شناسه خبر:25456
1399/4/31 04:07:29

مدیر اجرایی پروژه بیمارستان قلب اکباتان تکمیل این پروژه را نیازمند 150 میلیارد تومان دیگر دانست و گفت: پروژه به‌دلیل شیوع کرونا و مشکل تأمین منابع مالی، چهار ماه به‌صورت مطلق تعطیل بود.

وقتی به گذشته این پروژه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم این بیمارستان با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از سال 1388 تخریب شد و اکنون بیمارستان اکباتان جدید در دست احداث است؛ برای احداث ساختمان جدید بخش‌های جنرال داخلی، ارتوپدی، جراحی، دیالیز، نفرولوژی و برخی از واحدهای پاراکلینیکی به مراکز درمانی دیگر و ساختمان اداری، سی‌تی‌اسکن، انبار مرکزی و غیره به سایر مراکز منتقل شده است و اینک در آستانه 12 سالگی کلنگ‌زنی، این بیمارستان همچنان چشم‌انتظار بهره‌برداری است تا وعده مسئولان محقق شده و روبان افتتاح بیمارستان پس از سال‌ها بریده شود.

البته باید گفت متأسفانه این پروژه نیز همچون دیگر پروژه‌های برزمین‌مانده استان، لباس کهنگی بر تن کرده و درواقع باید به موزه پروژه‌های کهن به‌عنوان هنر دوازده‌ساله مدیران و نمایندگان شهرستانی و استانی سپرده شود؛ با توجه به اهمیت این پروژه در ارتقای کیفیت سلامت مردم استان و به عبارت بهتر غرب کشور و کُندی روند تکمیل آن، طی شمارگان متعددی به چرایی فرآیند کار پرداخته و با مدیران و متولیان بسیاری در این بخش گفت‌وگو کردیم، اما تاکنون دلیل قانع‌کننده‌ای دراین‌باره دریافت نشده است. حال آنکه با بروز بیماری منحوس کرونا این نیاز و نقص به‌وضوح در زیرساخت‌های درمانی احساس شد، به‌گونه‌ای که اخیراً در سفر حریرچی معاون وزارت بهداشت، استاندار همدان بر ضرورت تکمیل این پروژه تأکید کرد. حال آنکه چندی پیش نیز خبر از تخصیص و تأمین اعتبار 50 میلیارد تومانی برای این پروژه از سوی وی به سرخط خبرها بدل شده بود، اما اگر این‌روزها سری به پروژه بزنید، شاهد پیشرفت‌ خاصی در آن نخواهید بود.

حال آنکه در بدو امر پیش‌بینی شده بود که مجموعه ساختمان‌های موجود تخریب و احداث ساختمانی که مشخصات و نقشه آن به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده، به کارفرمای سازمان مجری ساختمان‌ها، تأسیسات دولتی و عمومی که از سازمان‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی است، سپرده شود؛ اما اکنون ادامه کار به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سپرده شده است.

دراین‌بین درخصوص مشخصات سازه این پروژه می‌توان گفت که در مساحت 2،8 هکتاری و در زیربنای 27 هزار مترمربع به‌صورت جنرال با ظرفیت 272 تخت درحال ساخت است. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با محمد مخزن، مدیر اجرایی پروژه گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر اجرایی پروژه بیمارستان قلب اکباتان با تأکید بر اینکه از ابتدای سال تا ابتدای تیرماه به‌صورت مطلق پروژه به‌علت بروز بیماری کرونا و کمبود منابع مالی تعطیل بود، گفت: به‌تازگی بدهی هفت میلیارد تومانی سال گذشته به پیمانکار پرداخت شده است.

امین مخزن با بیان اینکه درحال حاضر وعده‌ تخصیص اعتبار در حرف و سخن به 80 میلیارد تومان رسیده است، اذعان کرد: باید دید طی روزهای آتی در پی ارائه صورت‌وضعیت‌ها، نحوه پرداخت‌ها و تحقق وعده‌ها چگونه خواهد بود.

* گرانی و کمبود مصالح ساختمانی

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر نیز درگیر بحران تأمین مصالح در پی گرانی و کمیاب شدن آن‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه بعضی از اقلام مصالحی در بازار یافت نمی‌شود و مصالح‌فروشان از فروش آن‌ها امتناع می‌کنند.

مخزن با بیان اینکه هرروز شاهد رشد قیمت مصالح هستیم، عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه چیزی حدود 65 درصد است.

* تا پایان سال درصورت تأمین اعتبار، پیشرفت 80 درصدی پیش‌بینی شده است

وی در پاسخ به این سؤال که درصورت تخصیص اعتبارات وعده داده‌شده میزان پیشرفت کار چند درصد خواهد بود؟ اذعان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای سال جاری درصورت تأمین اعتبار، پیشرفت بیش از 80 درصد برای پروژه درنظر گرفته است.

