شناسه خبر:27818
1399/6/15 00:20:17
مدیر نهالستان بزرگ برادران عثمانی سنندج:

چشم امید مدیران جهادکشاورزی کردستان به خارج از استان

سپهرغرب، گروه کاردانش- طاهره ترابی مهوش :مدیر نهالستان بزرگ براردان عثمانی با انتقاد از رویکرد مدیران جهادکشاورزی استان کردستان گفت: علی‌رغم تولید ارقام مختلف نهال‌های مثمر جهادکشاورزی استان، نیاز خود را از دیگران استان‌ها تأمین می‌کند.

کارآفرینی؛ موتور محرکه رشد و پیشرفت کشور است که پرداختن به توسعه آن باید به‌عنوان یک ظرفیت و فرصت ویژه در جهت اهداف اقتصادی در سطح داخلی و بین‌المللی موردتوجه قرار گیرد و سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه در حمایت از آن درنظر گرفته شود.

کارآفرینی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در اقتصاد مقاومتی مطرح شده است. تحریم‌های شدید اقتصادی و محدودیت‌های کسب‌وکار داخلی و ارتباطات خارجی، شرایطی را فراهم کرد تا یک‌بار دیگر، تفکر ناب ایرانی پا به عرصه وجود گذارد و راه حلی غافلگیرانه و اساسی را برای مقابله با این‌گونه فشارها ارائه دهد.

در این بین ظهور تفکر اقتصادی بر پایه مقاومت که از طرف آیت‌الله خامنه‌ای؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم شده، بیانگر مجموعه تعاریف، شاخص‌ها و سیاست‌هایی است که اقتصاد ملی را بر پایه شرایط فشار، تحریم و کاهش وابستگی‌ها به خارج بنا می‌کند و انعطاف‌پذیری را برای یک ملت به ارمغان می‌آورد.

ایجاد شرایط کارآفرینی، نوآوری و توجه به داشته‌های افراد و در عین حال بالا بردن انگیزه تلاش و کوشش آن‌ها، همگی مصادیق کارآفرینی بوده و یکی از مهم‌ترین عناصر اقتصاد مقاومتی تلقی می‌شوند. در این بین بنا به تأکید رهبری به تعریف شاخص‌هایی برای کارآفرینی، این موضوع در عرصه کشاورزی یک از الزامات به حساب می‌آید، لذا پرداختن به مباحثی همچون ورود به عرصه کشت نهال به‌عنوان پایه و اساس باغداری، یکی از ضرورت‌های باغداری امروز است.

در سال‌های اخیر تولید نهال از ارکان پایه‌ای و بسیار مهم در احداث باغ‌ها، همواره موردتوجه کارشناسان، مؤسسات علمی، دانشکده‌های کشاورزی و به‌‌ویژه ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی بوده است، زیرا علاوه بر تأمین نهال در عرصه باغداری، می‌تواند در حوزه اشتغال‌زایی نیز از جایگاه والایی برخوردار باشد. به‌نحوی که میزان اشتغال در تولید پایه و نهال حدوداً 800 تا یک‌هزار و 100 روز نفر‌کار در هکتار به‌صورت مستقیم است (پنج نفر کارگر به‌صورت دائم) و مسلماً چندین نفر هم (راننده، نگهبان و...) به‌صورت غیرمستقیم در چرخه تولید سهیم خواهند شد. از دیدگاه اقتصادی، سود سرشاری نصیب کارآفرینان می‌شود که بسیار بالاتر از سود 18درصد برای سپرده‌گذاری یک‌ساله در بانک‌ها است.

