخانه خروشان تنگی‌ور از میان آبادی می‌گذرد و آن را به دو قسمت تقسیم کرده است و بعد از گذر از آبادی در حدود 120 متری غرب پالنگان به رودخانه پرآب سیروان می‌پیوندد.

*تپش تند نبض تولید و اقتصاد

بازار گرم فروش صنایع دستی خبر از ضربان تند نبض تولید و اقتصاد با حضور گردشگران را می‌دهد اکثر قریب به اتفاق اهالی روستا دم را غنیمت شمرده و در گوشه و کنار همان جلوی ورودی خانه‌هایشان بساط پهن کرده‌اند، از لباس محلی گرفته تا انواع صنایع دستی و نان محلی را به مهمانان عرضه می‌کنند، خرسند از این خوان نعمتی که با حضور سیل گردشگران به رویشان باز شده است اما از قطع شدن دستگاه‌های پوز گله‌مند هستند اما با این وجود هیچ خریداری را دست خالی برنمی‌گردانند و به دادن شماره حساب برای واریز وجه خریدهایشان بسنده می‌کنند.

اگرچه پیشتر ازعدم آنتن‌دهی ایرانسل در آبادی خبر داده بودند اما آنتن همراه اول هم ته کشیده بود و این موضوع به معضلی برای گردشگران و اهالی روستا تبدیل شده بود.

اگرچه ساعت 15 زمان آغاز مراسم دف‌نوازی اعلام شده بود ام خیل عظیم مردمی که بعضاً بر پشت بام‌ها و گوشه و کنار به انتظار نشسته‌اند بعضاً از یکی دو روز قبل خود را به روستا رسانده‌اند و می‌گویند طبیعت زیبای پالنگان آن‌ها را مجذوب کرده و یکی دو روز دیگر هم مهمان مردمان خونگرم نگین روستاهای ایران خواهند بود.

*از گیرافتادن دف‌نوازان در ترافیک تا طنین نوای دف در هزار ماسوله کردستان

ترافیک سنگین مسیرهای منتهی به روستای پالنگان موجب شده بود که تقریباً بیش از 700 نفر از دف‌نوازان پشت ترافیک بمانند از سوی دیگر حضور 10ها هزار نفری گردشگرانی که از داخل استان و سایر استان‌های کشور از شمال تا جنوب از شرق تا غرب خود را به پالنگان رسانده بودند روند اجرا را با چالش مواجه کرد.

بالأخره مراسم با تأخیر تقریباً 45 دقیقه و به محض ورود استاندار کردستان با تلاوت نوای روح‌بخش و ملکوتی قرآن در میان کوهای سر به فلک کشیده و خروش روخانه تنگی‌ور آغاز شد.

«خشک چوبی، خشک سیمی، خشک پوست/ از کجا می‌آید این آوای دوست؟» اگر در هر کجایی از دنیا نام دف به میان آید همه کردستان را پایتخت دف جهان می‌دانند، دف در بین مردمان این دیار قداست خاصی دارد و یک ساز عرفانی محسوب می‌شود.

برگزاری جشنواره «هزار دف» در پالنگان که به بهانه ثبت جهانی روستای پالنگان به همت فرمانداری کامیاران، میراث فرهنگی و حوزه هنری کردستان برگزار شد، بهانه خوبی برای حضور دف‌نوازانی از سراسر کشور در کردستان پایتخت نواها و آواها بود، دف‌نوازانی که از استان‌های ایلام، کرمانشاه، شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز و.... در این مراسم خضور پیدا کرده بودند و امروز بر پوسته دف کوبیدند و نوای رحمت را با تابلوی وحدت اقوام بر روی پشت‌بام‌های بافت قدیم نگین روستاهای ایران زمین به تصویر کشیدند.

دف‌نوازان مرد و زن و کودک و پیر و جوان از جای جای ایران اسلامی و با مدیریت اساتید و بزرگان این عرصه بر پوسته دف نواختند و نمایشی از هنر، همگرایی و همدلی را به تصویر کشیدند.

*مراسمی به وسعت ایران در «پالنگان»

فرماندار کامیاران به رسم مهمان‌نوازی پشت تریبون قرار گرفت، با سلام و خوشامد به مهمانان، گفت: هزاردف پالنگان امروز مفتخر به حضور دف‌نوازان و مهمانانی از سراسر ایران زمین است و این جای افتخار دارد که این روستا با مردمان نجیب خود در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است.

