شناسه خبر:26914
1399/5/27 09:30:00

سپهرغرب، گروه خبر :در حالیکه «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد در حال فرسودگی و نابودی است که مسئولان خبر از کمک تیم مرمتگر «تخت جمشید» برای مرمت این اثر تاریخی لرستان می‌دهند.

سنگ‌نوشته؛ نوشته‌ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به‌صورت یکپارچه متصل به صخره‌ای طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد (ضلع شرقی-خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپورخواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است.

* حال ناخوش کتیبه سلجوقی

ارتفاع متون کتیبه‌دار با احتساب دو پله در چهار ضلع سنگ‌نوشته، 344 سانتی‌متر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده که درگذشته به «بردنوشته» معروف بوده است. کتیبه با «بسم‌الله» شروع‌شده و موضوع آن مربوط به‌ حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین‌والدوله معین‌الاسلام؛ طغرل لتکین ابوسعید برسق درخصوص بخشش علفچر در چراگاه‌های شاپورخواست و ممنوعیت برخی سنت‌هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ 513 هجری قمری است.

«سنگ‌نوشته» خرم‌آباد این روزها حال‌وروز خوشی ندارد، عدم حفاظت و سامان‌دهی و همچنین مرمت از این اثر تاریخی، موجب شده تا شاهد فرسودگی و تخریب آن باشیم.

* تهیه طرح مرمت توسط تیم مرمتگر تخت جمشید

سیدامین قاسمی؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در رابطه با اشاره به آغاز مرمت «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد گفت: به‌منظور مرمت این اثر تاریخی و درنظر گرفتن حساسیت مرمت آثار سنگی با دعوت از تیم مرمتگران تخت جمشید و بازدید از سنگ‌نوشته، تهیه طرح مرمت این کتیبه سنگی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به تهیه طرح مرمت و اتمام فتوگرامتری و آسیب‌نگاری، مرمت این اثر تاریخی طی روزهای آتی براساس طرح مرمت تهیه شده توسط این تیم متخصص شروع خواهد شد.

* وعده‌ای برای سامان‌دهی محیط پیرامونی «سنگ‌نوشته»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اعتبار بیش از 970 میلیون ریالی مرمت سنگ‌نوشته تصریح کرد: در این فصل از مرمت این کتیبه تاریخی، پاک‌سازی آسیب‌های بیولوژیکی،آلودگی‌ها و ملات‌های مربوط به دوره‌های پیشین، موزون‌سازی، ملات‌گذاری و تزریق ملات استحکام‌بخش انجام خواهد گرفت.

قاسمی سامان‌دهی محیط پیرامونی سنگ‌نوشته را از دیگر برنامه‌های این اداره کل دانست.

لازم به ذکر است که سنگ‌نوشته خرم‌آباد مربوط به قرن ششم هجری بوده و در تاریخ 11 بهمن‌ماه 1334 به شماره 398 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 26914