اما نکته قابل‌توجه اینکه سال‌ها است میوه‌های تولید شده در کشور ایران، محدود به سیاه‌ریشه‌ها (گردو، گیلاس، آلبالو) و معدودی از میوه‌های سنتی می‌شود و حتی پس از تأسیس چندین دانشکده کشاورزی، متأسفانه در این زمینه شاهد هیچ‌گونه تحول یا نوآوری نبوده و با رقابت میلیون‌ها باغدار و تولید محصولات مشابه، کار به جایی رسید که کشاورزان فعالیت خود را رها کرده و راهی شهر‌ها شده‌اند. جوانان نیز شغل‌های کاذب در شهر‌ها را به کشاورزی فقیرانه در روستا، ترجیح داده و ترک دیار کرده‌اند، اما گویی برادران عثمانی در شهر سنندج با تکیه بر دانش و تجربه طی یک دهه گذشته، گام در مسیر جدید نهاده و با برپایی نهالستانی در این شهر توانسته‌اند، نسبت به تولید محصولات جدید اقدام کنند بر این اساس در صفحه فناوری این هفته روزنامه بر آن شدیم تا با شهرام عثمانی؛ مدیر نهالستان بزرگ سنندج گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

* نهالستان 6 هکتاری

مدیر نهالستان بزرگ برادران عثمانی با بیان اینکه از 15 سال پیش با سرمایه خانوادگی و همراهی دو برادر دیگر، نسبت به دایرکردن نهالستان اقدام کردیم، گفت: این نهالستان در وسعت 6 هکتار در شهر سنندج فعالیت می‌کند.

شهرام عثمانی با تأکید بر اینکه در این نهالستان، نهال درختان مثمر را تکثیر می‌کنیم، اذعان کرد: سالانه 17 هزار نهال در این نهالستان تولید می‌شود.

* تولید نهال بومی انگور سیاه

وی با اشاره به اینکه انواع نهال میوه در این نهالستان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در یک کار جدید بنا به ظرفیت موجود در استان در حوزه تولید انگور سیاه، بخش اعظمی از تولید نهالمان را به این نوع نهال اختصاص داده‌ایم.

عثمانی با تأکید بر اینکه انگور ره‌شه(سیاه) یکی از رقم‌های پربار، زودبازده و باماندگاری زیاد است، خاطرنشان کرد: این رقم علاوه بر مزیت‌های که برشمرده شد، دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان است و از آن برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

* ایجاد اشتغال برای 15 نفر به‌صورت مستقیم

مدیر نهالستان برداران عثمانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر 15 نفر به‌صورت مستقیم و دائمی در این نهالستان مشغول به‌کار هستند، گفت: خوشبختانه کلیه پروتکل‌های بهداشتی هم‌زمان با بروز کرونا در این نهالستان رعایت می‌شود.

عثمانی با اشاره به مشکلات پیش‌روی فعالیت در این عرصه گفت: متأسفانه دستگاه‌های متولی حوزه کشاورزی استان، نهال موردنیاز خود را از دیگر استان‌ها تأمین می‌کنند، این در حالی است که امکان تولید نهال متناسب با خواسته آن‌ها در این نهالستان با توجه ظرفیت موجود است.

وی با ابراز تأسف از این رویکرد مدیران حوزه جهادکشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها بازار هدف ما، مشتری‌هایی از استان‌های دیگر هستند که یک‌بار از این نهالستان، خرید کرده و بنا به کیفیت نهال مشتری همیشگی شده‌اند.

این کارآفرین سنندجی با تأکید بر اینکه هنوز به عرصه صادرات نهال به خارج از کشور چاره‌اندیشی نشده، اذعان کرد: متأسفانه برنامه‌ای با توجه به تنگنای مالی در این بخش نداریم.

*به فکر دایر کردن زراعت چوب هستیم

عثمانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نهال‌های تولید شده در این استان، به استان‌های آذربایجان، کهکیلویه‌وبویراحمد، کرمانشاه و دیگر استان‌های هم جوار فروخته می‌شود، ابراز کرد: با توجه به اجرای طرح زراعت چوب در کشور و نیازی که در استان‌های غربی به‌ویژه استان‌هایی همچون همدان در حوزه تولید مبل و منبت و کرمانشاه و کردستان در عرصه صنایع‌دستی همچون تار و تنبور وجود دارد، برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا در این زمینه نیز وارد شویم.

