شناسه خبر:33049
1399/9/15 10:15:04

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: بیش از پنج هزار انواع پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی زریبار و دیگر زیستگاه‌های آبی استان مشاهده شده است.

شهاب محمدی با اشاره به اینکه مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی در فصول بهار و پاییز انجام می‌شود، اظهار ;vn: بیش از پنج هزار انواع پرنده در تالاب بین‌المللی زریبار و 10 سد که از زیستگاه‌های اصلی پرندگان آبی و کنار آبزی بوده، مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: از جمله گونه‌های مشاهده شده پرندگان در زیستگاه‌های آبی این استان در فصل پاییز شامل چنگر، اردک سرسبز، حواصیل، کاکایی و برخی دیگر از کنار آبزیان است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: تالاب بین‌المللی زریبار مریوان بدلیل برخورداری از شرایط زیستی مناسب و امنیت و آب و غذای کافی، به زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

محمدی یادآور شد: با توجه به مشاهده موارد ابتلای پرندگان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی استان‌های کشور، رصد و پیمایش وضعیت پرندگان در تالاب بین‌المللی زریبار و سدهای استان، شدت گرفته است.

وی گفت: همکاران محیط زیست استان بویژه در شهرستان مریوان وضعیت پرندگان در تالاب زریبار را از نظر شیوع آنفلوآنزا هر روز رصد و کنترل می‌کنند.

تالاب زریبار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین‌المللی رامسر است، پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

 

شناسه خبر 33049