شناسه خبر:26322
1399/5/16 00:31:14

سپهرغرب، گروه خبر :

یکی از بهترین و مهم‌ترین روابطی که در این دنیا وجود دارد، رابطه میان مادر و دختر است. مادر و دختر می‌توانند بهترین دوست یکدیگر باشند و عاشقانه یکدیگر را دوست بدارند. اما گفتنی است که به انجام رساندن این کار به وقت زیادی نیاز دارد تا بتوانید یک رابطه خوب و درست را در میان خودتان برقرار کنید.

مادر کسی است که امر پرورش فرزندان را در دوران حمل و پس از آن بر عهده دارد و در انجام این وظیفهT بدون هیچ چشمداشت مادی یا معنوی کوشا است.

مادر این باغبان شکوفه‌های حیات، معناگر همه خوبی‌ها، سرچشمه محبت، اسوه صبوری و ایثار و منبع سخاوت و احسان، همیشه دوست می‌دارد که در مدار رابطه‌ها، شمع وجودش گرمابخش حیات فرزند و روشنگر صراط او باشد.

مادر دوست دارد که همه خوبی‌ها، شایستگی‌ها، همه زیبایی‌ها و کمالات را در وجود فرزندان خویش تجربه کند.

بر این اساس می‌توان گفت: مادر فرشته‌ای است آسمانی که در عالم بشری با جسم عاریتی، زندگی را سپری می‌کند و تجلیگاه مهر، عطوفت، صفای ملکوتی و... است.

حال با این همه محبت و عاطفه و عشق بی‌قیدوشرط به‌نظر می‌رسد که مسئولیت و وظیفه فرزندان در قبال این موجود پرمهر بسیار سنگین خواهد بود، خصوصاً دختران که به‌خاطر جنسیت یکسانی که با مادر خود دارند، می‌توانند ارتباطی عمیق‌تر و خاص‌تر با او برقرار کنند و البته به‌نظر می‌رسد که مادران هم توقع بیشتری از دختر داشته و او را دلسوزتر از هرکس دیگر می‌دانند.

به‌راستی در قبال این همه شکوه و عظمت مادر، رسالت و مسئولیت دختر چیست؟

به خصوص که تعبیرات اسلامی، وجود دختر را حسنه تلقی کرده و آن را تفضلی از طرف خدا که مستلزم عنایت بیشتری است، می‌داند.

دختران به‌طور طبیعی و براساس خلقت الهی از عواطف و احساسات بالایی برخوردار هستند و ظرفیت آن را دارند که اطرافیان خود را از این نعمت و توانایی برخوردار کنند.

یکی از بهترین و مهم‌ترین روابطی که در این دنیا وجود دارد، رابطه میان مادر و دختر است. مادر و دختر می‌توانند بهترین دوست یکدیگر باشند و عاشقانه یکدیگر را دوست بدارند. اما گفتنی است که به انجام رساندن این کار به وقت زیادی نیاز دارد تا بتوانید یک رابطه خوب و درست را در میان خودتان برقرار کنید.

به‌نظر می‌رسد از این اوصافی که از دختران می‌شود و حتی سفارش‌هایی که در مکتب اسلامی درباره دختران شده، آن‌ها باید احساس مسئولیت بیشتری کرده و آن‌طور که شایسته و بایسته است براساس همین تعاریف حرکت کرده و رفتار کنند.

در ادامه توصیه‌هایی به دختران ارائه می‌شود تا بتوانند رابطه‌ای مثبت‌تر و بهتر با مادر خود برقرار کنند:

*** هرروز صحبت کنید

ممکن است شما طی شبانه‌روز فقط مشغول انجام کارهای روزانه و درس و صحبت با دوستان و طی کردن اوقات فراغت و... باشید و فرصت نکنید زمانی را با مادرتان سپری کنید و به حرف‌هایش گوش بدهید. بهتر است به‌جای این همه کار کردن، کمی هم به خودتان استراحت و زمانی را هم به مادرتان اختصاص بدهید. گاهی اوقات مادران واقعاً در خانه نادیده گرفته می‌شوند و آن‌قدر غرق کار خانه و فرزندان می‌شوند که هم خود را فراموش می‌کنند و هم اعضای خانواده را. اما شما به‌عنوان یک دختر که در آینده‌ای نه‌چندان دور جایگاهی شبیه به مادرتان می‌یابید، باید بیشتر به فکر او باشید.

مهم این است که زمانی را هرچند کوتاه، تنها به او اختصاص داده و به حرف‌هایش گوش بدهید. پس برقراری عشق و دوستی را با گوش دادن به حرف‌های مادرتان آغاز کنید. هرگز به‌خاطر شکاف نسلی که میان شما دو نفر است وی را نادیده نگیرید، زیرا او احتیاج دارد تا شما به حرف‌هایش گوش بدهید. این‌گونه متوجه می‌شود که شما از صمیم قلب دوستش دارید و به او اهمیت می‌دهید.

