شناسه خبر:33992
1399/10/1 10:13:44

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: فرماندار رزن با اشاره به اینکه تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های ملی در بودجه 1400 شهرستان اولویت اصلی ما است، گفت: تکمیل بیمارستان 150 تختخوابی، کریدور شمال و کنارگذر رزن و تأمین 15 مگاوات برق برای شهرک صنعتی رزن ازجمله این پروژه‌ها است.

بودجه‌ریزی همواره یکی از چالش‌های نظام‌های اقتصادی بوده و هست، زیرا بودجه‌بندی را به‌نوعی می‌توان «فرآیند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود» دانست و منظور از تنظیم بودجه «حداکثر استفاده» از منابع موجود است که معمولاً در حد کفایت نیست، پس لازم است که به‌نحوی از منابع محدود استفاده کرد که با حداقل هزینه بیشترین نتیجه را به‌دست آورد.

بنابراین بودجه ضرورتی بوده که محدودیت منابع آن را ایجاد کرده است. نخستین پیام هر سند بودجه این بوده که دولت درصدد است تا منابع محدود خود را بین نیاز‌های نامحدود به شکلی مناسب توزیع کند و از دیدگاه صاحب‌نظران بودجه برنامه‌ای مصوب در قالب اعداد و ارقام است که وسیله اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های سازمان را در زمان تعیین‌شده فراهم می‌کند.

در این بین بودجه‌ریزی براساس اهداف تعریف‌شده در هر شهرستان یقیناً رسیدن به مسیر توسعه را سهل‌تر می‌کند، بر این اساس طی دو هفته گذشته هم‌زمان با فرا رسیدن فصل مجلس در گفت‌وگو با نمایندگان و فرمانداری‌های شهرستان‌های مختلف استان همدان بر آن شدیم تا درخصوص پروژه‌های اولویت‌دار شهرستانی در جذب بودجه برای سال 1400، نظراتشان را جویا شویم؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع این‌بار گفت‌وگویی را با محمدرضا سلامتی، فرماندار رزن ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار رزن با اشاره به اینکه تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های ملی و نیز تقویت برخی زیرساخت‌ها در بودجه 1400 شهرستان اولویت اصلی ما بوده، گفت: درواقع پیگیرهای ما بر مبنای ردیف‌دار کردن این پروژه از محل اعتبارات ملی است.

محمدرضا سلامتی با تأکید بر اینکه تکمیل و بهره‌برداری از پروژه بیمارستان 150 تختخوابی رزن ازجمله این پروژه‌ها است، تصریح کرد: خوشبختانه در این پروژه علاوه‌بر پیگیری جدی استاندار همراهی نماینده شهرستان را نیز داریم.

وی با تأکید بر آنکه این پروژه به‎لحاظ اسکلت ساختمانی دارای 95 درصد پیشرفت بوده، افزود: پروژه کنارگذر رزن نیز از دیگر پروژه‌های ملی اولویت‌دار است.

سلامتی با بیان آنکه در بودجه 1400 برای تکمیل این پروژه در بطن پروژه بزرگراه تاکستان- قزوین- همدان ردیف بودجه تعریف کرده‌اند، ابراز کرد: سومین پروژه اولویت‌دار ما پروژه کریدور شمال این شهرستان است که به‌عنوان پروژه ملی و استانی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌های مهم در حوزه تقویت زیرساخت‌ها تأمین برق برای شهرک صنعتی این شهرستان است، اذعان کرد: با پیگیری استاندار قرار است 15 مگاوات برق از شرکت برق باختر برای شهرک صنعتی تأمین کنند.

این مقام مسئول با اشاره به آنکه این مهم از طریق اعتبارات ملی محقق خواهد شد، تصریح کرد: درواقع در بودجه 1400 این پروژه گنجانده خواهد شد، زیرا درحال حاضر شرکت صنعتی رزن به‌دلیل ناتوانی در تأمین برق امکان‌ پذیرش صنعتگران را ندارد، چراکه ظرفیت برق این شهرک درحال حاضر اشباع شده است.

