شناسه خبر:33111
1399/9/16 09:46:43

 سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: با وجود تکمیل و تجهیز 83 سوئیت اقامتی پروژه عصر طلایی، همچنان مشکل آب شرب، فاضلاب و درعین‌حال راه دسترسی به این پروژه پابرجا است.

طی یک دهه اخیر با توجه به کمبود زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی در همدان، پیگیری و تلاش در راستای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی نسخه‌ تمام‌عیاری بود که از سوی مسئولان استان و مدیران شهری همدان پیچیده شده تا با رسیدن به اهداف توسعه زیرساخت‌های گردشگری ازجمله احداث هتل، سوئیت‌های اقامتی، پارکینگ طبقاتی، مراکز تجاری و تفریحی را بتوانند رقم بزنند.

بر این اساس اعطای امتیازات و تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذار اعم از تخفیف در مبلغ عوارض و حتی حذف کامل آن، اعطای زمین رایگان یا با قیمتی کمتر از عرف منطقه و پرداخت تسهیلات بانکی با سود کم و بازپرداخت طولانی ازجمله رویکرد‌هایی است که مسئولان استان برای ترغیب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی درنظر گرفتند.

بنابراین عصر طلایی هگمتانه یکی از پروژه‌های مهم گردشگری استان، قرار بود بر پایه همین نسخه یعنی جذب سرمایه‌گذاری خارج از استان و نیز اعطای امتیازات ویژه به سرمایه‌گذار به‌منظور ترغیب و تسریع در سرمایه‌گذاری در شهر همدان احداث شود.

23 مردادماه سال 93 پروژه عصر طلایی هگمتانه با حضور سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور در همدان کلنگ‌زنی شد تا مجموعه تفریحی توریستی باغ ملل که پروژه بزرگی است، در همدان اجرایی شود.

انتظار می‌رفت با توجه به جانمایی این پروژه در بلوار فرودگاه (سردار همدانی) و دسترسی راحت به شاهراه‌های همدان چون آزادراه همدان- تهران و مجاورت با فرودگاه همدان، اجرای به‌موقع این پروژه در اولویت‌های استان قرار گیرد.

بنابراین مقرر شد فاز نخست این مجموعه تفریحی توریستی در 18 ماه کاری به بهره‌برداری برسد و احداث کل بنای این مجموعه در سه سال آینده نیز به پایان رسیده و راه‌اندازی ‌شود، اما امروز بعد از گذشت تقریباً 6 سال، هنوز فاز نخست این پروژه نیز با وجود وعده‌ها، هربار به‌دلیلی و یا تعلل در مباحثی همچون عدم واگذاری زمین از سوی شهرداری، آماده نبودن نقشه‌ها، مشکل در صدور پروانه، به بهره‌برداری نرسیده است؛ البته نکته این است که از زمستان سال گذشته مدیر روابط عمومی شرکت عصر طلایی هگمتانه بارها بارها وعده افتتاح فاز نخست پروژه‌ها را در گفت‌وگو با ما داده است، اما هنوز شاهد تحقق این مهم نبوده‌ایم. بنابراین بازهم بر آن شدیم تا بار دیگر به روند پیشرفت فیزیکی این پروژه بپردازیم پس دراین‌باره گفت‌وگویی را با محمود شرفخانی، مدیر روابط عمومی شرکت عصر طلایی و حسین آذرتکین، مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان همدان و نیز عزیز یوسفی، معاون امور زیربنایی شهرداری همدان ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر روابط عمومی شرکت عصر طلایی هگمتانه با تأکید بر اینکه فاز نخست پروژه شامل 83 سوئیت اقامتی نه‌تنها تکمیل بلکه تجهیز هم شده‌اند، گفت: فضای سبز و دیگر مبلمان شهری نیز در سایت طراحی و به اجرا درآمده است.

محمود شرفخانی بیان کرد: درواقع پروژه به‌صورت کامل افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه به‌دلیل شیوع و بروز کرونا صلاح دیده شد که افتتاح سوئیت‌ها به وقتی دیگری موکول شود تا تأثیرگذاری لازم را به‌لحاظ پذیرش از مسافران داشته باشد، خاطرنشان کرد: البته هنوز راه دسترسی و درعین‌حال تأمین آب پروژه با مشکل مواجه است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه انتظار می‌رود شهرداری نسبت به ایجاد مسیر دسترسی برای امکان بهره‌برداری مسافران از سوئیت‌ها اقدام کند، اظهار کرد: درواقع معبر مورد نظر قرار است از میدان فرودگاه به سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی متصل شود که در مسیر از سایت اقامتی این پروژه نیز عبور خواهد کرد.

