شناسه خبر:30831
1399/8/7 05:46:13
سپهرغرب هم‌زمان با هفته گرامیداشت پدافند غیر عامل خبر داد:

وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک در استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی‌مهوش: به گفته مدیران مرتبط با حوزه ذخایر استراتژیک، استان همدان در حوزه نهاده‌های دامی و نیز بذر و سموم گواهی‌شده و نیز گوشت و مرغ منجمد از وضعیت مناسبی برخوردار است.

امروزه بهره‌گیری از اصول پدافند غیر عامل در امور زیربنایی، از مسائل اصلی در حوزه مدیریت بحران یک کشور است. در ایران نیز با توجه به احتمال بالای وقوع بحران‌های بالقوه محیطی اعم از سیل و زلزله و بحران‌های انسان‌ساز ناشی از قدرت‌طلبی کشورهای سلطه‌گر اعم از جنگ و حملات بیولوژیک، توجه به پدافند غیر عامل در حوزه‌های مختلف ضروری است؛ دراین‌بین زنجیره تأمین مواد غذایی ازجمله شریان‌های حیاتی یک جامعه بوده که حفظ کارایی آن جهت سرویس‌دهی به مردم پس از وقوع بحران بسیار ضروری است. بنابراین انتظار می‌رود در راستای رسیدن به امنیت غذایی، در کنار ایجاد و نگهداری منابع غذایی پایدار، سیاست طراحی زنجیره تأمین امن مواد غذایی مدنظر قرار گیرد.

 از طرفی امنیت غذایی به معنای تأمین غذای سالم برای همه افراد در همه زمان‌ها است. چه ازنظر دسترسی فیزیکی و چه ازنظر دسترسی اقتصادی، بر این اساس همواره تدابیر مختلفی برای امنیت غذایی اندیشیده می‌شود؛ مانند ذخیره مواد غذایی استراتژیک برای هر استان که معمولاً در بیشتر استان‌ها چنین ذخیره‌ای را با توجه به شرایط برای سه تا 6 ماه دارند تا اگر ناگهان کشور و یا استان در معرض خطر یا سانحه‌ای قرار گرفت، مردم آسیب نبینند. مثلاً اگر روزی ناگهان واردات گندم به کشور ما متوقف شد، از فردا کار نانوایی‌ها تعطیل نشود. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع هم‌زمان با قرار گرفتن در هفته گرامیداشت پدافند غیر عامل، بر آن شدیم تا درخصوص وضعیت استان همدان در حوزه تأمین امنیت غذایی گفت‌وگویی را با حمید پورحسینی، مدیرکل پدافند غیر عامل استان همدان و نیز احد ظفری، رئیس مدیریت بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل پدافند غیر عامل استان همدان با تأکید بر ضرورت توجه به موضوع تهديدات زيستی در دنيای امروز، گفت: باید به مسئله به خطر افتادن تأمین نیازهای اساسی و كمبود مواد غذایی که ظرفيت بالقوه‌ای برای تبديل شدن به يك موضوع امنيتی را دارند، به‌عنوان موضوعی استراتژیک پرداخت.

حمید پورحسینی يكی از وظايف اصلی پدافند غير عامل را رصد، پايش و شناخت تهديدات ازجمله تهديدات زيستی و بيولوژيكی دانست و افزود: اولويت نخست پدافند زيستی حفظ جان و سرمايه انسانی است كه آسیب‌پذیری در اين زمينه گاه تبعات جبران‌ناپذیری را با خود به همراه دارد.

وی اظهار کرد: همه دستگاه‌های مسئول بايد وظايف خود را با جديت بيشتری در زمينه تأمین امنيت غذايی جامعه و جلوگيری از مخاطرات اين بخش انجام دهند.

