شناسه خبر:37417
1399/12/12 10:00:03
رئیس واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان:

15 شرکت پخش متخلف شناسایی شدند

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه 15 شرکت پخش متخلف درخصوص فروش اجباری کالا در کنار کالاهای اساسی شناسایی شدند، گفت: برای کلیه شرکت‌های پخش متخلف پرونده تشکیل و به سازمان تعزیرات معرفی شدند.

مهدی خورشیدی در نشست خبری که به‌صورت برخط برگزار شد، با اشاره به عملکرد این واحد در عرصه رسیدگی به شکایات، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد گزارشات تلفنی واصله به واحد بازرسی و رسیدگی به شکایات دو هزار و 17 مورد بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد 579 فقره شکایت نیز به‌صورت کتبی در سامانه 124 به ثبت و رسیدگی رسیده است، اذعان کرد: تعداد مراجعات حضوری ارباب رجوع جهت شکایات نیز یک‌هزار و 810 فقره بوده است.

رئیس واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: علاوه‌بر آمار ارائه‌شده، به 200 شکایت ارجاعی از سازمان تعزیرات حکومتی استان نیز رسیدگی شده و پرونده تخلف برای آن‌ها تنظیم و به ومراجع ذی‌صلاح ارسال کردیم.

خورشیدی با بیان اینکه تعداد کل گزارشات واصله از طریق سامانه 124 استان به 30 هزار فقره نیز می‌رسد، ابراز کرد: به‌طور میانگین روزانه 100 تا 200 مورد در این سامانه به ثبت می‌رسد، حال آنکه بیشتر این شکایات در حیطه کاری ما نیست.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگار سپهرغرب درخصوص عدم درج قیمت‌ کالاها به‌صورت استانی در سامانه 124 و درنتیجه عدم کارآیی حوزه قیمت‌گذاری این سایت برای شهروندان، گفت: این انتقاد وارد است، زیرا درحال حاضر سایت 124 از طریق سامانه کشوری بررسی و تنظیم می‌شود و امکان قیمت‌گذاری استانی کالاها امکان‌پذیر نیست؛ اما مردم می‌توانند از طریق تماس با واحد قیمت‌گذاری «با شماره‌گیری داخلی 520» واحد رسیدگی به شکایات، نسبت به اطلاع از آخرین قیمت‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از طریق هماهنگی با اتحادیه‌های مختلف واحدهای صنفی مکلف به نصب نرخ‌نامه در فضای واحد صنفی شدند، عنوان کرد: عدم نصب این نرخ‌نامه تخلف محسوب و با متخلفان برخورد می‌شود.

رئیس واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: بیشترین شکایت‌ها از باب مباحث قانونی به موضوعاتی همچون گران‌فروشی، تقلب و عدم ارائه خدمات گارانتی در واحدهای صنفی باز‌می‌گردد.

وی با تأکید بر آنکه 80 درصد این شکایات مربوط به شهرستان همدان است، اذعان کرد: در حوزه شکایات در باب کالاها نیز بیشترین شکایت‌ها مربوط به گروه مواد غذایی مانند مرغ، آرد و نان، گوشت قرمز و برخی از خدمات صنفی بوده است.

خورشیدی خاطرنشان کرد: در راستای اطلاع‌رسانی درخصوص چگونگی کارکرد سامانه 124 نسبت به نصب بنرهای اطلاع‌رسانی این سامانه در چند نقطه شهر همدان اقدام کردیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص فروش اجباری کالا در کنار کالاهای اساسی گفت: فروش اجباری کالا و حتی خدمات تخلف محسوب می‌شود و قانون‌گذار برای این‌قبیل تخلفات مجازات خاص تعیین کرده است.

خورشیدی افزود: درخصوص مشکلی که در تأمین روغن وجود داشت، از آنجایی که حضور دلالان در فضای خریدوفروش این کالا از واحدهای صنفی پُررنگ‌تر شده بود، به‌طوری که بخش عمده‌ای از این کالاها را خریداری کرده و در بازار آزاد به فروش می‌رساندند، پس واحدهای صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مکلف شدند این کالا را تنها به خریداران واقعی یعنی خانوار‌ها بفروشند.

رئیس واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار سپهرغرب درخصوص چگونگی برخوررد با فروش اجباری کالا توسط شرکت‌های پخش و توزیع به واحدهای صنفی نیز گفت: برخورد لازم با کلیه شرکت‌های پخشی که این شیوه فروش را در دستور کار خود قرار داده بودند، صورت پذیرفته است.

خورشیدی با تأکید بر اینکه برای کلیه شرکت‌های پخش متخلف نیز پرونده تشکیل دادیم و به سازمان تعزیرات معرفی شدند، عنوان کرد: در این زمینه حداقل برای 15 شرکت پخش پرونده تخلف تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه سامانه 124 در خدمت واحدهای صنفی برای اطلاع‌رسانی درخصوص فروش اجباری شرکت‌های توزیع‌کننده و پخش است، ابراز کرد: درصورت اثبات فروش کالای اجباری این امکان وجود دارد که کالای اجباری فروخته‌شده به شرکت توزیع برگردانده و هزینه آن به واحد صنفی پرداخت شود.

خورشیدی با تأکید بر اینکه همکاری و همراهی مردم درخصوص اطلاع‌رسانی از طریق سامانه 124 می‌تواند بخش اعظمی از التهابات موجود در بازار را مدیریت کند، اذعان کرد: به‌عنوان مثال کشف 80 تُن روغن احتکارشده نیز از طریق اطلاع‌رسانی به همین سامانه صورت پذیرفت.

وی با تأکید بر اینکه سامانه‌های اینترنتی و تلفنی 124 شبانه‌روز آماده ارائه خدمات به شهروندان است، عنوان کرد: خبرنگاران می‌توانند با نام‌نویسی در سایت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به نشانی https://cppo.mimt.gov.ir به‌عنوان بازرس افتخاری با ما همکاری کنند.

شناسه خبر 37417