شناسه خبر:13046
1398/7/25 08:40:04
سپهرغرب با بررسی وضعیت شرکت تعاونی زاگرس شترمرغ مطرح کرد:

ملایر میزبان یک واحد صنعتی در قامت خاورمیانه

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: امروزه مهم‌ترین چالش کشور، اقتصاد و تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی، تحقق اقتصاد مقاومتی است.

«اقتصاد مقاومتی» واژه‌ای نام‌آشنا است که طی سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های مهم رهبری انقلاب اسلامی تبدیل‌شده تا با نهادینه شدن آن در جامعه، روح و جان کشور با اقتصاد درون‌زا و متکی به تولید داخل انس بگیرد. دراین‌بین تحقق این شعار در بخش کشاورزی می‌تواند راه‌حل کلیدی این مسئله باشد به‌طوری‌که در سال‌های اخیر برخی از کارآفرینان با ورود به عرصه‌های نوین تولید، در این بخش توانسته‌اند گام‌های مهمی در تحقق این شعار بردارند که برای نمونه می‌توان به پرورش شترمرغ اشاره کرد.

فعالیت درزمینه پرورش شترمرغ یکی از بهترین راه‌های حصول و تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود زیرا علاوه بر سودآوری بسیار خوب، در میزان بهره‌وری نیز شاهد شکوفایی در تولید هستیم چراکه تمامی قسمت‌های بدن شترمرغ قابل استفاده بوده و فاقد هرگونه مواد زائد و دورریختنی است؛ بنابراین با بهره‌برداری در صنایع مختلف می‌تواند یکه‌تاز در رقابت با سایر حیوانات پرورشی باشد.

از طرفی طی چند سال اخیر شاهد توسعه صنعت پرورش شترمرغ با هدف ایجاد یک منبع پروتئینی جدید و مطمئن که عاری از مشکلات دام‌های دیگر ازنظر بیماری‌ها، کمبود مواد غذایی مناسب جهت تغذیه و غیره است، به جهت افزایش تولید گوشت قرمز که یکی از مواد اصلی و پرمصرف در رژیم غذایی ما ایرانیان به شمار می‌رود، هستیم.

شهرستان‌های استان همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، مکانی مناسب جهت پرورش این حیوان به شمار رفته و جزء مناطق ناهموار و پرشیب کوهستانی محسوب شده که امکان پرورش با بازدهی مناسب و مطلوب را می‌توان در آن شاهد بود. بر این اساس با توجه به توسعه این فعالیت در شهرستانی همچون ملایر و با توجه به موقعیت استراتژیکی این منطقه به لحاظ آب و هوایی بر آن شدیم تا با حسین مرادی، مدیرعامل شرکت تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر به‌عنوان یکی از تعاونی‌های موفق در این بخش گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر با بیان اینکه این شرکت در سال 1393 با استعانت از پروردگار، بهره‌مندی از سرمایه‌های ارزشمند انسانی و توان تخصصی نخبگان با احداث بنا‌ها و تأسیسات محدود در زمینی به مساحت 22 هزار متر مربع واقع در استان همدان، شهرستان ملایر، جاده آورزمان رو‌به‌روی روستای آبدر اقدام به تأسیس بزرگ‌ترین مجموعه تولید شترمرغ مولد کرد، گفت: خوشبختانه هم‌زمان به کار صنعتی‌سازی پرورش شترمرغ نیز مبادرت شد به‌طوری‌که پس از اتمام احداث ساختمان‌ها، تأسیسات و خرید و نصب ماشین‌آلات مورد نیاز، این واحد به شکل صنعتی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

حسین مرادی اظهار کرد: طی این سال‌ها همواره با تکمیل ساخت‌وسازهای مختلف به حداکثر ظرفیت فعلی رسیده‌ایم و در حال حاضر دارای گله مولد 500 قطعه‌ای و جوجه‌ریزی به تعداد 10 هزار قطعه در سال هستیم، تصریح کرد: دیوارکشی این مجموعه به مساحت 100 هزار متر مربع، سوله‌های صنعتی و غیرصنعتی به متراژ 12 هزار متر مربع و فضاسازی 72 هزار متر مربعی جهت فضاهای پَن و سالن‌های جوجه‌کشی با دستگاه‌های صنعتی بزرگ روز دنیا و کارخانه خوراک دام، توانسته‌است وجه تمایزی با دیگر مزارع کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل واقع بودن این مجموعه در محدوده کوهستانی زاگرس، داشتن مجوز‌ها و محصولات متعدد، سابقه درخشان، ظرفیت بالای تولید و پرورش دام شترمرغ و داشتن امکانات مکانیزه به‌عنوان یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های کشت و صنعت ایران و خاورمیانه به شمار می‌رویم.

