شناسه خبر:23651
1399/3/31 15:37:45

سپهرغرب، گروه خبر: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام با سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کردستان 18 هزار شغل در این استان ایجاد کرد.

معاون تأمین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت روز گذشته اظهار کرد: این بنیاد با سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی در بخش کشاورزی کردستان و جذب محصولات 800 هکتار از زمین‌های زراعی باعث اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای 18 هزار نفر از اهالی این استان شده است.

هادی جوهری افزود: مجتمع کشت و صنعت خرم‌دشت به‌عنوان یکی از واحدهای مشارکتی بنیاد برکت ظرفیت تولید سالانه پنج‌هزار تن رب گوجه‌فرنگی، 2 هزار و 500 تن پوره سیب و سه‌هزار تن پوره توت‌فرنگی را دارد که برای این منظور، اقدام به خرید 52 هزار تن محصول شامل 40 هزار تن گوجه‌فرنگی، 6 هزار و 500 تن سیب و 6 هزار تن توت‌فرنگی از کشاورزان استان کردستان می‌کند.

وی اضافه کرد: جذب این میزان محصولات کشاورزی، اشتغال‌زایی، توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی بسیار بالایی را برای کشاورزان و مردم منطقه کردستان ایجاد کرده است.

جوهری اظهار کرد: فعالیت‌های این مجتمع باعث فراهم آوردن اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای 18 هزار نفر از کشاورزان، کارگران فصلی، کارگران حمل‌ونقل و رانندگان در زمینه کاشت، داشت، برداشت، توزیع و حمل‌ونقل محصولات کشاورزی شده است.

وی افزود: این مجتمع تولیدی در سال 98 جهت تولید گوجه‌فرنگی مورد نیاز خود با بیش از 700 نفر از کشاورزان منطقه قرارداد بسته و توانسته است محصولات کشاورزی بیش از یک‌هزار هکتار از مزارع این منطقه را جذب و فرآوری کند.

وی با بیان اینکه این مجتمع مشارکتی بنیاد برکت علاوه‌بر ارائه خدمات مشاوره‌ای و فنی به کشاورزان طرف قرارداد، خرید گوجه‌فرنگی تولیدی آن‌ها را تضمین می‌کند، گفت: محصولات این واحد تولیدی به 10 کشور از جمله امارات، آمریکا، کانادا، ترکیه، ترکمنستان صادر می‌شود.

معاون تأمین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت یادآوری کرد: با توجه به فعالیت‌های این بنیاد در زمینه ایجاد اشتغال از طریق سرمایه‌گذاری، مشارکت و ارائه تسهیلات در حوزه‌های دام‌پروری، زنبورداری، پرورش جوجه یک‌روزه، فرش دست‌بافت و پوشاک در این طرح‌ها سال گذشته 16 هزار تن گوشت قرمز، 2 هزار و 500 تن گوشت سفید، یک‌هزار و 60 تن گوشت ماهی و میگو، 42 هزار تن شیر، هفت میلیون قطعه جوجه یک‌روزه، 804 تن عسل، 62 هزار مترمربع فرش دست‌بافت و یک‌میلیون و 410 هزار دست پوشاک تولید شده است.

وی با اشاره به رشد 100 درصدی محصولات طرح‌های اشتغال‌زایی برکت در سال جاری گفت: پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید گوشت قرمزبه 30 هزار تن، گوشت سفیدبه 15 هزار تن، شیر به 55 هزار و عسل به 2 هزار و 500 تن تا پایان سال جاری برسد.

جوهری اظهار کرد: اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و روستایی، علاوه‌بر توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی، ارتقای سطح زندگی و معیشت، مهاجرت معکوس و رونق تولید را در این مناطق به‌دنبال داشته است.

معاون تأمین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت گفت: بنیاد برکت تاکنون با 360 بنگاه و کارگاه تولیدی و صنعتی مشارکت اقتصادی داشته و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

وی گفت: بنیاد برکت در سال جاری نیز از بنگاه‌های کوچک و متوسط، کارگاه‌های کوچک و اشخاص حقیقی و حقوقی به‌عنوان پشتیبان طرح‌های خانگی، در قالب تأمین مالی، اعطای تسهیلات از طریق شبکه بانکی و ارائه خدمات کلینیکی کسب‌وکار حمایت می‌کند.

این بنیاد همچنین براساس سیاست‌های ابلاغی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مبنی بر عدم تصدی‌گری، پس از طی دوران مشارکت از 250 بنگاه خارج شده و سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

مجتمع کشت و صنعت خرم‌دشت در زمینی به مساحت 6 هکتار و در شهرک صنعتی دهگلان در فاصله 30 کیلومتری شهر سنندج واقع است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 23651