پورحسینی با تأکید بر اینکه پدافند غير عامل به مجموعه اقدامات غير نظامی اطلاق می‌شود كه به‌کارگیری آن موجب افزايش بازدارندگی، كاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پايداری ملی و تسهيل مديريت بحران در مقابل تهديدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود، گفت: یکی از حوزه‌های مؤثر در عرصه تاب‌آوری به تأمین امنیت غذایی و اقلام استراتژیکی در استان‌ها بازمی‌گردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه خوشبختانه در بخش‌های مختلف تأمین امنیت غذایی استان در مواجه با بروز بحران‌های احتمالی آمادگی لازم را دارد و حتی در برخی اقلام کمک‌حال استان‌های هم‌جوار نیز هست، افزوددراین‌بین دستگاه‌هایی همچون جهاد کشاورزی، اداره غله و درعین‌حال سازمان صنعت، معدن و تجارت نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

رئیس مدیریت بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه جهاد کشاورزی در بخش جلوگیری از بروز تهدیدات زیستی منحصر به حوزه بخش کشاورزی که شامل تأمین امنیت غذایی هم در حوزه سلامت و هم در حوزه فراوانی می‌شود در سه بخش فعالیت می‌کند، گفت: پیگیری ما سه بخش تولیدات حوزه دام، طیور و مباحث مرتبط با بخش قرنطینه، حوزه باغبانی و زراعت و درنهایت در بخش جلوگیری از آتش‌سوزی در منابع طبیعی را دربرمی‌گیرد.

احد ظفری با تأکید بر اینکه پیگیری در بخش تولیدات حوزه دام و طیور به‌عنوان یکی از اهداف تعریف‌شده در پدافند غیر عامل برای سازمان جهاد کشاورزی است، بیان کرد: این مهم از طریق رصد و کنترل بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های نوپدید و نوظهور و نیز کنترل ورود و خروج دام استان به استان دنبال می‌شود.

وی افزود: این ضرورت از آنجا نشأت می‌گیرد که امروز دیگر کشوری (به‌ویژه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران) جهت تسلط بر سایر کشورها به بحث جنگ نظامی نمی‌اندیشد، بلکه از طریق بیوتروریسم ورود می‌کند.

ظفری با تأکید بر اینکه خوشبختانه امنیت و سلامت دام و طیور در استان از طریق رعایت مباحث قرنطینه پایش و رصد می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این به بهره‌برداران آموزش داده می‌شود که از خرید دام بی‌هویت و شناسنامه امتناع کنند.

رئیس مدیریت بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در حوزه زارعت و محصولات باغی نیز یکی از اصلی‌ترین مباحث به توزیع بذر گواهی‌شده در بین بهره‌برداران بازمی‌گردد، اذعان کرد: بذر گواهی‌شده باید علاوه‌بر سازگاری با موقعیت جغرافیایی استان، منجر به افزایش عملکرد محصول در سطح شود.

ظفری با اشاره به اینکه جلوگیری از توزیع بذر آلوده از دیگر اهداف تعریف‌شده در عرصه پدافند غیر عامل حوزه کشاورزی است، بیان کرد: اهمیت این موضوع به آن جهت است که رفع آلودگی و بیماری از منطقه سالیان سال در حوزه بذر به طول می‌انجامد.

وی با تأکید بر اینکه در بخش جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز از آنجایی که گونه‌های گیاهی منحصربه‌فردی در استان همدان وجود دارند که در مسائلی همچون جلوگیری از بروز سیلاب، قرق مراتع به جهت خوراک دام از جایگاه ویژه‌ای  برخوردار بوده پرداختن به آن نیز یکی از مباحث حوزه پدافندی است، گفت: گرچه اغلب آتش‌سوزی‌ها غیر عمدی است، اما اکیپ‌های گشت‌زنی همواره در عرصه‌های منابع طبیعی درحال رصد محیط هستند.

رئیس مدیریت بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به  وجود 822 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در استان همدان، اذعان کرد: علاوه‌بر حضور اکیپ‌های گشت‌زنی خوشبختانه استقرار آتش‌برها در مناطق منجر به حداقل رسیدن آسیب‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی شده است.