مدیرعامل شرکت تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر با اشاره به فراورده‌های اصلی این مجموعه، اذعان کرد: شترمرغ (شامل جوجه‌های یک‌روزه تا 6 ‌ماهه، مولد، پرنده آماده برای کشتار)، گوشت (به‌صورت فرآوری‌شده و خام)، روغن شترمرغ، تخم شترمرغ، پوکه تخم شترمرغ، چرم (نمک‌سود شده و دباغی‌شده)، پر شترمرغ، کود و علوفه ازجمله محصولات تولیدشده در این واحد صنعتی است.

مرادی با اشاره به اینکه فعالیت این شرکت تقریباً خانوادگی است، عنوان کرد: سرمایه اولیه برای دایر کردن این مجموعه در بدو امر حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان بود.

وی با بیان اینکه به‌واقع حمایت از فعالیت تعاونی‌ها در استان بسیار ضعیف است، گفت: تنها حمایتی که طی این سال‌ها از این شرکت صورت پذیرفته هماهنگی جهت دریافت مبلغی تسهیلات برای خرید تجهیزات بوده وگرنه هیچ‌گونه حمایت خاصی ازا این بخش مؤثر در اقتصاد استان صورت نمی‌پذیرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر با اشاره به اینکه طی این سال‌ها با مشکلات متعددی جهت ماندن در این فعالیت دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم، یادآوری کرد: بخشی از این مشکلات مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است که باوجود پیگیری‌ها و برگزاری جلسات متعدد هنوز این مشکل پابرجاست.

مرادی با بیان اینکه عملکرد بخش تعاون در حمایت از زیرمجموعه خود در سطح استان ضعیف است، خاطرنشان کرد: بارها در مواجهه با مشکلات در شرف اقدام جهت تعطیلی شرکت برآمدم.

وی با گلایه‌مندی از عدم حمایت از فعالیت شرکت‌های تعاونی، افزود: اگر موفقیتی در کار مشاهده می‌شود همگی مرهون لطف خداوند و تلاش شبانه‌روزی کارکنان و مدیریت مجموعه بوده‌است چراکه هیچ‌گونه خدمتی به تعاونی‌ها ارائه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر با تأکید بر اینکه عنوان تعاونی تنها برای ما دردسرساز بوده، اظهار کرد: ای‌کاش این عنوان بر روی شرکت نبود زیرا نه‌تنها نمی‌توان برای آن سودی را متصور شد بلکه روند کاغذبازی‌های اداری را نیز بیشتر کرده‌است.

مرادی با بیان اینکه در حال حاضر 10 نفر به‌صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند، گفت: این صنعت در صورت حمایت می‌تواند نقش مؤثری در کارآفرینی داشته باشد، چراکه سالانه حداقل 20 نفر برای خرید جوجه به این مجموعه مراجعه می‌کنند و خواهان ارائه مشاوره برای آغاز به کار در این صنعت هستند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفت شد به نظر می‌رسد باوجود عملکرد موفق این تعاونی در حوزه فعالیت کاری خود، بخش تعاون استان نیازمند تحولی بزرگ جهت انجام وظیفه ذاتی خود در بخش حمایت است زیرا حتی این شرکت موفق نیز از عدم حمایت بخش تعاون گلایه‌مند بوده و خواهان تغییر رویه ارگان است که انتظار می‌رود با توجه به جایگاه ویژه تعاونی‌ها در حوزه جلب مشارکت مردمی در عرصه توسعه اقتصادی از طریق تأسیس تعاونی‌ها، این حمایت‌ها نیز به‌تبع گسترش فعالیت آن‌ها بهبود و ارتقا یابد.

شناسه خبر 13046