شناسه خبر:14771
1398/9/17 09:31:46
سپهرغرب در پی گفتگو بامدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان مطرح کرد:

افقی روشن پیش‌روی منبت‌کاران استان

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی همدان استان همدانگفت:رایزنی برای دریافت اعتبارات در قالب سرمایه درگردش، برنامه برای ایجاد جنگل در ملایر و راه اندازی نمایشگاه دائمی بارقه‌های امید را برای حل مشکلات منبت‌کاران همدان روشن کرد.

اینجا مادستان، پایتخت مبل و منبت ایران، استانی که شهرهایش تولیدکننده مبل و منبت و صادرکننده آن به اقصا نقاط ایران و بسیاری از کشورها است.

صدای چکش‌ها و تراشیدن چوب‌ها در کارگاه‌های منبت‌کاری ملایر و تویسرکان، نوای زندگی را در دل هنرمندان این دیار زنده می‌کند، آنها سخت کار می‌کنند و از جان و دل مایه می‌گذارند تا هنر خود را به بهترین شکل ممکن ارائه کنند با این امید که ساخته دستشان بتواند آینده‌ای روشن را برای خود و خانواده‌شان ترسیم کند اما این روزها علیرغم این تلاش‌ها مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش و کمبود مواد اولیه همچون چوب و گرانی آن داد هنرمندان را در آورده است به‌طوریکه در شمارگان مختلف روزنامه طی روزها و ماه‌های اخیر به بیان این مشکلات از زبان منبت‌کاران این دو شهرستان پرداختیم این درحالی است که طی روزها اخیر خبر از شکل‌گیری خوشه منبت در شهرستان نهاوند نیز به گوش می‌رسد.

بنابراین از آنجایی‌که حل مشکل هنرمندان دو شهرستان مطرح در این هنرصنعت می‌بایست پیش از شکل‌دهی خوشه جدید در شهرستان ازسوی مسئولان و متولیان امر پیگیری شود بر آن شدیم تا با علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه جنوب استان همدان قطب منبت محسوب می‌شود گفت: برای توسعه و تکمیل این قطب علاوه بر دو شهرستان ملایر و تویسرکان به دنبال شکل‌دهی به فعالیت منبت‌کاران شهرستان نهاوند نیز هستیم.

علی مالمیر با تاکید براینکه یکی از مهمترین مواد اولیه مورد استفاده در هنر صنعت منبت چوب است تاکید کرد: با توجه به ممنوعیت برداشت از جنگل‌های کشور، ضرورت واردات این ماده اولیه غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: حال آنکه فعالان این عرصه طی سال‌های اخیر با نوسان قیمت دلار و نحوه واردات آن در این حوزه تا حدودی دچار مشکل شده‌اند.

مالمیر با اشاره به اینکه در پس افزایش قیمت دلار قیمت چوب نیز افزایش یافته خاطر نشان کرد: براین اساس می‌بایست برای خرید مواد اولیه سرمایه گردش بیشتری در اختیار فعالان این عرصه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین رایزنی‌هایی هم در استان و هم در سطح ملی در دستورکار قرار گرفت تا تسهیلاتی در قالب سرمایه در گردش توسط بانک‌های عامل و نیز صندوق کارآفرینی امید به هنرمندان منبت‌کار پرداخت شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان همدان گفت: البته افرادی نیز که از قبل به بانک‌ها توسط این اداره کل معرفی شده‌اند اغلب در قالب تسهیلات سرمایه در گردش بوده‌اند.

مالمیر با بیان اینکه یقینا این صنعت نیازمند حمایت بیشتری است اذعان کرد: در واقع سرمایه در گردش لازمه چرخه فعالیت اقتصادی برای تامین چوب مورد نیاز کارگاه‌های منبت‌کاری است.

وی با اشاره به اینکه گرچه حمایت‌های خوبی دراین عرصه صورت پذیرفته اما میزان این حمایت‌ها کافی نبوده است اظهار کرد: در این راستا جلسه‌ای نیز در سازمان برنامه و بودجه کشور برای اختصاص بودجه و اعتبار ویژه (سرمایه در گردش) برای تامین چوب منبت‌کاران برگزار شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه برنامه‌ای نیز در شهرستان ملایر برای کاشت درخت برای تامین بخشی از چوب مورد نیاز منبت‌کاران در دستورکار قرار گرفته است اذعان کرد: درخصوص ایجاد نمایشگاه دائمی نیز باید بگویم درحال حاضر نمایشگاه فصلی برای این هنر صنعت همه ساله درحال برگزاری است البته برای احداث نمایشگاه دائمی نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم.

مالمیر ادامه داد: براین اساس در شهرستان تویسرکان محلی که از پیش به عنوان ترمینال انتخاب شده به درخواست مالک در قالب مجموعه نمایشگاهی برای صنایع‌دستی به ویژه مبل و منبت این شهرستان در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری مورد نظر در کمیسیون ماده 5 مورد تایید قرار گرفت اذعان کرد: درشهرستان ملایر نیز دونفر به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی پای کار آمده‌اند که برای طرحشان موافقت‌نامه اصولی صادر کردیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در شهر مریانج نیز شهردار این شهر زمینی را برای توسعه فضای نمایشگاهی مبل اختصاص داده‌اند که با رایزنی صورت پذیرفته قرار است بخشی از نمایشگاه را به صورت دائمی به مبل منبت اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های صورت گرفته برای تامین مواد اولیه تنها در قالب تامین منابع مالی نبوده است تشریح کرد: هماهنگی‌هایی نیز از طریق انجمن حرفه‌ای منبت‌کاران و نیز اتاق بازرگانی استان برای رایزنی با کشورهای آسیا میانه و گرجستان صورت پذیرفته است.

مع‌الوصف چنانکه گفته شد به نظر می‌رسد پیگیرهای مناسبی همچون برگزاری جلسات در سطح ملی برای تامین اعتبار مورد نیاز برای سرمایه در گردش و نیز پیگیری برای جنگل‌کاری در شهرستان ملایر و غیره برای مشکلات پیشروی هنرمندان منبت‌کار ملایری و تویسرکانی در دستورکار قرار گرفته که امید است این پیگیری‌ها در وادی عمل نیز بتواند راه‌گشا باشد البته با توجه به ظرفیت و میزان تولید در تویسرکان و نیز با توجه به گسترش فعالیت منبت‌کاران در نهاوند امید می‌رود دراین شهرستان‌ها نیز برای تامین چوب منابع پایداری همچون جنگل‌کاری در دستور کار قرار گیرد در غیر این صورت تامین منابع اعتباری تنها به عنوان مسکن برای درد تامین چوب عمل خواهد کرد به گونه‌ای که با کمترین نوسان در قیمت‌ها شاهد بروز و ظهور مشکلات متعددی برای منبت‌کاران خواهیم بود که هر کدام به راحتی می‌تواند چراغ یک کارگاه را خاموش کند البته دراین بین نمی‌توان از لزوم توجه به رونق فعالیت هر چه بیشتر خوشه‌های صنعتی در هماهنگی و هم‌نوایی منبت‌کاران برای پیگیری مشکلاتشان به راحتی گذشت.

شناسه خبر 14771