شناسه خبر:82526
1403/2/24 16:58:17

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: منابع طبیعی استان از‌نظر آتش‌سوزی به سه دسته بحرانی، نیمه‌بحرانی و سفید تقسیم‌بندی شده که ۱۵ ناحیه در کانون بحرانی و ۱۰ منطقه در نیمه‌بحرانی قرار دارد.

سرهنگ مهدی نوری روز دوشنبه اظهار کرد: بارندگی های سال جاری باعث افزایش رویش گیاهان در مراتع و جنگل‌های استان همدان شده است.

وی اضافه کرد: مدیران شهرستانی منابع طبیعی مکلف به برگزاری نشست ستاد مدیریت بحران با حضور فرماندار و دیگر نهادهای مسئول و تأثیرگذار و همچنین اندیشیدن تدابیر و تمهیدات لازم برای پیشگیری از بروز حریق مراتع شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: یگان‌های حفاظت شهرستان‌ها نیز ملزم به بررسی کارایی دستگاه‌های مورد استفاده برای اطفای حریق به‌خصوص دمنده و آماده به کار کردن این دستگاه‌ها شدند.

سرهنگ نوری ادامه داد: برخی از مناطق تحت مدیریت منابع طبیعی زیر پوشش محیط‌زیست همدان نیز قرار دارد؛ بنابراین دو دستگاه دمنده نیز در اختیار این مجموعه برای پیشگیری از بروز و سرایت حریق قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برگزاری تمرین (مانور) آمادگی تیم‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و سایر نهادها برای مهار حریق به‌علت بارش باران به تعویق افتاد و اوایل خردادماه این برنامه در همه شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآوری کرد: پارسال ۶۰ کیلومتر آتش‌بُر در اراضی جنگلی و ۳۰ کیلومتر در دیگر مناطق حساس و بحرانی این استان ایجاد شد.

سرهنگ نوری بیان کرد: ایجاد آتش‌بُر یکی از برنامه‌های محوری این مجموعه است که شیوه‌نامه و نقاط مورد نظر مشخص شده است.

وی گفت: قرار است همیاران طبیعت نیز در راستای کمک به مهار حریق سازمان‌دهی و گروه‌بندی شوند؛ همچنین در نشستی با جهاد کشاورزی بر ضرورت خودداری کشاورزان از آتش زدن بقایای محصولات (پس‌چر) تأکید شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است و از شهروندان انتظار می رود درصورت مشاهده دود و آتش در طبیعت، موضوع را از طریق تماس با این سامانه اطلاع‌رسانی کنند.

سرهنگ نوری افزود: استان‌های زنجان و کردستان به‌علت هم‌جواری و تهران به‌علت نزدیکی به‌عنوان معین همدان مشخص شدند و درصورت بروز آتش‌سوزی گسترده، تیم‌هایی از این استان‌ها برای کمک به مهار آتش در همدان حضور می‌یابند.

وی از شهروندان و طبیعت‌گردانان خواست از رها کردن زباله به‌خصوص شیشه و فلزات براق در طبیعت که زمینه‌ساز بروز حریق می‌شود، پرهیز کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: برخی شهروندان در روزهای پایانی هفته برای تفریح در طبیعت حضور یافته اما اقدام به آتش زدن شاخه درختان برای دم کردن چای و سپس رها کردن آتش بدون اینکه به‌طور کامل خاموش شده باشد، می‌کنند.

سرهنگ نوری خاطرنشان کرد: خاکستر و زغال به‌جامانده از این آتش، با وزش نسیمی شعله‌ور شده و این سهل انگاری و کم‌توجهی می‌تواند زمینه خاکستر شدن بخش زیادی از مراتع با ارزش را فراهم آورد.

وی درصد بالایی از آتش‌سوزی‌ها را سهوی و غیر عمدی عنوان کرد و گفت: سال گذشته برای یک چوپان که به‌منظور دم کردن چایی آتش درست کرده و موجب آتش‌سوزی و سرایت حریق به مراتع شده بود، پرونده قضائی تشکیل شد.

سال گذشته ۱۷ هکتار از مراتع استان همدان در ۱۲ فقره حرق طعمه آتش شد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82526