شناسه خبر:37010
1399/12/3 10:11:53

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در جلسه اخیری که با موضوع جانمایی بیمارستان یک‌هزار تختخوابی برگزار شده است، در یک اقدام جدید منطقه حیدره به گزینه‌های روی میز مدیران برای مکان استقرار بیمارستان افزوده شد که این امر خود مجوزی برای تخریب باغات این منطقه به حساب می‌آید.

29 خردادماه 97 بود که‌ در سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همدان با احداث بیمارستان یک‌‌هزار تختخوابی امام خمینی (ره) در همدان موافقت شد.

در نشستی که سیدحسن قاضی‎‌زاده‌‎هاشمی، وزیر بهداشت وقت با استاندار و مجمع نمایندگان همدان در آن برهه زمانی برگزار کرد، عنوان شد که با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های موجود در همدان، این استان ظرفیت احداث بیمارستان یک‌‎هزار تختخوابی را دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مسئولان و نمایندگان استان همدان در خانه ملت خواست با هماهنگی و پیگیری، این طرح را سریعاً اجرا کرده و به پایان برسانند؛ اما با گذشت حدود دو سال از مطرح و درعین‌‎حال مصوب شدن این پروژه، هنوز شاهد کلنگ‌زنی آن نیستیم؛ بر این اساس با توجه به اینکه پروژه از سوی نمایندگان مجلس بارها به‌‎عنوان پروژه تأثیرگذار در عرصه گردشگری سلامت نام برده شده است، طی سال جاری بارها و بارها به لزوم تسریع در فرآیند مطالعاتی و جانمایی صحیح پروژه پرداختیم، به‌گونه‌ای که در آخرین پیگیری سپهرغرب درخصوص این پروژه که به اواخر آبان‌ماه امسال بازمی‌گردد، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اجرای پروژه زمینی از طریق شهرداری در نزدیکی دانشگاه ‌آزاد اسلامی همدان تأمین شده بود، گفت: اخیراً گزینه دیگری درخصوص جانمایی پروژه مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه زمین پیشنهادی جدید در بلوار و نزدیکی بیمارستان ارتش قرار دارد، تصریح کرد: استاندار و مدیران مرتبط درحال پیگیری برای رسیدن به جمع‏‌بندی درخصوص محل استقرار پروژه هستند.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که گویی هفته گذشته در جلسه‌ای بحث‌برانگیز در محل استانداری با حضور مدیران دستگاه‌های مربوطه، گزینه جدید یعنی منطقه حیدره روی میز مطالعه برای جانمایی قرار گرفته که با توجه به حساسیت ویژه این منطقه در حوزه اکولوژیکی برای شهر همدان بر آن شدیم تا دراین‌باره با فرهاد فرزانه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان و محسن جعفری‌نژاد بسطامی، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان گفت‌وگوهایی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به لزوم مکان‌یابی برای استقرار بیمارستان یک‌هزار تختخوابی که قرار است در همدان ساخته شود، گفت: بر این اساس چند نقطه از اراضی دولتی از آنجایی که امکان خرید زمین وجود ندارد، پیشنهاد شده است.

فرهاد فرزانه با بیان اینکه شرط وزارت بهداشت نیز برای استقرار این بیمارستان اختصاص 10 هکتار زمین بوده است تا آن‌ها نسبت به احداث اقدام کنند، خاطرنشان کرد: همان‌طور که عنوان شد، نقاط مختلفی پیشنهاد شده، اما هنوز جمع‌بندی نهایی انجام نپذیرفته است.

وی با تأکید بر آنکه در آخرین جلسه که درباره این موضوع برگزار شد اعضای مرتبط موافقت کردند که در حریم شهر و از اراضی دولتی 10 هکتار برای این امر اختصاص یابد، گفت: هنوز محل نهایی مشخص نیست، زیرا این مهم نیازمند کار کارشناسی است تا بهترین نقطه برای استقرار بیمارستان انتخاب شود.

فرزانه با تأکید بر اینکه همچنان چند گزینه پیشنهادی روی میز مطالعه است، عنوان کرد: این گزینه‌ها هنوز مطالعه کارگروه امور زیربنایی را ندارند.

وی ادامه داد: گزینه‌هایی همچون حیدره، جنب بیمارستان ارتش و جنب دانشگاه آزاد و حتی آن‌دسته اراضی که قرار است توسعه شهر در آن مکان‌ها اتفاق بیفتد، برای جانمایی در حد پیشنهاد مطرح شده و کارشناسان درحال بررسی هستند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه حیدره به‌عنوان یکی از گزینه‌های جانمایی بیمارستان یک‌هزار تختخوابی در جلسه اخیر مطرح شد، گفت: با توجه به مطرح شدن مباحث کارشناسی در حوزه فنی، محیط‌زیستی و نیز نوع اراضی، قرار است این مسئله مورد ارزیابی قرار گیرد.