ظفری با تأکید بر اینکه  مبحث ژنتیکی و نوع بذر در گونه‌های گیاهی موجود در مراتع از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: بر این اساس کوچک‌ترین آتش‌سوزی ممکن است تهدیدی برای این موضوع تلقی شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه درحال حاضر در حوزه تأمین نهاده‌های دامی که پیش‌نیاز تأمین دام و طیور در استان محسوب می‌شود مشکلی وجود ندارد، گفت: تنها در یک مقطع کوتاه استان به تبع کشور با کمبود سویا و ذرت روبه‌رو شد که رفع این مسئله در دستور کار دولت قرار گرفته است.

رئیس مدیریت بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در بذر و سموم گواهی‌شده نیز در استان مشکلی وجود ندارد، تأکید کرد: ذخیره استان در این بخش‌ها مناسب است.

مدیر توسعه بازرگانی ‌جهاد کشاورزی استان همدان  نیز با اشاره به میزان ذخایر حوزه نهاده‌های کشاورزی، عنوان کرد: خوشبختانه در بخش سموم و بذر گواهی‌شده در استان مشکلی به‌لحاظ ذخیره وجود ندارد، زیرا بخش اعظمی از سطح زیر کشت استان به‌صورت دیم بوده و درعین‌حال اغلب این اراضی مراحل کاشت را به اتمام رسانده‌اند.

حسین فضلی با تأکید بر اینکه بیش از 50 تا 80 درصد اراضی آبی مرحله کشت را گذرانده و مابقی نیز طی روزهای آتی به اتمام می‌رسد، گفت: در حوزه نهاده‌های دامی وضعیت در بحث جو و ذرت در استان مناسب بوده، اما در یک مقطعی کمبود در حوزه کنجاله سویا احساس شد که این مسئله نیز درحال رفع شدن است.

وی با تأکید بر اینکه ذخیره گوشت و مرغ منجمد نیز در استان از شرایط مناسبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر در انبارهای پشتیبانی به میزان مناسب گوشت و مرغ منجمد موجود است و بنا به نیاز استان برای تعدیل قیمت‌ها به بازار عرضه و هم‌زمان در انبار جایگزین می‌شود.

 فضلی با تأکید بر اینکه همواره انبار ذخیره اقلام استراتژیک به‌روز می‌شود، گفت: خوشبختانه شرایط به‌نحوی مدیریت می‌شود که در استان شاهد کسری نباشیم.

وی با تأکید بر اینکه البته همچنان انبارهای پشتیبانی درحال خرید اقلام و ذخیره‌سازی آن متناسب با نیاز استان هستند، عنوان کرد: ذخیره این اقلام یکی از اصلی‌ترین مباحثی بوده که همواره در شورای پدافند غیر عامل استان مورد توجه است.  

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، خوشبختانه وضعیت ذخایر استراتژیکی استان توسط مدیران این عرصه مطلوب ارزیابی شد، اما آنچه مسلم است اینکه تداوم این شرایط نیازمند حمایت همه‌جانبه از بهره‌برداران و نیز تولیدکنندگان حوزه کشاورزی بوده، بنابراین انتظار می‌رود این حمایت در همه بخش‌ها و به‌ویژه در حوزه  تأمین نهاده‌های بخش طیور با دقت نظر بیشتر اعمال شود، زیرا کمبود و نقصان در این بخش یقیناً تأثیر بسزایی در کاهش آرامش مردم و اطمینان آن‌ها خواهد داشت و در بلندمدت می‌تواند اعتماد مردم را به جهت آرامش خیال در ارتباط با وجود ذخایر مناسب اقلام استراتژیکی، تحت تأثیر بگذارد؛ زیرا کمبود در این بخش در سفرهای مردم نمود می‌یابد.

شناسه خبر 30831