شناسه خبر:32896
1399/9/12 10:22:43
سپهرغرب در پی گفت‌وگو با شهردار و مدیر آبفا شهرستان همدان مطرح کرد:

تعامل، شاه‌کلید تکمیل‌کننده شبکه ناقص فاضلاب شهری همدان

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: با توجه به نقص شبکه فاضلاب در بخش‌هایی از شهر همدان، به نظر می‌رسد شهرداری و آبفا بتوانند از طریق تعامل، بخشی از زیرساخت را از طریق سرمایه‌گذاری شهرداری اجرا و به ازای آن آبفا پساب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهری را تأمین کند.

سیستم فاضلاب و دفع آب‌های سطحی از زیرساخت‌های اولیه هر شهر و روستا محسوب می‌شود، بسته به نوع منطقه میانگین 60 تا 80 درصد آب مصرفی در هر اجتماعی به فاضلاب تبدیل می‌شود، بنابراین هر طرح آب‌رسانی باید ترجیحاً با طرح جمع‌آوری فاضلاب همراه باشد.

دراین‌بین مهم‌ترین دلایل لزوم جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه آن حفظ بهداشت و سلامت عمومی، حفظ ظاهر و مباحث زیبایی‌شناختی در شهر، جلوگیری از بوی نامطبوع، جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی، ملاحظات اقتصادی و استفاده از پساب به‌عنوان منبع جایگزین در مصارف تعریف‌شده آب است.

در این باب گرچه همدان به‌لحاظ دارا بودن شبکه فاضلاب یکی از شهرهای موفق است، اما هنوز بخش عمده‌ای از جنوب شهر که از قضا مناطق توانمند نیز به حساب می‌آیند، از داشتن شبکه فاضلاب بی‌نصیب هستند، به‌طوری ‌که اغلب فاضلاب خانگی و آب‌های سطحی به درون رودخانه‌های فصلی ریخته می‌شود و در بخش‌هایی همچون منطقه سعیدیه و متخصصین، خیابان بوعلی و غیره، داد اهالی از بوی تعفن رودخانه در فصول گرم درآمده است؛ البته طی سال‌های اخیر پروژه‌هایی همچون جداسازی فاضلاب از رودخانه از سوی شرکت آب و فاضلاب در دستور کار قرار گرفته، به‌طوری ‌که رودخانه منتهی به منطقه منوچهری درحال حاضر عاری از فاضلاب و درعین‌حال در بخش عمده‌ای از منطقه دره‌مرادبیگ نیز از رودخانه جداسازی شده است.

اما همچنان در بخش‌هایی این پروژه نیمه‌تمام است، از طرفی همه‌ساله مدیریت شهری در قالب لزوم حفظ و نگهداری از فضای سبز نیازمند منابع آب فراوانی است که درحال حاضر بخش عمده‌ای از آن از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود؛ این درحالی است که یکی از روش‌های متداول در دنیا بحث استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز بوده که به یک اصل بدل شده، بنابراین در شمارگان مختلف پیگیر بهره‌مندی مدیریت شهری از پساب فاضلاب شدیم، در آخرین گفت‌وگویی که با سیدهادی حسینی‌بیدار، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب داشتیم، وی در این خصوص خواهان همکار شهرداری در بحث سرمایه‌گذاری برای اجرای شبکه فاضلاب در نقاط مختلف شهری به‌ازای تخصیص پساب شد، بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با حسین آذرتکین، مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان همدان و نیز عباس صوفی، شهردار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

شهردار همدان با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی شاهد عملکرد مناسب همکار بنده در اجرای پروژه‌های مختلف بوده‌ایم، گفت: به‌طوری‌ که می‌توان گفت در حوزه عمده مشکلات موجود مرتفع شده است.

عباس صوفی با تأکید بر اینکه در بخش جمع‌آوری روان‌آب‌ها نیز احداث چند مخزن بزرگ در نقاط مختلف سطح شهر در دستور کار قرار گرفته است، اذعان کرد: درحال حاضر ساخت مخزنی با ظرفیت دو میلیون لیتر در بلوار ارم طراحی شده و مراحل پایانی ساخت را سپری می‌کند.

وی افزود: در منطقه دو شهری نیز احداث و استقرار چند مخزن در دستور کار قرار گرفته است تا با جمع‌آوری روان‌آب‌های حاصل از بارش بتوانیم در فصول گرم برای آبیاری فضای سبز بهره ببریم.

صوفی با تأکید بر اینکه در بحث هدایت آب‌های سطحی نیز کارهای بزرگی را در شهر به‌ویژه در مناطقی همچون میدان 9 دی آغاز کرده و به نتیجه رساندیم، گفت: کریدور دیگری نیز در این بخش قرار است از بلوار ارم تا رودخانه منوچهری اجرا کنیم.

شهردار همدان در واکنش به پیشنهاد همکاری با شرکت آب و فاضلاب در اجرای شبکه به‌ازای دریافت پساب بیان کرد: در بدو امر این شرکت می‌بایست نسبت به ارائه طرح در این زمینه اقدام کند.

صوفی با تأکید بر اینکه طی چندسال اخیر شاهد همکاری مناسبی بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب بودیم، افزود: زیرا همواره یکی از مشکلات ما در اجرای زیرساخت‌های شهری در معابر و کوچه‌ها نبود شبکه فاضلاب بوده که این مهم با همفکری و همراهی حل شده است.

