شناسه خبر:17116
1398/11/15 08:56:25

سپهرغرب، گروه خبر - عطیه عسگری: دومین یادواره شهدای منطقه سعیدیه و هشتاد و یکمین شب خاطره حوزه هنری برگزار می‌شود.

مقام معظم رهبری (دام‌ظله) بارها بر مسئله اهمیت مسجد و نقش محوری آن در اجتماعات تأکید کرده‌اند چنانکه در دیدار سال 95 با ائمه جماعات فرمودند: «مسجد پایگاه انواع و اقسام فعالیت‌های اجتماعی است؛ یعنی وقتی ما مردم را گرد این محور جمع کردیم، از آن‌ها چه می‌خواهیم. یکی از چیزهایی که می‌خواهیم این است که به فعالیت‌های اجتماعی بپردازند. در جامعه‌ اسلامی همه‌ آحاد وظیفه دارند، مسؤولیت دارند، باید کار انجام بدهند؛ کار برای پیشرفت جامعه، کار برای امت؛ بنابراین اینجا محل پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن مردم به کارهای گوناگون است. مسجد پایگاه و محلی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی است.»، درنتیجه طی سال‌های اخیر توجه به مسجد به‌عنوان یک پایگاه اجتماعی مورد توجه طلاب و فعالان فرهنگی قرار گرفته‌است.

آمار نشان می‌دهد در محلاتی که مسجدی پویا و فعال برای جمع شدن مردم در کنارهم وجود دارد، شاهد آسیب‌های اجتماعی کمتری هستیم. در برهه‌های مختلفی همچون جنگ تحمیلی، مساجد نقش کلیدی در تربیت آحاد جامعه داشتند؛ فعالیت‌های پشت جبهه همچون دوختن، بافتن و گاهی پخت‌وپز در مساجد اتفاق می‌افتاد و مهم‌تر از همه اینکه مسجد رزمندگانی برای دفاع از مرزها، تربیت می‌کرد.

باتوجه به اینکه پنجشنبه شب هفته جاری، دومین یادواره شهدای منطقه سعیدیه شهر همدان و هشتاد و یکمین شب خاطره حوزه هنری در مسجد امام خمینی (ره) این منطقه برگزار می‌شود، خبرنگار سپهرغرب برای اطلاع از جرئیات برگزاری آن با جعفر جعفری، دبیر ستاد یادواره شهدای منطقه سعیدیه گفت‌وگویی انجام‌داده که در ادامه می‌خوانید.

دبیر ستاد یادواره شهدای منطقه سعیدیه با بیان اینکه این مراسم دومین یادواره شهدای منطقه سعیدیه شهر همدان است، گفت: همه خانواده شهدای سعیدیه و برخی از خانواده‌های شهدا که در زمان شهادت فرزندانشان در این منطقه ساکن نبودند و به‌تازگی ساکن سعیدیه شده‌اند به این مراسم دعوت هستند.

جعفر جعفری با بیان اینکه این مراسم در روزهای نزدیک به مراسم چهلم شهید سلیمانی و سالگرد عملیات والفجر هشت که منجر به فتح شهر مرزی فاو عراق شد برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این راستا هشتاد و یکمین شب خاطره حوزه هنری هم به‌صورت هم‌زمان برگزار خواهد شد.

وی در خصوص نحوه برگزاری این مراسم، عنوان کرد: مهم‌ترین قسمت مراسم‌، خاطره‌گویی اکبر امیرپور، رزمنده پیشکسوت دفاع مقدس که در والفجر هشت حضور داشته و سرگرد هادی ناصری، معاون آموزشی سپاه انصارالحسین (ع) و مدافع حرم است.

جعفری با اشاره به اینکه از یک شاعر نیز برای حضور در مراسم دعوت شده‌است، افزود: مراسم سرود و مداحی نیز برگزار خواهد شد.

امید می‌رود که ازاین‌پس شاهد برگزاری چنین مراسمی در مساجد استان باشیم و به‌خصوص مسجد محلات کاربردی فراتر از برگزاری نماز جماعت و مراسم‌‌های مناسبتی همچون شب قدر و ختم داشته باشند و بیش از همه به‌عنوان محلی برای اجتماع مردم محلات شناخته شوند.

شناسه خبر 17116