محسن جعفری‌نژاد بسطامی با تأکید بر آنکه هنوز دراین‌باره مصوبه‌ای صادر نشده و تنها به‌عنوان یک پیشنهاد در دستور بررسی است، خاطرنشان کرد: آنچه در جلسه مطرح شد، تماماً مباحث کارشناسی و فنی بود.

وی افزود: ازنظر زیست‌محیطی اجرای هر پروژه‌ای در شهر و استان همدان نیازمند رعایت الزامات محیط‌زیستی است.

جعفری‌نژاد بسطامی با اشاره به اینکه رعایت ضوابط و مقررات محیط‌زیستی در اجرای پروژه بزرگ بیمارستان یک‌هزار تختخوابی به‌عنوان یک الزام مورد تأکید این اداره کل خواهد بود، اذعان کرد: این ضوابط و قواعد در هر نقطه از شهر که قرار است این بیمارستان احداث شود، از آنجایی که یقیناً در محیط‌زیست تأثیراتی خواهد داشت، باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان در واکنش به این مسئله که در حیدره یقیناً مباحث مرتبط با شبکه فاضلاب یک چالش زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت زیرا هنوز در این روستا و روستاهای مسیر آن شبکه فاضلاب نداریم، گفت: این مهم می‌بایست از سوی شرکت آب و فاضلاب مورد رصد و بررسی قرار گرفته و برای آن چاره‌اندیشی شود.

جعفری‌نژاد بسطامی با اشاره به اینکه آنچه برای ما مهم است تأکید بر رعایت الزامات زیست‌محیطی برای اجرای این پروژه در هر جایی از شهر است، خاطرنشان کرد: دراین‌بین برخی نکات همچون مدیریت پسماند و مباحث مرتبط با فضای فاضلاب که یقیناً بر منطقه تأثیرگذار است، جزء اولویت‌های اداره کل محیط‌زیست خواهد بود.

مع‌الوصف، با توجه به آنچه گفته شد، ذکر چند نکته ضروری است؛ نخست اینکه مطرح شدن گزینه جدید به‌یک‌باره آن‌هم در دل باغات شهر همدان برای احداث بیمارستان یک‌هزار تختخوابی پس از گذشت دو سال از طرح این بحث و درعین‌حال هم‌زمان با بررسی و مطالعه چند نقطه از شهر که یقیناً انتخاب آن‌ها به‌لحاظ تأثیرگذاری سوء بر محیط‌زیست به‌مراتب کمتر خواهد بود، خود مسئله چالش‌برانگیز و درعین‌حال شبه‌داری است.

موضوع بعدی اینکه آیا حریم شهر همدان تنها منتهی به دامنه شمالی الوند است؟ چرا دیگر نقاط پیشنهادی که در روند توسعه مناطق کم‌برخوردار نیز تأثیرگذار بوده، تلویحاً از گردونه خارج شده؟ اصلاً چرا باید از سوی مسئولان و مدیران منطقه حیدره و باغات آن که طی سال‌های اخیر به خودی خود به‌دلیل عدم نظارت و سوء مدیریت دستخوش تغییرات کوچک و بزرگ شده، برای اجرای پروژه این‌چنینی پیشنهاد داده شود تا با اجرای پروژه 10 هکتاری توسط دولت در این منطقه مجوز تخریب بیش‌ازپیش باغات به‌صورت مستتر صادر شود؟

تأسف‌بارتر اینکه هنوز زخم ناسور پروژه نیمه‌کاره پرشین‌یاقوت بر دامنه الوند التیام نیافته است و این‌روزها به‌عنوان یک غده سرطانی خودنمایی می‌کند؛ بنابراین خطاب به مسئولان مرتبط باید گفت باغات همدان محل آزمون و خطای پروژه‌های نیمه‌کاره نیست و بهتر است بنا به حساسیت موضوع پیش از بیان مسائل این‌چنینی کمی به عواقب آن حتی در حد پیشنهاد فکر کنند! زیرا اگر فرآیند خُرد و تکه‌تکه شدن و تخریب باغات در پی مطرح شدن مباحث این‌چنینی ادامه پیدا کند، تا 10 سال آینده دیگر خبری از حیدره و باغات آن نخواهد بود.

شناسه خبر 37010