کیانوش ثقفی‌نیا افزود: در راستای ثبت جهانی روستای پالنگان زحمات زیادی کشیده شده و امیدواریم با تلاش و همدلی و همراهی همه متولیان امر به ویژه مردمان سخت‌کوش این دیار بتوانیم به هدفی که به آن نزدیک شده‌ایم دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: ثبت جهانی بسیار مهم است، اما حفظ این جایگاه جهانی شدن از ثبت آن مهمتر بوده و باید با تمام توان تلاش کنیم.

«شمشال» سازی است که حرف دل می‌زند همچون نوای روح‌بخش بر دل می‌نشیند و به قول اهالی موسیقی و عرفان، شمشال ساز اعجاب‌انگیز البته مختص استان کردستان است.

امروز مهمانان مراسم هزار دف پالنگان با هنرنمایی دینا شفیعی از هنرمندان شمشال‌نواز منطقه اورامان مهمان بزمی شدند که یا موسیقی و خروش رودخانه تنگی‌ور و هم‌نوایی دف حرف دل زد و نوای عشق نواخت نوای دلنشینی که دل‌ها را در این مراسم به سماع آورد‌.

*«پالنگان» منظر زیبای ایران زمین

استاندار کردستان هم در سخنان کوتاهی گفت: اینجا پالنگان نگین زیبای اورامان و منظر بی‌نظیر کره زمین است.

اسماعیل زارعی‌کوشا خطاب به حاضران افزود: من به‌عنوان خادم مردم کردستان به مهمانان عزیز که از اقصی‌نقاط کشور در این برنامه شرکت کرده‌اند خیرمقدم عرض می‌کنم.

وی اضافه کرد: وقتی امروز چند 10 هزار نفر گردشگر بدون تبلیغات گسترده برای شرکت در جشنواره هزاردف از استان‌های دور و نزدیک خود را به این روستا می‌رسانند و این تصاویر در تمام رسانه‌ها پخش می‌شود یعنی پالنگان جهانی شده است و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد ثبت جهانی این روستا باشیم.

*«سیاوچمانه» در جشن هزار دف

«سیاوچمانه» جای تعریف زیاد دارد که باید شنید برای حفظ آن تلاش کرد، موسیقی که امروز با وجود اسماعیل هانه‌گلانی در جشنواره هزاردف شور و شوقی وصف‌ناپذیر را در بین حاضران ایجاد کرد.

اینجا ساز و آواز با هم به صدا درآمد و نوایی مختص مناطق کوهستانی با فراز و نشیب‌های بسیار را خلق کرد. گویا سیاوچمانه رهروی است که راه پر فراز کوه را در برگرفته و آهسته آهسته سینه کوه را می‌پیماید تا به قله برسد و اینگونه بر دل و جان می‌نشیند.

**گاوهایی که مراسم 1000 دف را به چالش کشیدند

حرکت گاوها در بین مردم و حمله به آن‌ها به نوعی مراسم را برای لحظاتی متوجه خود کرد، حس می‌کردی از پشت قاب دوربین شاهد صحنه مسابقه گاوبازی در اسپانیا هستی، تا جایی که برای چندین‌بار گاوها به مردم هجوم آوردند. 100ها نفر از حاضران که اغلب روی پل تنگی‌ور قرار داشتند با شنیدن صدای جیغ و حمله گاو سعی می‌کردند خود را از تیررس شاخ‌ها نجات دهند اگرچه خوشبختانه کسی آسیب ندید اما شرایط ایجاد شده بسیاری از گردشگران را نگران و از بی‌برنامگی‌ها گله‌مند شدند.

*وعده‌های مسئولان

بهسازی مسیر دسترسی وعده استاندار کردستان به مردم روستای پالنگان بود و اسعد فرهادی سرپرست حوزه هنری کردستان از اختصاص استادی برای تربیت بیش از 100 دف‌نواز از مردم آبادی برای جشنواره بعدی و تهیه دف برای آن‌ها خبر داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم از رفع مشکل 30 ساله شبکه فاضلاب روستای پالنگان به‌عنوان اقدامات در حال انجام در این روستا نام برد و گفت: لوله و تجهیزات لازم برای اجرای این پروژه خریداری شده و ظرف یکی دو سال آینده اجرا می‌شود.

