شناسه خبر:83000
1403/3/6 14:01:13

کارگردان «آپاراتچی» گفت: هالیوود و سینمای جهان از فقدان قهرمان‌های واقعی رنج می‌برد، تاریخ و تمدنی قهرمانانه ندارند و قهرمان‌های امروزشان هم در چند فرمانده و تفنگدار خلاصه می‌شود.

قربانعلی طاهرفر درباره بحث قهرمان‌سازی و قهرمان‌پروری در سینمای ایران و جهان گفت: هالیوود و سینمای جهان از فقدان قهرمان‌های واقعی رنج می‌برد، این که چقدر قهرمان و چقدر ابرقهرمان در هالیوود داریم، مهم است. اینها، تاریخ و تمدنی قهرمانانه ندارند و قهرمان‌های امروزه آنها شاید در چند فرمانده و تفنگدار خلاصه می‌شود که نوعی تحریف تاریخی است.

طاهرفر گفت: هر جایی ظلمی واقع شده سرباز آمریکایی حضور داشته است؛ از جنگ ویتنام گرفته تا عراق و دیگر جاها و از حضورشان پشیمان هستند و نمی‌شود از آنها قهرمان ساخت.

طاهرفر اظهار کرد: یک بخش قصه هم خواسته یا ناخواسته، این است که مساجد جزو ارکان اصلی شاید در دوره‌ای، نظامی، فرهنگی، هنری و اجتماعی بودند که در طی مسیر چهار دهه گذشته با فراز و نشیب‌های مختلفی مواجه شدند و این‌ها باعث شد که گاهی وقت‌ها از رسالت اصلی مسجد و مکتب بچه‌های غافل شویم.

وی خاطرنشان کرد: اکران‌های مردمی در مدارس، مساجد و پایگاه‌های فرهنگی و هنری اتفاق مبارکی است. چرا که همچنان در خوشبینانه‌ترین حالت اکران‌های سینمایی، 15 درصد مردم قشرو سینمارو ما هستند و همچنان 85 درصد رابطه لازم فرهنگی را با سینما برقرار نکرده‌اند و جنبش 85 درصدی لازم داریم که شاید بهترین حرکت از مساجد و مدارس باشد تا سبد فرهنگی را ایجاد کنم و فیلم در این سبد جا بگیرد.

دلم می‌خواهد پاسخ آرگو و شیندلر و پیانیست را بدهم

کارگردان آپارتچی اظهار کرد: با دیدن فیلم آرگو که بن افلک آن را برای گروگان‌های آمریکایی ساخته بود خیلی اذیت شدم؛ حتی خودشان هم منتقد به فیلم بودند و اذعان داشتند که چقدر غلو و اغراق و دروغ‌پردازی شده است. اگر قرار باشد روزی به یکی از فیلم‌های هالیوودی که علیه ایران ساخته شده پاسخ دهم، همین فیلم آرگو است.

وی گفت: باید درباره بحث هولوکاست و مظلومیت کذایی یهودی‌ها در جنگ جهانی دوم از جمله فهرست شیندلر و پیانیست پاسخ درستی داد؛ لابی بزرگی در هالیوود وجود دارد که هدفش دروغ‌پردازی در مورد هولوکاست است؛ آرزوی قلبی من این است که در پاسخ به تمام دروغ‌پردازی‌‎های تاریخی و جهانی برای جلب ترحم مردم نسبت به هولوکاست، فیلم بسازم.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83000