وی با بیان اینکه در بحث استفاده از پساب از آنجایی که این کار دارای فرآیند تخصصی است تا امکان بهره‌برداری از آن در آبیاری فضای سبز فراهم شود، ابراز کرد: همان‌طور که عنوان شد در بدو امر می‌بایست شرکت آب و فاضلاب طرح لازم را ارائه کند تا با ارزیابی شرایط مشخص شود که ما به‌عنوان مدیریت شهری چه کمکی می‌توانیم بکنیم.

صوفی با اشاره به اینکه بازگشت دوباره آب به چرخه استفاده در فضاهایی همچون فضای سبز پس از استحصال آب از فاضلاب یقیناً ما را در کاهش بهره‌برداری از منابع زیرزمینی کمک خواهد کرد و این مسئله کار در این بخش را سهل‌تر می‌کند، خاطرنشان کرد: بازهم تأکید می‌کنم این مهم نیازمند ارائه طرح از سوی شرکت آب و فاضلاب بوده، اما تاکنون هیچ طرحی در این زمینه به ما ارائه نشده است.

شهردار همدان افزود: یقیناً از همکاری در این زمینه استقبال خواهیم کرد، اما باید نوعی همکاری براساس طرح ارائه‌شده مشخص و تعیین شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان همدان با اشاره به اینکه اجرای شبکه فاضلاب در بخش‌هایی از شهر و تکمیل این زیرساخت در مناطقی همچون میدان بعثت تا میدان دره‌مرادبیگ نیازمند بودجه بسیار بالایی بوده، گفت: درحال حاضر طرح پروژه آماده است.

حسین آذرتکین با تأکید بر اینکه برآوردهای مالی اجرای پروژه در این بخش‌ها از سوی مشاور طرح انجام شده است، تصریح کرد: طبق برآوردها تنها برای اجرای شبکه فاضلاب از میدان دانشگاه تا بعثت و جداسازی فاضلاب از رودخانه در این نقطه از شهر چیزی بیش از 16 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی با بیان اینکه طبق پیگیری‌های انجام‌شده در سال آتی شاهد تخصیص اعتبار به این پروژه خواهیم بود، گفت: درخصوص پروژه جداسازی فاضلاب از رودخانه دره‌مرادبیگ و اجرای شبکه در این منطقه نیز باید بگویم طی دو سال گذشته شبکه اصلی و کوچه‌های فرعی انجام شده است.

این مقام مسئول اذعان کرد: درواقع سمت راست رودخانه دره‌مرادبیگ از انشعابات فاضلاب عاری شده است.

وی با تأکید بر اینکه برای اجرای عملیات شبکه فاضلاب در سمت چپ رودخانه نیز نیازمند طراحی نقشه و برآورد اجرایی است که این مراحل طی چند ماه آتی انجام خواهد شد، تصریح کرد: درصورت تخصیص اعتبارات استانی و یا ملی این پروژه تکمیل خواهد شد.

آذرتکین با تأکید بر اینکه خوشبختانه در بحث تأمین اعتبار برای جداسازی فاضلاب از رودخانه‌های سطح شهر شاهد پای کار بودن نماینده مردم شهرستان در مجلس بودیم به‌طوری ‌که نمی‌توان تلاش آقای حاجی‌بابایی را نادیده گرفت، اذعان کرد: درواقع با پیگیری تأمین اعتبار از سوی وی کار آغاز شد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان همدان با بیان اینکه درحال حاضر اجرای شبکه فاضلاب برای نقاط فاقد شبکه همچون مسیر میدان بعثت رو به بالا، سعیدیه و متخصصین که بخش اعظمی فاضلاب این مناطق به رودخانه‌ها ریخته می‌شود در دستور کار است، گفت: تحقق این موضوع نیازمند اجرای کلکتور و تأمین اعتبار بالا از سوی استان و یا اعتبارات ملی بوده، زیرا مطالعات و طرح مورد نیاز از سوی شرکت آب و فاضلاب انجام پذیرفته است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، گرچه تأمین اعتبار از منابع ملی برای تکمیل شبکه فاضلاب شهری در همدان می‌بایست به‌عنوان یک اولویت همچنان از سوی مدیران مربوطه و نیز نمایندگان مجلس دنبال شود، اما دراین‌بین همان‌طور که عنوان شد، شاید بتوان بخشی از نیاز اعتباری و مالی را از طریق همکاری دو نهاد شهرداری و شرکت آب و فاضلاب هم تأمین کرد. بنابراین انتظار می‌رود شرکت آب و فاضلاب به همکاری با شهرداری به‌عنوان یک فرصت نگاه کرده و خواهان ایجاد و برقراری این همکاری باشد تا هم بخشی از وظیفه خود را در عرصه ایجاد زیرساخت فراهم کرده باشد و هم از طریق تخصیص پساب آینده و حیات شهر را تضمین کند و درعین‌حال از مدیریت شهری نیز انتظار می‌رود با دقت نظر بیشتری به مسئله پساب و لزوم استفاده از این پتانسیل در بحث آبیاری فضای سبز نگریسته و همکاری لازم را با شرکت آب و فاضلاب جهت تحقق این موضوع داشته باشد.

شناسه خبر 32896