شناسه خبر:33444
1399/9/22 10:23:07

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر عامل شرکت کنترل گاز اکباتان گفت: بی اغراق باید اعلام کنم نخستین کنتوری که خواسته‌های شرکت ملی گاز ایران را تأمین کرده و مطابق با فناوری روز دنیا با قابلیت ارسال دیتا است را تولید کرده‌­ایم.

با تعیین شعار سال 99 با عنوان «جهش تولید»، سال جاری یازدهمین سال پیاپی است که رهبر معظم انقلاب نام آن را با تمرکز بر بخش اقتصاد و صنعت انتخاب کرده­اند؛ این رویکرد در تعیین شعارها که به نوعی خط ‌مشی کلی یک‌ساله نظام محسوب می‌شود، نشان‌دهنده این است که هم­چنان مهم‌ترین دغدغه مسئولان و درواقع اصلی‌ترین وجه آسیب‌پذیری نظام، حوزه اقتصاد در پی نابه‌سامانی در بخش تولید و صنعت است.

این توجه زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که با دقت در سایر حوزه‌ها اعم از سیاست و فرهنگ، درمی‌یابیم که این حوزه‌ها نیز به‌شدت تحت تأثیر بخش اقتصاد هستند و ضعف در این بخش می‌تواند به‌مثابه پاشنه آشیل ساختار مدیریتی از سرعت پیشرفت در هر منطقه‌ای بکاهد.

بی‌شک تحقق شعار «جهش تولید» نیازمند الزاماتی در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی به‌ویژه در بخش صنعت است که درواقع زیربنای اقتصاد را تشکیل می‌دهد؛ در این بین پیرو انعکاس فعالیت کارآفرینان موفق در صفحه هفتگی کاردانش این بار بر آن شدیم در گفتگو با مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان گفت‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می­خوانید:

محمدرضا جعفری با بیان اینکه متولد محله نظر بیگ همدان هستم و تحصیلات خود را تا مقطع مهندسی مواد در دانشگاه علم و صنعت گذرانده­ام اما به دلیل فعالیت 35 سال مدیریت در عرصه صنعت در حل حاضر دارای مدرک دکترای افتخاری هستم گفت: این شرکت که اکنون به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات ایمنی، تنظیم و اندازه گیری گاز شهری در ایران و خاورمیانه مطرح است در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های کلان ملی در ایجاد و توسعه شبکه گازرسانی سراسری، با هدف خودکفایی و قطع وابستگی کشور در زمینه تجهیزات مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران، شرکتهای گاز استانی و مشترکان گاز طبیعی، از سال 1362 با طراحی و ساخت رگولاتور گاز شهری پا به عرصه تولید تجهیزات صنایع نفت و گاز گذاشته است.

وی با بیان اینکه در بدو امر فعالیت این شرکت به صورت ناقص آن هم با تولید سه نوع محصول آغاز و پس از چند سال متوقف شده بود عنوان کرد: از سال 1381 در حالت ورشکستگی و تعطیلی این شرکت را تحویل گرفتم که تاکنون موفق شده­ایم الگوی اقتصادی نمونه در سطح استان باشیم به طوری­که علاوه بر سه محصول 6 محصول دیگر را نیز به گردونه تولید کارخانه افزوده­ایم.

وی با اشاره به اینکه این شرکت با تکیه بر تجربیات، نیروهای متخصص و امکانات خود توانسته است دستاوردهای ارزشمندی در بومی سازی، نوآوری، توسعه و بهبود مستمر تجهیزات و قطعات صنعت گاز برای پاسخگویی به انتظارات و نیازهای داخلی به­دست آورد اذعان کرد: در حال حاضر طراحی و تولید انواع رگولاتور گاز طبیعی در ظرفیت‌های پنج الی 160 مترمکعب بر ساعت و همچنین کنتور گاز شهری در انواع فولادی و آلومینیومی در این واحد صنعتی تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان با تأکید براینکه این شرکت با توجه به عزم دولت در هدفمندسازی مصرف انرژی و نیاز مبرم کشور به نوسازی تجهیزات میترینگ گاز طبیعی و لزوم کنترل دقیق و مدیریت مصرف مشترکان گاز کشور با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، اقدام به طراحی و تولید کنتورهای هوشمند و قرائت از راه دور گاز شهری (AMR) براساس جدیدترین تکنولوژی­های ارتباطی از جمله LORA و NB-IoT نموده است اذعان کرد: علاوه بر این تولید و بومی‌سازی نسل جدید کنتورهای گاز موسوم به کنتورهای آلتراسونیک (UGM) را در برنامه کاری خود قرار داده است.

