شناسه خبر:40735
1400/2/27 11:28:58

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: کارشناس حوزه شهر با اشاره به لزوم توجه سابقه کاری و اجتماعی کاندیدهای شورا شهر گفت: مدرک تحصیلی ملاک انتخاب اصلح نیست بلکه فرد باید دارای سابقه، تخصص و برنامه‌ای قابل دفاع باشد.

مردم در هر انتخابات بر اساس یکسری از معیارها، کاندیدای خود را انتخاب می‌کنند ولی انتخاب اصلح، شایسته و مردمی، همیشه دغدغه و چالش جدی است بنابراین هر فردی در زمان تبلیغات به‌دنبال شناخت دقیق از کاندیداها است تا بهترین انتخاب را داشته باشد.

انتخابات مظهر اراده و تصمیم‌گیری برای سرنوشت هر جامعه‌ است و مردم برای انتخاب نماینده اصلح و شایسته بر اساس معیارهای خود، پای صندوق‌های رأی می‌روند و آزادانه مشارکت می‌کنند.

انتخابات چه در ابعاد کشوری و چه در ابعاد شهری برای انتخاب اعضای پارلمان شهری، به حدی رخداد بزرگ و تعیین‌کننده‌ای است که در همه محافل جامعه پیرامون آن بحث‌وجدل می‌شود و همه برای تعیین سرنوشت خود به تحقیق در مورد کاندیداها می‌پردازند. براین اساس با توجه به قرار گرفتن در آستانه برگزاری انتخابات شوراهای شهر برآن شدیم تا در خصوص شاخص‌های شورای شهر خادم شهروندان و همچنین ملاک انتخاب فرد اصلح برای تصدی کرسی پارلمان محلی با استاد کارشناس حوزه شهر گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سعید سادات‌نیا با بیان اینکه ملاک انتخاب از سوی مردم در گام نخست توجه به سوابق کاری نامزدها و کاندیداها است گفت: پیش‌زمینه این مهم وجود و دسترسی به سوابق شفافی از افراد موردنظر است.

وی با تأکید بر اینکه این سوابق را باید در عرصه فعالیت‌های عمومی افراد مورد بررسی و ارزیابی قرار داد تشریح کرد: درواقع باید دید این فرد در عرصه تحقق حقوق عمومی از جنبه‌های مختلف چند مرده حلاج است.

وی با بیان اینکه باید سابقه، تخصص و برنامه نامزدها در عرصه فعالیت‌های عمومی از سوی مردم مورد کنکاش قرار گیرد تصریح کرد: بازهم تأکید می‌کنم یکی از بنیادی‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب بازگشت به سوابق فعالیت‌های عمومی است به‌طوری‌که در برخی از کشورها در خصوص انتخاب اعضای پارلمان محلی فرد برای احراز صلاحیت و امکان شرکت در انتخابات در این عرصه می‌بایست تأیید حداقل پنج تا 10 درصد جمعیت آن شهر را دریافت کند که این مهم نیز در سایه شفافیت فعالیت‌های عمومی فرد محقق می‌شود.

این استادیار دانشگاه با بیان اینکه اخذ این تأییدیه به معنای اخذ مجوز عمومی از مردم شهر برای صلاحیت تصدی این کرسی‌ها در پارلمان محلی است تشریح کرد: البته این هنوز در کشور ما امکان‌پذیر نیست و همچنان از مکانیزم دولتی و بالادستی برای تعیین صلاحیت افراد استفاده می‌شود.

سادات‌نیا با اشاره به اینکه باید به نامزدها امکان صحبت و بحث در مجامع عمومی داده شود اظهار کرد: این جدل و مناظره بین کاندیداها در واقع بستری برای تشخیص ملاک‌ها از سوی مردم خواهد شد.

وی با بیان اینکه این ملاک‌ها می‌بایست از پایین‌ترین سطح یعنی از کوچه و محله زندگی فرد تا رده‌های بالاتر مورد سنجش قرار گیرد تشریح کرد: در این زمینه بهره‌مندی از شورای محلی تشکل‌های مردمی می‌توانند راهگشا باشند.