وی در تشریح مشکل تأمین آب شرب پروژه گفت: برای فضای عمرانی پروژه یک حلقه چاه رسمی خریداری کردیم، اما برای آب شرب از آنجایی که زیرساخت فراهم نیست، با مشکل مواجهیم و درحال حاضر آب شرب را خریداری می‌کنیم.

مدیر روابط عمومی شرکت عصر طلایی هگمتانه ادامه داد: از شرکت آب خواستار امتیاز شدیم، اما آن‌ها معتقدند می‌بایست هزینه زیرساخت لازم را ما (شرکت عصر طلایی) بپردازیم که از توان ‌بخش خصوصی این مهم خارج است.

شرفخانی گفت: مشکلی برای تأمین برق و گاز نداریم، اخیراً نیز برای تأمین زیرساخت مخابرات 100 میلیون تومان پرداخت کردیم.

عزیز یوسفی، معاون امور زیربنایی شهرداری همدان نیز با تأکید بر اینکه در بودجه امسال پروژه با عنوان مسیر دسترسی به سایت باغ میوه (که در آن پروژه‌هایی همچون نمایشگاه بین‌المللی، عصر طلایی و غیره تفکیک و اجرایی خواهد شد) در این منطقه تعریف نشده است، افزود: تنها در این بخش از شهر سامان‌دهی میدان فرودگاه در دستور کار بود و برای آن تخصیص اعتبار صورت پذیرفته است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان همدان نیز در واکنش به مشکل آب شرب شرکت گفت: آب شرب پروژه به‌صورت موقت تأمین شده است.

حسین آذرتکین با تأکید بر اینکه درخصوص ایجاد زیرساخت می‌بایست شرکت عصر طلایی خود هزینه توسعه زیرساخت شبکه آب و فاضلاب را بپردازد، بیان کرد: این مهم تنها مختص شرکت مذکور نیست، بلکه این هزینه از دیگر شرکت‌ها و یا پروژه‌های مستقر در این محل نیز گرفته می‌شود، به‌طوری که اخیراً قراردادی چند میلیارد تومانی برای تأمین زیرساخت با پارک علم و فناوری استان بسته شد.

وی با تأکید بر آنکه این قاعده در کل کشور حکم‌فرماست و می‌بایست شرکت‌های متقاضی خود هزینه توسعه زیرساخت را بپردازند، گفت: یقیناً این شرکت نیز همانند شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و همان‌طور که گفته شد پارک علم و فناوری از این قاعده مستثنا نیست.

آذرتکین با بیان اینکه هزینه ایجاد زیرساخت و توسعه شبکه فاضلاب نیز می‌بایست از طریق متقاضی پرداخت شود، اذعان کرد: زیرساخت لازم مسیر بین شهرک بنکداری تا پروژه را شامل می‌شود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، انتظار می‌رود پیش از بهره‌برداری رسمی از پروژه عصر طلایی با توجه به حجم پذیرش مسافر پیش‌بینی‌شده برای حل مشکل آب و به طریق اولی‌تر ایجاد زیرساخت فاضلاب، چاره اندیشیده شود. زیرا یقیناً با تفاسیر عنوان‌شده بعد گذر از بیماری کرونا شاهد حضور گردشگران و مسافران در این زیرساخت جدید گردشگری خواهیم بود و این مهم مستلزم چاره‌اندیشی متناسب با حجم حضور گردشگران جهت بهره‌مندی از زیرساخت اقامتی و گردشگری در این منطقه پیش از بروز فاجعه زیست‌محیطی است، زیرا نبود زیرساخت آب و به تبع آن جمع‌آوری فاضلاب در پروژه‌ای به این وسعت چیزی جز فاجعه را به ذهن متبادر نمی‌کند، بنابراین انتظارمی‌رود با هر طریق ممکن زیرساخت مورد نیاز با همکاری سرمایه‌گذار و شرکت آب و فاضلاب فراهم شود.

درخصوص راه دسترسی نیز انتظار می‌رود شهرداری نسبت به ایجاد راه دسترسی که لازمه بهره‌برداری از هر پروژه‌ای است، اقدام عاجلی را با همراهی سرمایه‌گذار در دستور کار قرار دهد.

شناسه خبر 33111