جعفری با بیان اینکه شرکت کنترل گاز اکباتان در کنار تولید تجهیزات و محصولات ایمنی، تنظیم و اندازه گیری گاز شهری، توجه ویژه‌ای به بحث تست و کالیبراسیون این محصولات داشته است عنوان کرد: ثمره این امر تولید نسل جدید دستگاه‌های تست و کالیبراسیون کنتور و رگولاتور گاز جهت آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت و مراکز تست و کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری گاز و همچنین تولید انحصاری دستگاه تست پرتابل کنتور گاز شهری جهت تست و عیب‌یابی کنتور مشترکان گاز به‌صورت درجا و در محل سکونت مشترکان است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت با توجه به ظرفیت و توان بالقوه‌ای که در امر تولید قطعات دایکستی(ریخته‌گری) و خطوط ماشین‌کاری و مونتاژ دارد، در کنار تولید تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و گاز کشور، از سال 1383 به جرگه قطعه سازان خودرو نیز پیوسته است تصریح کرد: درحال حاضر طیف گسترده‌ای از انواع قطعات برای شرکت­های بزرگ خودروسازی کشور در این مجموعه صنعتی، تولید و عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان با اشاره به اهمیت تخصیص بخشی از بودجه واحدهای صنعتی به امر پژوهش و توسعه گفت: در سایر کشورها می‌بینیم که شرکت‌های پیشرو میزان دو درصد از سود فروش شرکت را به واحد تحقیق و توسعه اختصاص داده اند و این نشان دهنده اهمیت این موضوع در فرآیند تولید است.

جعفری خاطر نشان کرد: این واحد صنعتی با تکیه بر توانمندی‌های فنی و تخصصی موجود و در راستای توسعه بازار و سبد محصولات مرتبط با صنعت میترینگ، از سال 1396 اقدام به طراحی و راه اندازی خط تولید کنتورهای آب مولتی‌جت خانگی نیز نموده است.

وی با اشاره به اینکه 400 نفربه صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند افزود: ضمن اینکه در این شرکت، فعالیت شبانه روزی داریم و یکی از بزرگترین تولید کنندگان کنترل گاز کشور هستیم، بالغ بر 70 کارگاه صنعتی هم در سطح استان برای شرکت کنترل گاز تولیدات دارند.

 صادرات حدود 250 هزار دلار به کشورهای همسایه

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان با بیان اینکه در بحث صادارت نیز ورود داشتیم اما باید پذیرفت که به قول معروف شتر سواری دولا دولا نمی شود بر این اساس می­توان گفت سیاست‌های پولی و ارزی مانع اصلی پیشروی ما است اذعان کرد: با این وجود علاوه براینکه تولیدات این شرکت در کل کشور بازار مصرف داشته و ارسال می‌شود امسال حدود 250 هزار دلار با همین شرایط فعلی مملکت به خارج از کشور صادرات کرده­ایم.

جعفری با اشاره به دلایل موفقیت این شرکت تولیدی گفت: بزرگترین دلیل را می‌توان تلاش و پشت‌کار و درعین حال تولید با کیفیت محصول با قیمت مناسب دانست.

وی با تاکید براینکه اگر بخواهیم مشت محکم بر دهان دشمن بزنیم و در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم باید کوشش و تلاش را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم اذعان کرد: خداوند در آیه 39 سوره «نجم» می‌فرماید: لیس للانسان الا ما سعی؛ برای انسان چیزی جز تلاش و کوشش او نیست.

این صنعتگر با بیان اینکه شرکت کنترل گاز اکباتان با حاشیه سود بسیار کم اما با تلاش نسبتاً زیاد در جهش تولید بهینه و مورد نیاز کشور فعال است افزود: در واقع یکی از ویژگی‌های شرکت توسعه عمقی بوده است و کماکان نیز به دنبال توسعه هستیم و در حد امکان از وابستگی‌ها من جمله وابستگی به خارج از کشور کاسته و محصولات را داخلی سازی کرده‌ایم.

جعفری با بیان اینکه وجود بخش و حوزه تحقیق و توسعه یکی از ارکان موفقیت هر واحد تولیدی است تصریح کرد: درواقع تولید بر اساس نیاز روز و درعین حال استفاده از تکنولوژی‌های واحد ایزوهای معتبر برای تولید بر اساس استانداردهای مورد قبول یک ضرورت در بحث تولید است.

وی افزود: واحد تحقیق و توسعه (R&D) با هدف به­روز رسانی محصولات و آشنایی با آخرین روش‌های تولید از مدتی پیش با جذب تعدادی از دانش­آموخته‌های رشته‌ای مرتبط فعال شده که هم­اکنون به روی کنتورهای هوشمند مطالعه و تحقیق می‌کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان با بیان اینکه تقریبا تمام قطعات مصرفی شرکت از داخل است، اما دربخش صادارت سیاسی شدن اقتصاد تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده‌است اظهارکرد: متأسفانه علی‌رغم تلاش‌ها و همت مضاعف آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر تأمین مواد اولیه از داخل نیز مارا با چالش روبرو کرده به طوری­که در تعاملاتی که با شرکت­هایی همچون فولاد مبارکه و مس باهنر داریم متأسفانه علاوه بر سود مضاعفی که به هنگام عقد قرارداد برای فروش محصول در نظر گرفته می‌شود و درعین حال قبل از تحویل کالا پول آن به صورت نقدی دریافت می‌کنند به هنگام تحویل نیز شاهد دریافت مابه التفاوت قیمت هستیم.

