شناسه خبر:83028
1403/3/7 11:25:13

وزیر امور خارجه عربستان سعودی که برای شرکت در نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است درباره واکنش تند رژیم صهیونیستی به شناسایی کشور مستقل فلسطین از سوی 3 کشور اروپایی گفت: اسرائیل نمی‌تواند درباره حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها تصمیم بگیرد.

فیصل بن فرحان مواضع سران رژیم صهیونیستی درباره شناسایی کشور مستقل فلسطین را مایه نگرانی خواند و ادعا کرد: من معتقدم تحقق راه دو دولتی که بر اساس آن کشور مستقل فلسطین تشکیل شود، نه تنها به نفع مردم فلسطین است و به حق آن‌ها درباره تعیین سرنوشت احترام می‌گذارد بلکه نفع (رژیم) اسرائیل هم هست.

وی ادامه داد: اینکه دولت (رژیم) کنونی اسرائیل این مساله را درک نمی‌کند مایه نگرانی جدی است. ما باید فارغ از موضع اسرائیل، به راه حل دو دولتی جان تازه‌ای ببخشیم. اسرائیل نمی تواند تصمیم بگیرد که آیا فلسطینی‌ها حق تعیین سرنوشت دارند یا خیر. این مساله در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر خارجه عربستان مدعی شد: کاملاً ضروری است که (رژیم) اسرائیل بپذیرد بدون وجود کشور فلسطین نمی‌تواند موجودیت داشته باشد. امیدوارم مقام‌های اسرائیلی این مساله را درک کنند که همکاری با جامعه جهانی در راستای تشکیل کشور مستقل فلسطین در چارچوب مرزهای 1967 بهترین گزینه است.

نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که به صورت ماهانه برگزار می‌شود ساعاتی دیگر در بروکسل آغاز به کار خواهد کرد. در این نشست علاوه بر دیپلمات‌های ارشد 27 کشور اروپایی، وزیران امور خارجه پنج کشور عربی نیز برای بررسی آخرین وضعیت جنگ در غزه حضور دارند.

هفته پیش دو کشور عضو اتحادیه اروپا به همراه نروژ، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند. دادستان دیوان بین‌المللی کیفری هم درخواست کرد که برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ این رژیم قرار بازداشت صادر شود. همچنین دیوان بین‌المللی دادگستری با صدور حکمی خواستار توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه شده است.

این‌ها تصمیم‌های مهمی است که به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست امروز شورا، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی بین‌المللی را برانگیخته و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی در نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر 35 هزار فلسطینی شهید و بیش از 79 هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83028