* از هیچ‌گونه کمک مالی دولتی استفاده نکردیم

وی با تأکید بر اینکه برای دایر کردن این نهالستان، از هیچ‌گونه کمک و تسهیلات مالی دولتی استفاده نکرده‌اند، تشریح کرد: سرمایه اولیه ما برای ورود به این عرصه چیزی حدود 100 میلیون تومان سرمایه خانوادگی بود.

مدیر نهالستان برادران عثمانی با تصریح بر اینکه بهترین حمایت، خرید محصول تولید شده در داخل استان است، اظهارکرد: همان‌طور که پیشتر عنوان شد، استان نهال موردنیاز خود را از دیگر استان‌های هم‌جوار تهیه می‌کند که مصداق بارز ضرب‌المثل «آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم» است.

عثمانی ادامه داد: این در حالی است که بهره‌مندی از توان داخلی هر استان در بخش‌های تولید بالاخص در حوزه کشاورزی، یکی از ارکان تحقق شعار؛ یعنی جهش تولید است، اما متأسفانه هنوز آقایان به این باور نرسیده و محصولمان درصورت نبود مشتری‌های دائمی روی دستمان می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه نهال‌های تولید شده در این نهالستان با رعایت استاندارد، با بالاترین کیفیت و از ارقام اصلاح شده تجاری بوده و منشأ آن غالباً مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و زیرنظر کارشناسان و محققان مجرب باغبانی و عاری از هرگونه آفات و بیماری‌ها و دارای گواهی بهداشت و شناسنامه تولید از جهادکشاورزی است، تشریح کرد: خدمات مشاوره رایگان در احداث و نگهداری باغات از فعالیت‌های جانبی ما به حساب می‌آید.

مدیر نهالستان برادران عثمانی با تأکید بر اینکه طی تعاملاتی که باغداران و مشتریان نهالستان از تمامی شهرهای کشورمان داشتیم و براساس گفته‌ها و تجربیات آن‌ها به اطلاعات ارزشمندی دست یافته‌ایم، خاطرنشان کرد: درواقع در حال حاضر در اقصا نقاط کشور، می‌توانیم مناسب‌ترین گزینه را جهت احداث باغ مدرن و تجاری به متقاضیان پیشنهاد کنیم.

عثمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در این نهالستان، نهال انواع انگور، گردو، سیب، هلو و غیره کشت و تولید می‌شود، گفت: باید برای موفقیت به‌دنبال ایده‌های نو بود. لذا بیشترین تولید نهال ما به نهال انگور سیاه اختصاص دارد، زیرا دیگر نهالستان‌ها اغلب در حوزه تکثیر نهال‌های درختی فعال هستند، اما ما برای توسعه و ارتقا فعالیتمان به تولید نهال درختچه مو پرداختیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد، اگرچه بخش کشاورزی در سال‌های اخیر با مشکلات فراوان اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما کسانی هستند که کمر همت بسته و در قالب بخش خصوصی، وارد گود تولید شده‌اند، لذا در سالی که جهش تولید نام‌گرفته، مسئولان باید با عزم جدی برای پیگیری و رفع مشکلات وارد میدان شده و موانع پیش‌روی آن‌ها را یکی پس از دیگری بردارند.

زیرا در شرایط فعلی حوزه کشاورزی در گردونه تولید، با توجه به تنگناهای اقتصادی آن هم بدون کمک گرفتن از تسهیلات بانکی، خود نوعی یک فداکاری است، به‌طوری که می‌توان گفت این قبیل سرمایه‌گذران این روزها برای اعتلای کشور از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، بنابراین اینکه محصول چنین واحدهای تولیدی( نهالستان) توسط دستگاه‌های متولی خریداری نشود و محصول مشابه از دیگر استان‌ها تأمین شود، جای بسی تأمل و افسوس دارد.

زیرا این روزها تولیدکنندگان به اندازه کافی با مشکلاتی همچون نبود سرمایه در گردش، تأمین مواد اولیه، نبود بازار و مشتری، مالیات و غیره دست‌وپنجه نرم می‌کنند و دیگر تحمیل چنین بی‌مهری‌‌هایی آن هم از سوی دستگاه‌های دولتی، قابل‌پذیرش نیست.

شناسه خبر 27818