فرماندار رزن با اشاره به آنکه امید است این پروژه با اعتبارات دریافتی در سال 1400 تا دمق تکمیل شود، تصریح کرد: علاوه‌بر این تکمیل پروژه زمین چمن فوتبال رزن نیز از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار است و خوشبختانه برای این پروژه هم اعتبارات خوبی در بودجه 1400 دیده شده، زیرا پروژه مذکور با دستور معاون ورزش در شهرستان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تکمیل زمین چمن مصنوعی دمق نیز از دیگر پروژه‌های شهرستانی اولویت‌دار در سال 1400 است، عنوان کرد: در حوزه اعتبارات استانی نیز در شهرستان اعتبارات براساس اولویت‌های مشخص دنبال می‌شود.

سلامتی با بیان اینکه 16 میلیارد تومان اعتبار در ردیف‌های متوازن، تملک دارایی و نفت و گاز به شهرستان اختصاص یافته است، تصریح کرد: بر این اساس از دستگاه‌های اجرایی خواستار احصای اولویت‌ها و در پی آن تخصیص اعتبار شدیم.

فرماندار رزن با بیان اینکه به تأکید استاندار به دنبال جلوگیری از ریز شدن بودجه هستیم، عنوان کرد: درواقع قرار است بودجه به نحوی بین پروژه‌ها تقسیم شود و تخصیص یابد که به نحو احسن شاهد اثربخشی آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه به همت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیریت ارشد استان خوشبختانه امسال از محل اعتبارات ملی مختلف شاهد تخصیص اعتباراتی در حوزه بهسازی آسفالت راه‌های روستایی بودیم، گفت: به‌طوری که در 15 روستای دو بخش شهرستان عملیات بهسازی آسفالت به اتمام رسیده است.

سلامتی با تأکید بر اینکه یقیناً در سال 1400 نیز دریافت چنین اعتباراتی از سوی نماینده مردم در مجلس دنبال خواهد شد، اظهار کرد: در 18 روستا نیز عملیات بهسازی آسفالت در دست اجرا است که به محض بهبود شرایط جوی عملیات اجرایی در آن‌ها آغاز خواهد شد.

فرماندار رزن با بیان اینکه در 53 روستای شهرستان نیز فاز نخست آسفالت‌ریزی تکمیل شده است، عنوان کرد: درواقع علاوه‌بر بودجه سالانه طی سال با رایزنی‌ها از محل اعتبارات 85 درصدی متمرکز وزارتخانه‌ای نیز اعتباراتی برای شهرستان جذب می‌شود.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی از اعتبارات بخش خصوصی نیز از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان به‌لحاظ منابع مالی است، ابراز کرد: درواقع بسیاری از اقداماتی که در بحث توسعه این شهرستان مخصوصاً در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری صورت گرفته، مرهون همراهی بخش خصوصی است.

سلامتی افزود: به‌عنوان مثال گلخانه 30 هکتاری آقای پیروی، مرکز گردشگری که توسط آقای کاظمی در روستای خورونده درحال احداث است و یا پروژه کشتارگاه ماکیان الوند دمق همگی به همراهی بخش خصوصی انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه به پروژه ماکیان الوند دمق نیز 16 و نیم میلیارد تومان اعتبار تسهیلات پرداخت شده است، اذعان کرد: خوشبختانه این پروژه چندسال بوده که در آستانه تکمیل قرار گرفته است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، انتظار می‌رود در راستای جذب اعتبارات ملی و استانی برای پروژه‌های اولویت‌دار به‌ویژه ‌در ‌پروژه‌های مواصلاتی با توجه به موقعیت استراتژیکی شهرستان همت مضاعفی هم از سوی مدیریت ارشد استان و هم نماینده مردم شهرستان در دستور کار قرار گیرد تا سال 1400 برای پروژه‌های ملی شهرستان رزن سال پایانی باشد.

شناسه خبر 33992