شناسه خبر:40050
1400/2/12 12:00:40

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: حدود دو ماه مانده به روز برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا، نام‌های مختلفی به‌عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به‌صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند؛ افزون‌بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به‌عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به گود رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند. بااین‌حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه‌ای کشور مطرح می‌شود.
با توجه به تأثیرات انتخابات چه ریاست‌جمهوری و چه شوراها در تعیین سرنوشت چهار سال آتی کشور و شهرها، کیفیت برگزاری آن و ایجاد بستر مناسب برای جلب مشارکت از طریق زیرساخت‌های مطلوب انتخاباتی، از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع و نیز مشخص شدن نامزدهای تعیین صلاحیت‌شده برای شوراهای شهر و روستا، بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با محمدعلی محمدی، فرماندار همدان و نیز فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه درخصوص روند انتخابات در این شهرستان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
فرماندار همدان با تأکید بر اینکه خوشبختانه شرایط در سطح شهرستان برای برگزاری دو انتخابات پُرشور، با صلابت و با حضور آحاد مختلف مردم آماده است، گفت: همکاران بنده در قالب تشکیل کمیته‌های مختلف به وظایف تعریف‌شده عمل می‌کنند.
محمدعلی محمدی با تصریح بر اینکه در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در همدان به‌لحاظ ثبت‌نام از داوطلبین شاهد تحول بزرگی بودیم، اذعان کرد: با توجه به سبقه موجود مشخص شد که تعداد نفرات ثبت‌نام‌شده نسبت به دوره‌های گذشته، بیشتر شده است.
وی با اشاره به افزایش هشت درصدی تعداد داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای شهر و روستا در شهرستان همدان، ابراز کرد: در روستاها نیز با تدبیر اندیشیده‌شده از سوی بخشداری‌ها (بخش‌های مرکزی شراء) خوشبختانه شاهد استقبال خوبی بودیم و جالب‌تر اینکه بسیاری از داوطلبان نفرات جدید بودند.
محمدی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان 417 نفر برای حضور در انتخابات شوراهای اسلامی شهر ثبت‌نام کردند، گفت: خوشبختانه با روندی که طی شد، شرایط مناسبی برای انتخابات پیش رو در شهرستان همدان فراهم است.
وی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شده است، تصریح کرد: طی چندروز گذشته با توجه به تقویم انتخابات، روند احراز صلاحیت داوطلبین شوراهای شهر و روستا توسط مجموعه اجرایی و ستاد اجرایی انتخابات شهرستان انجام شده است؛ هشتم اردیبهشت‌ماه نیز هیئت نظارت گزارش نهایی خود را درخصوص احراز صلاحیت داوطلبان اعلام کرد.
   سه تا چهار درصد از داوطلبان رد صلاحیت شدند
فرماندار همدان با تأکید بر اینکه تعداد داوطلبین تأیید صلاحیت شده بسیار بالا است، اذعان کرد: تعداد افراد رد صلاحیت شده کمتر از سه تا چهار درصد داوطلبان را شامل می‌شود.
این مدیر ارشد شهرستان همدان با بیان اینکه در احراز صلاحیت افراد در هیئت اجرایی ملاک تأیید نظر مراجع چهارگانه بوده و یقیناً هیئت نظارت نیز در این فضا از نظرات مراجع صلاحیت‌دار بهره برده، تشریح کرد: بر این اساس هشتم اردیبهشت‌ماه براساس معیارهای قانونی به داوطلبین احراز صلاحیت و یا رد صلاحیت آن‌ها ابلاغ شده است.
محمدی با بیان اینکه جانمایی مراکز گرفتن رأی نیز با قید تأمین امنیت، دسترسی آسان و نیز ترجیحاً وسیع و روباز بودن مکان با توجه به شرایط کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام پذیرفته است، گفت: خوشبختانه تعداد شعب گرفتن رأی نسبت به دوره قبل چیزی حدود پنج تا 6 درصد افزایش خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه جانمایی‌های جدید براساس نرم‌افزار جی‌آی‌اس انجام شده است، ابراز کرد: در تعیین مراکز گرفتن رأی تراکم جمعیت، دسترسی آسان و غیره درنظر گرفته شده است تا مردم با آرامش خاطر در انتخابات شرکت کنند.
فرماندار همدان با بیان اینکه با توجه به زیرساخت‌ها و پیگیر‌ی‌های انجام‌شده انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح شهرستان همدان به‌صورت تمام‌الکترونیک انجام می‌پذیرد، گفت: این مهم فرصت مغتنمی است که در کوتاه‌ترین زمان بتوانیم نتایج آرای شوراها را به اطلاع مردم برسانیم.
فرماندار کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه ستاد انتخابات در شهرستان فعالیت خود را در قالب 13 کمیته کاری از اواخر سال گذشته آغاز کرده است، افزود: در این دوره بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی و نظارت به پایان رسید.
فضل‌الله رنجبر ابراز کرد: براساس قانون انتخابات و مطابق برنامه روزشمار انتخابات هشتم اردیبهشت‌ماه صلاحیت داوطلبان تأیید شده و نیز کسانی که صلاحیتشان احراز نشده، به آن‌ها به‌صورت کتبی ابلاغ شد.
وی با تأکید بر آنکه این فرصت برای داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها احراز نشده وجود دارد که از نهم اردیبهشت‌ماه به مدت چهار روز به این مهم اعتراض کرده و مدارک و اسناد خود را به دفتر هیئت نظارت استانداری جهت رسیدگی تحویل دهند، تشریح کرد: از مجموع 312 داوطلب انتخابات شورای اسلامی شهر کرمانشاه و چهار شهر حلشی، کوزران، قلعه و ماهی‌دشت 240 نفر در حوزه شهر کرمانشاه و مابقی در چهار شهر تابع بودند که از این تعداد درمجموع 69 نفر صلاحیتشان احراز نشد.
   69 نفر رد صلاحیت شدند
این مقام مسئول با اشاره به آنکه از تعداد 69 نفر رد صلاحیت شده چهار نفر در چهار شهر تابع شهرستان و مابقی در حوزه شهر کرمانشاه بودند، اذعان کرد: دراین‌بین شاهد انصراف قطعی 26 نفر نیز بودیم.
این مدیر ارشد اجرایی با تأکید بر آنکه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان کرمانشاه به‌صورت صددرصد الکترونیک است، خاطرنشان کرد: بر این اساس بیش از دو هزار صندوق گرفتن رأی الکترونیک طی روزهای اخیر تحویل ستاد انتخابات شهرستان شده است.
فرماندار کرمانشاه با تأکید بر اینکه برای انتخابات شورا‌ها 458 شعبه گرفتن رأی (برآورده اولیه) پیش‌بینی شده است، ابراز کرد: با توجه به شیوع کرونا، تدابیر ویژه‌ای برای تهیه اقلامی همچون ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و نیز رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اندیشیده شده است.
رنجبر افزود: البته ستاد انتخابات کشور نیز پیگیر واکسینه کردن عوامل اجرایی است.
مع‌الوصف؛ با توجه به اهمیت موضوع انتخابات به‌دلیل سرنوشت‌ساز بودن آن در آینده و آبادنی شهر و کشور، انتظار می‌رود متناسب با وجود زیرساخت‌های عنوان‌شده انتخابات پیش رو در کمال آرامش و به دور از هر هیاهویی و درست منطبق بر موازین قانونی انجام پذیرد.

شناسه خبر 40050