شناسه خبر:81701
1403/2/4 16:46:41

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سنندج گفت: همزمان با روز سنه و هفته فرهنگی سنندج، برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری مختلفی در سطح شهر برگزار می شود.

سرکوت نجفی روز سه‌شنبه در آستانه فرا رسیدن ششم اردیبهشت روز سنه، در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: انتخاب روزی به نام سنندج یکی از اتفاقات و رویدادهای خوبی است که چند سال پیش با تلاش شورا و شهرداری تحقق پیدا کرد و در چند سال گذشته به ویژه سال قبل در این ایام برنامه‌های خوبی برای گرامیداشت این هفته برگزار شد که بازتاب بسیار قابل توجهی داشت.

وی با بیان اینکه امسال نیز برنامه‌های متنوعی به مدت یک هفته در سنندج پیش‌بینی شده است، گفت: با همفکری با صاحب‌نظران و ادارات متولی حوزه فرهنگ همزمان با روز و هفته سنه برنامه‌های مختلفی در سنندج برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سنندج یادآور شد: در نخستین روز از هفته سنه نمایشگاه کتاب با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های استان کردستان کار خود را آغاز و به مدت یک هفته در بوستان کتاب شهر سنندج پذیرای بازدید علاقمندان است.

وی به برنامه‌های دومین روز از این هفته نیز اشاره کرد و گفت: دومین جشنواره ورزش پهلوانی همزمان با دومین روز از هفته سنه با همکاری هیات پهلوانی در روز هفتم اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۹ بعدازظهر در محل پارک روجیار سنندج برگزار می‌شود.

نجفی با بیان اینکه اکران فیلم کارگردان‌های سنندجی به مدت یک هفته در بعد از ظهر دومین روز هفته سنندج در پردیس سینما بهمن این شهر آغاز خواهد شد، افزود: همچنین چندین گروه تئاتر خیابانی همکاری انجمن هنرهای نمایش استان به مدت یک هفته هر روز از ساعت ۱۸ تا ۱۹ در محل پارک شانو سنندج اجرا خواهند داشت.

وی با اشاره به برپایی کارگاه و نمایشگاه نقاشی و برپایی ایستگاه نقاشی دیواری کودکان با همکاری مؤسسه "نژیاروان" در سومین روز از هفته سنه در بوستان سپیدار سنندج، گفت: نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران نیز از هشتم اردیبهشت در محل عمارت خسروآباد سنندج برپا خواهد شد.

به گفته وی، نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج نیز به مناسبت روز سنه از هشتم اردیبهشت به مدت یک هفته در محل گالری سوره حوزه هنری شهر سنندج برپا می شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج ادامه داد: رونمایی از کتاب و پنل تخصصی موسیقی با همکاری دبیرخانه شهر خلاق موسیقی، از روز نهم اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۲۰ بعدازظهر در محل فرهنگسرای شهرداری جنب پارک شهدا برگزار می‌شود.

وی کارگاه حکایت‌گویی، قصه‌گویی، موسیقی کودک و نقاشی کودک، همایش مستوره اردلان، مراسم مولودی‌خوانی سنتی و تجلیل از خاندان قرآنی در عمارت خسروآباد را از دیگر برنامه‌های پیش بینی‌ شده برای این ایام اعلام کرد.

نجفی همچنین به برگزاری دومین جشنواره عکاسی و برپایی نمایشگاه به صورت ملی و بین‌المللی با موضوع هفته فرهنگی (سنه) با همکاری انجمن عکاسان استان کردستان به عنوان یکی از برنامه‌های شاخص در این ایام اشاره کرد و گفت: این جشنواره به صورت اردو محور در یک بخش با موضوع بناهای تاریخی سنندج، مستندنگاری و طبیعت و فضای گردشگری سنندج برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: ۳۵ نفر از عکاسان که بهترین رزومه را داشته باشند، انتخاب و برای شرکت در جشنواره مهمان سنندج خواهند بود و در طول یک هفته اقدام به عکاسی خواهند کرد و بعد از داوری عکس‌ها توسط داوران مطرح، نفرات برتر با اهدای لوح و هدیه نقدی مورد تجلیل قرار می گیرند.

قدمت سنندج به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، این شهر بر اثر تحولات سیاسی مانند جنگ‌های متعدد و همچنین حوادث طبیعی نظیرزلزله چندین بار آسیب دیده و در سال ۱۰۴۶ قمری باز تاسیس شده است.

برابر اسناد موجود، شهر سنندج در تاریخ ۳۰ ذیقعده ۱۰۴۶ قمری مصادف با ششم اردیبهشت ۱۰۱۶ شمسی به فرمان سلیمان خان اردلان احداث شد.

شناسه خبر 81701