جعفری با بیان اینکه اغلب این صنایع به نوعی دولتی محسوب می‌شوند خاطر نشان‌کرد: انتظار می‌رود برای حل این مشکل راهکار و چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با تأکید بر لزوم ارائه محصول با کیفیت به مشتری گفت: نبودها و کمبودها شرکت را به سمت و سویی سوق داد که برای تولید قطعات مبادرت ورزیم و مشکلات به وجود آمده از تحریم‌ها را با تقویت ظرفیت‌های داخلی، تا حدودی حل کنیم.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان در ادامه به فناوری روز دنیا و کنتور هوشمند اشاره کرد و گفت: بی اغراق باید اعلام کنم اولین کنتوری که خواسته‌های شرکت ملی گاز ایران را تأمین کرده و مطابق با فناوری روز دنیا با قابلیت ارسال دیتا است، را تولید کرده­ایم.

جعفری به تشریح زمان طولانی اجرای پروژه کنتور هوشمند پرداخت و ادامه داد: بیش از 10 سال برای تولید این نوع کنتور زمان صرف شده و امروز در دنیا نظیر ندارد چراکه بر اساس خواسته‌های کشور و شرکت ملی گاز ساخته شده است.

وی در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه می‌گوید: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کنتور ضد انفجار بودن آن است که سلامت مصرف‌کننده و آحاد مردم را تضمین می‌کند به­طوری که گواهی‌های مورد نیاز در راستای ضد‌انفجار صادر شده و امیدواریم در آتیه بسیار نزدیک به بهره‌برداری برسد.

     همدان می‌تواند پایلوت کنتور هوشمند گاز شود

وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده یادآور شد: امید است مسئولان اجازه دهند نخستین پایلوت هزار عددی نصب کنتورهای هوشمند در کشور در محدوده دو شهرک مسکونی همدان اجرایی شود.

این صنعتگر همدانی به برنامه‌نویس ایرانی این کنتور اشاره و خاطر نشان کرد: این دستگاه به راحتی امکان هک شدن ندارد و در این شرایط کرونایی بسیار ارزشمند است چراکه نیازی به بررسی و نوشتن ارقام کنتور درب منازل نیست، از همین رو کنتورهای هوشمند قابلیت قرائت رقم مصرف شده از راه دور را دارد و میزان مصرف گاز از طریق ایمیل و یا سیستم پیامک اعلام می‌شود.

جعفری اصلی‌ترین مشکلات صنعت امروز را بی‌ثباتی اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت نهاده‌های اولیه تولید، تأمین ارز قلمداد کرد و افزود: این موانع متأسفانه منجر به تحلیل رفتن توان تولید کننده می‌شود.

وی با اشاره­به­ اینکه از دیگر تولید کنندگان و صنعتگران برای مانایی در بازار رقابت می­خواهم استاندارد ملی که نیاز اولیه هر محصول محسوب می‌شود را برای تولید محصول خود مورد توجه قرار دهند اذعان کرد: یقینآ با افتخار می‌گویم محصولی که در این شرکت به مشتریان ارائه شده با کیفیت بوده و این امر باعث جذب بازار شده است.

این صنعتگر با تأکید بر­اینکه امروز باید محصولات با قیمت روز در کنار یک سود عادلانه عرضه شود اذعان کرد: یکی دیگر از مشکلات عمده صنعت خریداران دولتی است که با پیش پرداخت‌های اولیه و ناکافی به دنبال ثبات قیمت در دوسال گذشته هستند در حالی که بیش از 70 درصد قیمت تمام شده محصول مواد اولیه است.

جعفری از افزایش چند برابری قیمت نهاد‌ه‌های تولید گفت: طی مدت زمان کوتاهی مواد اولیه از 150 تا 400 درصد افزایش قیمت داشته پس این میزان در قیمت نهایی تولید تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشت کالا دو برابر قیمت قبل تولید و نصف قیمت تمام شده امروز عرضه شود که این نشان از ظلم مضاعف به صنعت و تولیدکننده است.

مع الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد شرکت کنترل گاز اکباتان نمونه کاملی از یک صنعت موفق را به نمایش می‌گذارد که توانسته با همت و اقتدار موانع پیش رو را یکی پس از دیگری پشت سرگذاشته و همچنان در مسیر ترقی گام نهد بنابراین انتظار می‌رود مدیران استانی وکشوری با تدبیر و ارائه راه کار موانع پیش رو از جمله تأمین مواد اولیه را تسهیل و رفع کنند.

شناسه خبر 33444