شناسه خبر:81659
1403/2/3 15:01:46
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان خبر داد:

مراجعه بیش از 80 هزار دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان از مراجعه 80 هزار و 680 دستگاه وسیله نقلیه سنگین جهت گرفتن کارت معاینه فنی به مراکز پنجگانه فعال استان در سال 1402 خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان، مهرداد آهکی با تشریح خدمات ارائه‌شده در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین، گفت: هدف از معاینه فنی خودروهای سنگین، افزایش سطح ایمنی برای کاربران جاده‌ای در محورهای مواصلاتی، کاهش ترافیک حاصل از نقص فنی خودرو و درنهایت حفظ محیط‌زیست در برابر آلودگی هوا است که می‌تواند نقش پدافند غیر عامل در چرخه صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای را نیز ایفا کند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به فعالیت پنج مرکز معاینه فنی سنگین در سطح استان، تصریح کرد: یک مرکز در شهرستان همدان به سمت ملایر کیلومتر 6، یک مرکز در شهرستان ملایر محور اراک کیلومتر 10، یک مرکز در شهرستان نهاوند، یک مرکز در شهرستان اسدآباد و یک مرکز دیگر در شهرستان کبودراهنگ از آمادگی لازم برای خدمت‌رسانی به‌منظور انجام معاینات فنی برخوردار هستند.

آهکی در ادامه بیان کرد: در سال 1402، 80 هزار و 680 دستگاه انواع وسیله نقلیه سنگین به پنج مراکز معاینه فنی فعال در سطح استان مراجعه کرده‌اند، درحالی که در سال 1401 این میزان 78 هزار و 848 دستگاه بوده است که شاهد افزایش دو درصدی هستیم.

آهکی ابراز کرد: در سال 1402 از مجموع وسایل نقلیه سنگین مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی در سطح استان، 64 هزار و 245 دستگاه موفق به گرفتن کارت معاینه فنی شده و 16 هزار و 435 دستگاه در انجام تست‌های مکانیزه مردود شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز فوق‌الذکر علاوه‌بر بازدید‌های ظاهری شامل کیفیت آج لاستیک‌ها، شیشه‌ها و آینه‌ها، چراغ‌ها، کمربند ایمنی، کپسول آتش‌نشانی، باک‌ها، درب‌ها و موارد ایمنی داخل خودرو، آزمون‌های مکانیزه شامل تست ترمز، لغزش جانبی چرخ‌ها، تست آلاینده‌ها، کیلومترشمار و تست نور صورت می‌پذیرد.

آهکی اضافه کرد: علاوه‌بر پایش و نظارت برخط بر فعالیت این مراکز، کارگروهی متشکل از نمایندگان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، دفتر فنی استانداری، پلیس راه، محیط‌زیست و اداره‌ کل استاندارد، به‌صورت ماهیانه از مراکز معاینه فنی سطح استان بازدید میدانی به عمل آورده و عملکرد دستگاه‌ها و نحوه معاینه فنی انجام‌شده را کنترل می‌کنند.

شناسه خبر 81659