این استادیار دانشگاه با تأکید بر اینکه فرد مورد نظر از پایین‌ترین رده یعنی کوچه و محله زندگی خود می‌بایست تعهد به منافع عمومی و صیانت از حقوق جمعی است را نشان دهد تشریح کرد: افراد برای برنامه‌هایی که مدعی اجرای آن هستند نیز باید ضمانت اجرا ارائه کنند.

سادات‌نیا با اشاره به اینکه تأیید تشکل‌های مردمی و صنفی و درعین‌حال شوراهای محل را به‌نوعی می‌توان ضمانت اجرای برنامه کاندید‌ها قلمداد کرد افزود: تشکل‌های مرتبط با حوزه مدیریت شهری حتی می‌تواند برای کاندید‌های شورای شهر معیار تعریف کرده و بر اساس آن از نامزدها خواهان مناظره و گفت‌و‌گو شوند.

وی در بحث شاخص‌های کاندیداتوری برای شورای شهر نیز گفت: دیگر مدرک تحصیلی ملاک انتخاب افراد نیست بلکه سابقه کاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کارشناس حوزه شهر با اشاره به اینکه دراین‌بین سابقه رفتار اجتماعی نیز در فرد منتخب باید مورد توجه قرار گیرد تشریح کرد: با توجه به وجود رابطه بین اعضای شورای اسلامی شهر و ارائه خدمات بهینه شهرداری به شهروندان باید کاندیداهای شوراهای شهر علاوه بر شرایط قانونی آشنایی و اطلاع کامل از وظایف شورای اسلامی شهر، نحوه عملکرد، ظرفیت‌های قانونی و تجربه ارتباط کاری با آن را داشته باشد.

سادات‌نیا با تأکید براینکه آگاهی از وظایف شهرداری و داشتن تجربه کار با سیستم اداری شهرداری از دیگر اولویت‌های است که می‌بایست توسط افراد منتخب مد نظر قرار گیرد اذعان کرد: آشنایی با فرصت‌ها و تهدید (مشکلات) شهر و شهرداری و ارائه راهکارهای حل آن‌ها از دیگر اولویت است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید براینکه آگاهی و اطلاع نیازها و مطالبات شهروندان در حوزه خدمات شهری خاطرنشان کرد: داشتن تخصص، مهارت فنی و تجربه کافی مورد نیاز و مرتبط با وظایف شورای اسلامی شهر و شهرداری از دیگر موارد است که باید در شورای شهر خادم شهروندان وجود داشته و بر اساس آن فرد اقدام به کاندیداتوری کند.

استادیار دانشگاه با اشاره به اینکه حتی آشنا و مطلع از قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها در حوزه شورا و شهرداری لازمه اصلی نامزدهای انتخاباتی است عنوان کرد: پاک‌دستی و داشتن حسن سابقه، سابقه مدیریت کارآمد، شجاعت در تصمیم‌گیری، مخالفت با پیشنهادهای غیرقانونی و دفاع از حقوق شهروندان، ارائه برنامه کاری مناسب شهر مبتنی بر واقعیت‌های علمی و امکان عملیاتی شدن، توانایی کار گروهی با سایر اعضای شورا از دیگر از دیگر شاخص‌هایی است که باید مورد توجه مردم در انتخاب افراد قرار گیرد.

سادات‌نیا افزود: نظر به اینکه هیچ‌یک از اعضای شورای اسلامی شهر دارای تمام تخصص‌های مرتبط با وظایف شورا و شهرداری نیستند و حتی امکان این مهم نیز برای یک فرد یقیناً امکان‌پذیر نخواهد بود پس باید دارای برترین خصوصیت که مشورت‌پذیری است باشد.

وی با شاره به اینکه یکی از شاخص‌های مهم در انتخاب فرد اصلح نداشتن تعصب و یارگیری‌های رفاقتی، طایفه‌ای، قومی و جناحی است تشریح کرد: متأسفانه این مهم طی چند دهه اخیر در مدیریت‌های شهری به تهدید بدل شده زیرا این فضا در بلندمدت منجر به ایجاد باندهای مافیایی در این فضا شده است.