کیومرث حبیبی همچنین گفت: جاده دسترسی روستا نیز توسط اداره راهداری با مشارکت مردم در حال تعریض است امیدواریم با تأمین اعتبار شانه‌های را آسفالت کنیم و زمین فوتبال روستا نیز در قالب زمین فوتسال یا زمین محصور فوتبال گل کوچک قرار است اجرا شود.

مشکل روشنایی روستای پالنگان نیز بنا به گفته این مقام مسئول حل شده و دنبال نورپردازی آثار تاریخی آن هستند.

**پایانی با طعم ماهی و ترافیک ادامه‌دار

مگر می‌شود به پالنگان سفر کنید و به‌راحتی از کباب ماهی آن بگذری، مسیر رفته را این بار باید به سمت کانال که انتهایش به شیلات می‌رسید می‌گذشتیم تا به ماشین برسیم، هرچه جلوتر می‌رفتیم شلوغی بیشتر و بیشتر می‌شد، غرفه‌های تعبیه شده جا برای سوزن انداختن نداشت بوی خوش ماهی تازه که روی زغال کباب می‌شد هر رهگذری را راغب به سفارش می‌کند تا جایی که بیشتر غرفه‌داران دیگر ظرفیتی برای قبول سفارش ندارند. اما با این وجود مردم در صف‌های کباب ماهی به انتظار ایستاده و می‌گویند نمی‌شود به‌راحتی از این لذت خوشمزه گذر کنیم.

سیل گردشگرانی که به‌صورت خانوادگی و یا تورهای گردشگری خود را به مراسم پالنگان رسانده بودند در ساعات پایانی روز مسیر بازگشت را از جاده‌این روستا در پیش گرفتند، نتیجه آن گیرافتادن چندین ساعته در ترافیک سنگینی بود که مسیر دو ساعته را از پالنگان به مرکز استان تبدیل به کابوسی 10 ساعته کرد.

و اما...

اگرچه استقبال 30 هزار نفری مردم سراسر کشور از این مراسم بیان‌گر وجود ظرفیتی عظیم در رویدادمحوری روستای پالنگان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نامزدهای برای ثبت جهانی شدن بود، اما برخی بی‌برنامه‌گی‌های در این مراسم بیانگر این است که باید قبل از برگزاری هر مراسمی ساز و کارهای گسترده‌تری از سوی متولیان امر اندیشده شود تا قداست و برخی ارزش‌های عرفانی و اخلاقی قربانی سیاست‌گذاری غلط نشود.

روستای هزارماسوله کردستان به حق به لحاظ بسیاری از آیتم‌ها از بافت تاریخی و طبیعت بکر و وجود جاذبه‌های گردشگرپذیر گزینه‌ای شایسته برای انتخاب شدن به‌عنوان نامزد ثبت جهانی شدن است، تا جایی که با وجود تمام بی‌برنامه‌گی‌هایی که در جشنواره هزاردف شکل گرفت بسیاری از گردشگران برای حضور در کردستان و پالنگان اعلام آمادگی می‌کردند کردستان را نگین زیبای طبیعت و سرزمین اعجاز و زادگاه اصلی آوا و موسیقی می‌دانستند امیدواریم در دوره‌های بعدی به جای اینکه دستگاه‌های متولی توپ کم‌‌کاری‌ها و نقاط ضعف در اجرای برنامه را در میدان دیگر دستگاه‌ها بیندازند و خود را تنها سیاست‌گذار مراسم معرفی کنند.

با برنامه‌ریزی هرچه بهتر بستر را برای برگزاری رویدادهای عظیم‌تر در مناطق، شهرها و روستاهای بکر و زیبای کردستان فراهم سازند، چراکه یکی از اقتصاد آفرین‌ترین ظرفیت‌ها در کردستان پرجاذبه توسعه صنعت گردشگری است صنعتی که با وجود کمبود تمام زیرساخت‌ها بیش از میلیون‌ها مسافر را در ایام مختلف سال از داخل و خارج از کشور به سمت خود می‌کشاند.

شناسه خبر 81543