شناسه خبر:82285
1403/2/20 00:29:36

بررسی مصارف مالیاتی با توجه به سهم دولت، شهرداری‌ها و بهداشت از درآمدهای مالیاتی نشان می‌دهد تأمین مالی بودجه عمرانی، تأمین نیازهای بهداشتی جمعیت کشور و رشد عادلانه توسعه شهری از مصادیق مصرف مالیات است.

‌با تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی در سازمان مالیاتی، از سال گذشته دولت نسبت به دریافت مالیات هوشمند‌ اقدام کرد و این رویکرد امسال نیز ادامه دارد.‌هوشمندسازی نظام مالیاتی‌ می‌تواند ‌شکاف مالیاتی در بخش مشاغل را با تمرکز بر مشاغل خاص به حداقل برساند، اما مالیات‌هایی که ما می‌پردازیم، کجا می‌رود؟

3 بخش عمده مصارف مالیات در ایران‌

مصارف مالیات در ایران دارای سه بخش عمده است؛ سهم بخش نخست، سهم مصارف دولت از منابع مالیاتی است که به تأمین مالی خدمات ارائه‌شده در دولت، تأمین مالی بودجه عمرانی و تأمین مالی تسویه بدهی و دیون اختصاص می‌یابد.‌ سهم بعدی سهم شهرداری‌ها است که مستقیماً برای پروژه‌های محلی و استانی مربوط به هر شهرداری نظیر ساخت پل، جاده، زیرساخت‌های درون شهری متمرکز است.‌ سهم سوم نیز سهم مرتبط با حوزه بهداشت است که زیرساخت‌های بهداشتی تا تأمین یارانه دارو از این محل تأمین مالی می‌شود.

نقش مؤثر مالیات در تأمین مالی بودجه عمرانی و افزایش سرمایه‌گذار‌

در این‌باره، کارشناس مالیاتی می‌گوید: نقش مالیات در پیشبرد توسعه اقتصادی ایران قابل اغراق نیست، مالیات‌ها منابع درآمدی حیاتی برای دولت هستند که بودجه لازم را برای توسعه زیرساخت‌ها، خدمات عمومی و سایر پروژه‌های ضروری که به رفاه کلی مردم ایران کمک می‌کنند، فراهم می‌کند.

امیرحسین اقبالی افزود: با توجه به اینکه بیش از 60 درصد از درآمدهای بودجه 1403 از منابع مالیاتی پایدار تأمین می‌شود، بدیهی است که مالیات‌ها نقش حیاتی در تأمین مالی فعالیت‌های دولت و تضمین رشد اقتصادی دارند.

وی با اشاره به مصارف بودجه‌ای مالیات کشور که سهم دولت است، ادامه داد: یکی از جنبه‌های کلیدی هزینه‌های مالیاتی در ایران تأمین مالی هزینه‌های عمرانی و خدمات ارائه شده توسط دولت است، مالیات نه‌تنها برای تأمین مالی حقوق و دستمزد وزارتخانه‌های دولت استفاده می‌شود، بلکه نقش مهمی در تأمین مالی بودجه عمرانی و تسویه بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد.

وی گفت: این بدان معناست که مالیات نه تنها برای تداوم عملیات دولت، بلکه برای تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای مهم که به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کنند، ضروری است.

این کارشناس مالیاتی ادامه داد: علاوه بر این، دولت با تکیه بر مالیات به عنوان یک منبع درآمد پایدار، می‌تواند منابع حاصل از صادرات نفت و صندوق توسعه ملی کشور را به جای اینکه به جبران کسری بودجه بپردازد، مستقیماً در جهت توسعه و سرمایه‌گذاری مولد استفاده کند که این امر با توجه به رویکرد سال گذشته در تحقق 100 درصدی مالیات سهم دولت منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در کشور شد، این رویکرد به نوبه خود به تحریک رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های جدید برای مشاغل و افراد جهت خروج از رکود اقتصادی کمک می‌کند.

تأثیر مالیات بر رشد عادلانه توسعه شهری در کشور

اقبالی با اشاره به سهم مهم شهرداری‌ها از مالیات اخذ‌ شده در کشور با هزینه‌کرد در جهت توسعه کشور و افزایش رفاه عمومی اظهار کرد: علاوه بر مالیاتِ سهم دولت، مالیات‌های جمع‌آوری شده توسط سازمان امور مالیاتی دارای دو سهم عمده دیگر هستند که مستقیماً در جهت توسعه کشور و افزایش رفاه عمومی هزینه می‌شود که تأثیر قابل توجهی بر توسعه منطقه‌ای دارد.

وی افزود: به‌عنوان مثال، سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین مالی پروژه‌های عمران شهری در شهرداری‌های مختلف کشور دارد، این موضوع شامل پروژه‌هایی مانند ساخت پل‌ها، جاده‌ها و سایر پروژه‌های زیربنایی است که مستقیماً به نفع جوامع محلی است.

به گفته این کارشناس مالیاتی، با تخصیص بخشی از درآمدهای مالیاتی به پروژه‌های توسعه محلی، دولت می‌تواند اطمینان حاصل کند که منابع به طور عادلانه توزیع می‌شود و همه مناطق کشور از رشد اقتصادی بهره‌مند می‌شوند.

امکان تأمین نیازهای بهداشتی جمعیت کشور از طریق مالیات

اقبالی در مورد سهم عمده سوم از درآمدهای مالیاتی کشور یعنی سهم بهداشت از مالیات‌های مختلف کشور گفت: بخش بهداشت نیز سهم مهمی از درآمدهای مالیاتی دریافت می‌کند که برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی سلامت و ارائه یارانه برای داروهای ضروری استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این امر تضمین می‌کند که نیازهای بهداشتی جمعیت ایران برآورده می‌شود و منابع برای بهبود سلامت و رفاه کلی کشور تخصیص می‌یابد، دولت با سرمایه‌گذاری در بخش سلامت نه‌تنها به تعهدات خود در ارائه خدمات ضروری به شهروندان خود عمل می‌کند، بلکه به توسعه کلی کشور نیز کمک می‌کند.

مالیات تضمین‌کننده رشد اقتصادی و رفاه مردم است

وی اظهار کرد: مالیات‌ها محرک‌های اساسی توسعه اقتصادی ایران هستند که با تأمین بودجه لازم برای عملیات دولت، توسعه زیرساخت‌ها و خدمات عمومی، نقش مهمی در تضمین رشد اقتصادی و رفاه مردم ایران دارند.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 82285