این استادیار دانشگاه با تأکید بر تخصص‌گرایی در انتخاب افراد اذعان کرد: این قبیل افراد در انجام وظایف بر اساس منطق و استدلال‌های علمی عمل کرده و کمتر دستخوش سلایق شخصی و فشارهای سیاسی قرار خواهند گرفت.

سادات‌نیا افزود: متأسفانه طی چند دهه اخیر تجربه ثابت کرده که قسمت اعظمی از هیجانات اجتماعی مربوط به برگزاری انتخابات، فقط تا پای صندوق‌های رأی غلیان دارد بر این اساس حفظ منطق برای انتخاب اصلح، مسئله‌ای است که گاهی با اندکی غفلت به فراموشی سپرده می‌شود و در نهایت آن‌چه باقی می‌ماند، انتخاب‌های نادرستی است که آسیب‌های فزاینده‌ای برای شهر به بار می‌آورد.

وی با تأکید بر اینکه با تکیه بر سفارش‌های دینی و قانون اساسی، هر فردی در جامعه حق دارد در سرنوشت اجتماعی خود شرکت داشته باشد و بر این اساس افرادی متخصص و اصلح در امور شهری را به‌عنوان نماینده خود در شورا انتخاب کند تا خالصانه و متعهدانه به همراه پاک دستی و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی، جانب منفعت اجتماعی را بگیرد و در جهت توسعه پیرامونی قدم بردارد گفت: ازاین‌رو اقشار جامعه با حضور در پای صندوق‌های رأی در سرنوشت اجتماعی خود نقش فعال و پویا خواهند داشت و مسئولیت اجتماعی خود را در جامعه مردم‌سالار دینی برعهده‌گرفته و با انتخابی از روی آگاهی، به رکن اساسی توسعه اجتماعی در شهر‌ها است می‌پردازند.

این کارشناس حوزه شهر با تصریح بر اینکه حاضران در شورا، وام‌داران اعتماد مردم بوده و در برابر این اعتماد اجتماعی مسئول هستند خاطرنشان کرد: همان‌طور که قانون، شورا‌نشینان را موظف به رصد و بررسی عملکرد شهردار و شهرداری نموده است آن‌ها نیز باید در پیشگاه خداوند، مردم، قانون و وجدان خود پاسخگو باشند.

سادات‌نیا افزود: بر این اساس افراد منتخب با اطلاع از مسئولیت اجتماعی و قانونی خود، تمام تلاش خود را در برابر پیشبرد اهداف متعالی جامعه‌محوری و دوری از شخصی‌نگری، به‌کار می‌گیرند و در این زمان است که ما جامعه (شهر) را روبه‌جلو و در مسیر توسعه می‌بینیم.

وی با شاره به اینکه بلوغ جمعی حاصل نمی‌شود مگر با تعامل و تبادل نظر و همچنین ظرفیت‌مندی در انتقادپذیری اذعان کرد: پذیرش نظرات حتی مخالف اما به صلاح جمعی، به دور از حاشیه‌سازی و فقط و فقط در نظر گرفتن منافع عمومی لازمه شورا نشین خدوم است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد انتخاب اعضای شورای اسلامی شهرها به‌عنوان پارلمان محلی به‌عنوان راهبردی اساسی در توسعه شهرها یک امر خطیر بوده و درعین‌حال نیازمند شناخت ملاک‌ها و شاخص‌های موردنیاز در کاندید‌ها است؛ بنابراین در شهری همچون همدان که از دیرباز مردمانش به دانایی زبانزد هستند انتظار می‌رود شهروندانش در انتخاب فرد اصلح دچار تصمیم‌سازی هیجانی نشده و بر اساس شناخت و برنامه‌های ارائه شده بر حسب واقعیت‌ها نسبت به انتخاب فرد اصلح اقدام کنند.

شناسه خبر 40735