مدیر اجرایی پروژه بیمارستان اکباتان با بیان اینکه خوشبختانه درحال حاضر پروژه در کلیه جبهه‌ها فعال است، خاطرنشان کرد: البته به‌دلیل تعطیلی چندماهه از ابتدای سال، تعدادی از نیروها و پیمانکاران در کارهای جدید مشغول به‌کار شده‌اند، بنابراین در این بخش یعنی تأمین نیروی کارگری و پیمانکاری نیز با مشکل مواجه هستیم.

مخزن با اشاره به اینکه متأسفانه نظارتی بر روی قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی وجود ندارد، گفت: روزانه دو هزار تومان به قیمت آهن افزوده می‌شود، حال آنکه نحوه تعیین تعدیل قرارداد از سوی دولت با این تورم هم‌خوانی ندارد.

وی با تأکید بر تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها در مصالح و تجهیزات، افزود: تا اتمام پروژه و تحویل آن برای تجهیز چیزی حدود 150 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم.

* نرخ تعدیل 10 درصدی با تورم موجود هم‌خوانی ندارد

مدیر اجرایی پروژه بیمارستان اکباتان با بیان اینکه متأسفانه تعیین شاخص تعدیل هرساله پروژه‌ها از سوی دولت با واقعیت بازار و تورم حاکم بر آن هم‌خوانی ندارد، اظهار کرد: به‌عنوان مثال شاخص تعدیل ابلاغی به‌صورت علی‌الحساب برای سه‌ماهه نخست سال 10 درصد بوده، درحالی که اکنون میزان تورم چیزی بیش از 40 درصد است.

مخزن با اشاره به اینکه تعیین نرخ غیر واقعی مذکور منجر به زیان‌ده بودن پروژه برای پیمانکاران شده است، گفت: درواقع با اعتبارات پرداختی نه‌تنها سود عاید پیمانکار (شرکت) نمی‌شود، بلکه اعتبارات کفاف هزینه‌های خرید تجهیزات و مصالح را نیز نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود، اذعان کرد: همان‌طور که عنوان شد، طبق ابلاغ صورت‌گرفته شاخص تعدیل به‌صورت علی‌الحساب برای ابنیه و مکانیک 10 درصد و برای برق 15 درصد درنظر گرفته شده است.

مدیر اجرایی پروژه بیمارستان اکباتان با تأکید بر اینکه متأسفانه تورم واقعی موجود در بازار از سوی مدیران متولی دیده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در اجری پروژه‌ها این واقعیت بازار است که حکمرانی می‌کند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد با وجود وعده‌ووعیدها، این پروژه حیاتی حوزه درمان استان بعد از گذشت بیش از یک دهه، همچنان در گیرودار تأمین اعتبار کمر راست نکرده است. به‌گونه‌ای که حتی طی سال‌های اخیر درصد رشد این پروژه بسیار اندک بوده و این درحالی است که در حوزه درمان و آموزش پزشکی می‌تواند به موتور محرکی برای تحقق شعار قطب گردشگری همدان در عرصه سلامت بدل شود.

از طرفی منطبق با گفته مدیر اجرایی پروژه، تعیین شاخص تعدیل غیر واقعی متناسب با تورم برای پروژه‌های این‌چنینی چیزی جز عدم پیشرفت کار و توقف پروژه را در پی نخواهد داشت؛ به‌گونه‌ای که میزان پیشرفت پروژه در گفت‌وگوی قبلی سپهرغرب با مدیر اجرایی طی آذرماه سال گذشته نیز 65 درصد اعلام شد و امروز پس از گذشت چیزی حدود هشت ماه، گویی آجر روی آجر گذاشته نشده و همچنان میزان پیشرفت 65 درصد اعلام می‌شود! بنابراین لازم است مدیریت ارشد استان و نیز مجمع نمایندگان استان با دقت نظر بیشتری به هر نحو ممکن با جذب اعتبارات ملی به‌صورت نقدی پیمانکار پروژه را در پیشبرد پروژه همراهی کنند و درعین‌حال مدیرکل راه و شهرسازی نیز با همراهی نمایندگان پیگیر حل مشکل شاخص تعدیل باشد، زیرا تعیین نرخ 10 درصد با شرایط حاکم بر بازار مصالح و تجهیزات ساختمانی به‌هیچ‌وجه تناسب ندارد. به پروژه‌های این‌چنینی نمی‌توان نگاهی همچون دیگر پروژه‌های عمرانی در سطح شهر داشت، چراکه این مهم در سلامت افراد جامعه و ارائه خدمات بهتر در حوزه درمان نقش بسزایی ایفا می‌کند و تأخیر در آن شوخی‌بردار نیست و ممکن است یک روز تعلل در آن خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در بخش درمان در پی داشته باشد و درعین‌حال روزبه‌روز هزینه اتمام پروژه را با توجه به تورم پلکانی این‌روزهای حاکم بر کشور، بیشتر کند.

شناسه خبر 25456