*** سعی کنید مادرتان را خوب بشناسید

برای برقرار کردن یک رابطه خوب و مستحکم با هریک از افراد خانواده به‌ویژه مادر، در ابتدا باید او را خوب بشناسید و بدانید چه شخصیتی دارد. آیا مهربان است؟ آیا تندخو و بداخلاق است؟ و.... برای مثال او ممکن است موقع صحبت کردن با شما، با لحنی تند حرف بزند، شما را برنجاند و احساسات شما را جریحه‌دار کند. در این زمان اگر می‌خواهید با مادرتان ارتباط خوب و دوستانه‌ای داشته باشید، باید سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، چند نفس عمیق بکشید و بعد از اینکه هردو به آرامش رسیدید، آن‌ وقت درباره موضوعی که باعث کدورت و ناراحتی بین شما شده است، صحبت کنید. در واقع درباره مشکلات، احساسات، افکار، آرزوها و اهدافی که در زندگی دارید، با هم صحبت کنید، اما جروبحث نکنید.

با مادرتان صحبت کرده و سعی کنید قوانین خوبی را برای ایجاد یک رابطه خوب و پابرجا، بین خودتان درنظر بگیرید و این قوانین را به‌طور ثابت اجرا کنید. با مادرتان برنامه‌ریزی کنید و به سینما، تئاتر یا حتی به رستوران بروید، سعی کنید با یکدیگر باشید و وقتتان را با هم بگذرانید. با صبر و آرامش به حرف‌های هم گوش دهید. مهم نیست که در گذشته چه رفتاری با یکدیگر داشته‌اید، مهم این است که حالا هرکاری را می‌توانید برای ساختن یک رابطه درست انجام دهید.

*** اندیشیدن به یک ارتباط دوستانه

تاکنون برای ایجاد یک رابطه دوستانه و صمیمی با مادرتان چه کارهایی را انجام داده‌اید؟ آیا قوانین حاکم بر خانواده را رعایت کرده‌اید؟ آیا به مادرتان احترام گذاشته‌اید؟ آیا به او ابراز علاقه کرده‌اید؟ آیا به او گفته‌اید که دوستش دارید و عاشقش هستید؟ آیا تاکنون به رابطه خود با مادرتان فکر کرده‌اید که چگونه رابطه‌ای است؟ واقعاً به رابطه خود با مادرتان با دقت نگاه کنید. ببینید اگر شما می‌توانید کاری انجام بدهید که رابطه میان شما تغییر کند، بهتر است این کار را انجام بدهید. این تغییر کلیدی برای بهتر شدن رابطه میان شما و مادر عزیزتان است. شما باید هم محبت خود را نسبت به مادرتان ابراز کنید و هم به او نشان بدهید، مثلاً در کارهای منزل به او کمک کنید. شانه‌هایش را ماساژ بدهید و او را ببوسید. برنامه‌ریزی کنید و با هم بیرون بروید، سعی کنید تا لحظات خوب و خوشی را در کنار یکدیگر سپری کنید. بدانید که وجود مادر در کنارتان می‌تواند نعمت بزرگی در حل مشکلات و چالش‌های زندگی شما باشد. پس خالصانه به مادرتان عشق بورزید، همیشه به او احترام بگذارید و مطمئن باشید عشق ورزیدن به مادر می‌تواند رابطه میان شما را مستحکم‌تر کند.

*** حمایتگر باشید

مادر و دختر هر دو ناکامی‌هایی را در زندگی تجربه می‌کنند، بنابراین نقش حمایتگرانه داشته باشید نه ملامتگرانه. همدلی را تحت هر شرایطی فرو نگذارید تا رابطه‌تان قوی‌تر شود. خود را جای او بگذارید. شما هم زمانی، مادری میانسال خواهید شد که شاید کسی حرفتان را متوجه نشود. بنابراین سعی کنید احساسات او را درک کنید. گاهی بدون دلیل به او سر بزنید. او را در آغوش بگیرید، هدیه کوچکی بخرید و مانند یکی از بهترین دوستانتان با او رفتار کنید. مادرتان را به جمع دوستان جوان خود دعوت کنید و اجازه بدهید از جمع دوستان شما لذت ببرد و احساس جوانی کند. یک لبخند و آغوش گرم، گاه معادل صدها کلمه به تقویت روابط می‌انجامد. آن را از مادرتان دریغ نکنید.


منبع: تبیان

شناسه خبر 26322