شناسه خبر:81628
1403/2/3 11:36:05

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: تولید وسیع بذر از ارقام جدید گندم در این استان هدف‌گذاری شده که آرد با میزان پروتئین بالاتر و در نهایت نان باکیفیت‌تری عرضه شود.

«غلامرضا گودرزی» روز دوشنبه، بیان کرد: گندم یک کالای استراتژیک برای همه کشورها محسوب می‌شود و تامین کننده بخشی از امنیت غذایی و به دنبال آن تاثیرگذار در امنیت جامعه است.

وی با اشاره به این نکته که برای نخستین‌بار است که نشست روز ملی گندم و نان امسال برگزار شد، عنوان کرد: حضور نخبگان، کشاورزان نمونه، هیات‌های اندیشه‌ورز، کارشناسان و مسئولین در این برنامه بستر مناسبی برای همفکری و هم‌اندیشی فراهم کرد و دست‌آوردهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی تصریح کرد: فعالیت مرکز تحقیقات به صورت کشوری است، به این معنا که به عنوان نمونه، تولید نهاده گندم در این استان متناسب با استان‌های هم‌اقلیم است و دست‌آوردهای این مرکز در اختیار سایر استان‌های مشابه نیز قرار داده ‌شود.

گودرزی ادامه داد: آخرین ارقام تولید شده مربوط به گندم در استان مرکزی به نام‌های سیمین، زرینه و حیران است که بذر حاصل از نهاده این ارقام در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و تولید بذر این ارقام هدف‌گذاری شده است.

وی خاطر نشان کرد: در کل رقمی که در اغلب استان‌ها قابل استفاده قرار بگیرد به دلیل صرفه اقتصادی در تولید بذر قابل قبول‌تر است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی تاکید کرد: رسوخ پیدا نکردن دانش به بخش‌های مختلف یکی از مشکلات اصلی است، در صورتیکه بهره‌مندی از دانش این بخش و تولید و استفاده از نهاده‌های دانش‌بنیان بسیار کمک کننده است.

گودرزی ادامه داد: اقلام جدیدی که از این راه تولید و در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد در میزان تولید و کیفیت محصول بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: نهاده‌های گندم با خصوصیت مورد نظر که در ارتفاع کوتاه‌تر، کم‌آب‌تر و مقاوم به تنش‌های آخر فصل تولید شده، حاصل کار تحقیقاتی و دانش است.

شناسه خبر 81628