شناسه خبر:82312
1403/2/19 19:54:12
معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان:

دوره تاریخی آثار کشف‌شده در خیابان باباطاهر همدان هنوز مشخص نیست

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: دوره تاریخی آثار کشف‌شده (سفال‌های تاریخی) در خیابان باباطاهر همدان در پی عملیات اجرایی پیاده‌راه باباطاهر هنوز مشخص نشده است.

حمیدرضا حیدری روز چهارشنبه اظهار کرد: در حین حفاری روز یکشنبه 16 اردیبهشت‌ماه، در عمق 1.5 متری در ابتدای خیابان باباطاهر که از سوی شهرداری به‌منظور آغاز عملیات عمرانی پیاده‌راه‌سازی آغاز شده بود، یک دیواره آجری از یک بنا کشف شد که به نظر باستان‌شناسان شواهدی از دوره اسلامی، متأخر اسلامی و ایلخانی روی برخی از تکه‌های سفال‌های قابل رؤیت است.

وی با اشاره به توقف پروژه پیاده‌راه‌سازی باباطاهر همدان، افزود: مکاتبه لازم برای دریافت مجوز از پژوهشکده تهران برای کار کاوش در این منطقه انجام گرفته و منتظر دریافت مجوز هستیم و و بدون مجوز پژوهشکده اجازه کلنگ‌زنی نداریم.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: هم‌اکنون منطقه حفاری‌شده در ابتدای خیابان باباطاهر فریز شده، اما حدس زده می‌شود که سفال‌ها مربوط به دوران متأخر اسلامی یا ایلخانی باشد که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر به‌عنوان سومین خیابان منتهی به میدان مرکزی شهر همدان، دوشنبه هفته گذشته (10 اردیبهشت‌ماه) با 100 میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

این طرح پیاده‌راه‌سازی به طول 80 متر و عرض 35 متر انجام خواهد شد.

طرح پیاده‌راه‌سازی باباطاهر از پروژه‌های مورد تأکید شورای اسلامی شهر همدان است که در قالب مرحله نخست انجام می‌شود.

از سوی دیگر پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی از هگمتانه تا همدان تنها نماینده ایران در سال 2024، برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.

پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر در محدوده پرونده ثبت جهانی هگمتانه قرار دارد.

پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» در بهمن‌ماه سال 1402 به یونسکو تحویل داده شد.

«منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است؛ منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می‌شود.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» تنها اثری است که به یونسکو ارسال می‌شود.

وسعت «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در این پرونده حدود 100 هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و 140 اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده‌راه‌های شهر همدان حفظ شود.

استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین دارای بیش از یک‌هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آن‌ها ثبت ملی شده‌اند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82312