شناسه خبر:43289
1400/4/21 10:11:27
سپهرغرب در پی گفت‌و‌گو با رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان مطرح کرد:

کلان‌شهری بدون نردبان هیدرولیکی آتش‌نشانی

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: کلان‌شهر همدان با برخورداری از ساختمان‌های بلندمرتبه و برج‌سازی‌ها همچنان علیرغم وعده‌ووعیدها از داشتن نردبان هیدرولیکی محروم است.

یکی از اهداف مهم برنامه‌ریزی شهری، تأمین ایمنی شهرها است که آسایش و آرامش را به ارمغان می‌آورد و ازجمله مراکزی که نقش مهم و حیاتی در ایمنی شهروندان دارد، سازمان آتش‌نشانی است دراین بین ایجاد و تأمین زیرساخت‌های آتش‌نشانی جهت مقابله با سوانح، گام مؤثری در جهت کاهش خطرات بشمار می‌رود.

به دیگر سخن فلسفه وجودی آتش‌نشانی‌های کشور پس از انقلاب اسلامی، با انحلال سازمان دفاع غیر نظامی، توسط بندهای 14 و 20 ماده 55 قانون شهرداری تعریف شد و از همین رو سازمان‌های آتش‌نشانی زیرمجموعه شهرداری‌ها قلمداد می‌شوند.

بر اساس این قانون شهرداری‌ها ملزم هستند، برای حفظ شهرها از خطر سیل و حریق و دیگر مخاطرات تدابیر مؤثری اتخاذ شود.

حال آنکه طی سال‌های اخیر در کشورهای توسعه‌یافته توجه به ایمنی شهروندان و در طرح‌های شهری به‌سرعت افزایش یافته و تأمین آن تبدیل به یکی از اهداف مهم شده است زیرا عدم توجه به تأمین تجهیزات و تأمین الزامات آتش‌نشانی، هزینه‌ها و صدمات جبران‌ناپذیری هم به افراد و هم در بعد وسیع‌تر به جامعه وارد می‌کند چراکه هنگامی‌که یک آتش‌سوزی رخ می‌دهد ثانیه‌ها ارزشمند هستند و به تعبیر بهتر ثانیه‌ها می‌توانند تفاوت بین مرگ و زندگی را رقم بزنند.

بنابراین با توجه به افزایش روزافزون فنّاوری‌ها و استفاده گسترده از این فنّاوری‌ها در صنایع مختلف و بهره‌گیری از مصالح و مواد پلیمری در ادوات و زیرساخت‌های جوامع و تولد سازه‌های جدید با کاربری‌های متنوع و تجمیع آن‌ها در کنار یکدیگر، توسعه و به‌کارگیری تجهیزات نوین آتش‌نشانی اجتناب‌ناپذیر است.

پس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این خصوص گفت‌وگویی را با رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سیدصادق پورسینا با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یکی از سازمان‌های بزرگ و تخصصی مجموعه مدیریت شهری است که مسئولیت‌های حساس و خطیری بر عهده دارد و پایه و اساس شکل‌گیری آن فنی و مبنای اصول ابلاغی از سوی اسناد بالادستی است اذعان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در حوزه آتش‌نشانی همدان، فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است اما برای رسیدن به بالاترین حد استاندارد‌ها نیاز به تلاش بیشتری است.

وی تصریح کرد: آتش‌نشانان ما در جایی که نجات جان انسان‌ها در میان است باید با وجود کمبود منابع هم‌ دست از تلاش نمی‌کشند و در واقع جان خود را در طبق اخلاص می‌گذارند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان با اشاره به اینکه جایگاه آتش‌نشانان جایگاه والایی است چراکه در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین لحظات به کمک‌ افراد رفته و ایثارگری می‌کنند تشریح کرد: تلاش می‌کنیم تا با افزایش سطح آموزش‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانان، میزان حوادث را کاهش دهیم.

پورسینا با اشاره به اینکه توجه به آموزش تخصصى آتش‌نشانان؛ ازآنجایی‌که آتش‌نشانی یک علم بین‌رشته‌ای است و ضرورت دارد تا آتش‌نشانان بر علوم متعددی تسلط یابند، به‌وجود آوردن زمینه و امکان حضور نیروها در دوره‌های تخصصی آموزشی به‌صورت تئوری و عملی برای بهره‌گیری از آخرین یافته‌ها با هدف بهبود سطح علمی و کارآمدی نیروها، به‌صورت جدی از سوی سازمان آنش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان انجام می‌پذیرد گفت: فعالیت سازمان آتش‌نشانی را می‌توان به دو بخش پیشگیری و پس از وقوع حادثه تقسیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ایمنی آتش‌نشانان و نجاتگران مستلزم عملکرد درست زنجیره‌ای از فعالیت‌ها نظیر شناخت، ارزیابی، پشتیبانی، تجهیزات، آموزش و پیشگیری است، ابراز کرد: دراین‌بین تأمین ایمنی آتش‌نشانان یکی از اولویت‌ها است که به‌عنوان یک ضرورت دنبال می‌شود به نحوی که با حمایت‌های صورت گرفته طی سال جاری 40 دستگاه کپسول تنفسی مخصوص آتش‌نشانان تهیه شده که در این راستا از حمایت‌های بی‌دریغ شهردار و مدیران شهری برخوردار بوده‌ایم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان ادامه داد: امروزه در صورت هرگونه آسیب و به خطر افتادن سلامت آتش‌نشانان و نجاتگران در گام نخست بایستی در پی شناسایی علل و نواقص موجود در مجموعه و شاخص‌های مؤثر بر آن باشیم.

پورسینا با تأکید براینکه سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه بر اساس استاندارد باید به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش‌نشانی در شهر احداث شود، خاطرنشان کرد: این سازمان هم‌اکنون 10 ایستگاه و پایگاه آتش‌نشانی در همدان دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها یک ایستگاه دیگر در سال جاری اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته همچنین تجهیزاتی به‌منظور به‌روزرسانی و تکمیل برخی امکانات و تجهیزات داشتیم، یادآور شد: خریداری دستگاه تنفسی، سه پای نجات، لباس مخصوص مواد شیمیایی، هوزرمپ، اره برقی، اره بتن‌بر، لجن‌کش، کفکش، لوازم صعود و فرود، نردبان دستی، کپسول‌های اطفای حریق، شارژر پرتابل دستگاه تنفسی، مارگیر، سرور برای سامانه AVL، لاستیک و غیره ازجمله تجهیزات تهیه شده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان افزود: با توجه به لزوم به‌روزرسانی خودروها در سازمان همچنین یک دستگاه خودرو به‌عنوان خودروی نجات به ناوگان خودرویی سازمان اضافه شد.

قیمت نردبان هیدرولیکی 50 میلیارد تومان

پورسینا در پاسخ به این سؤال که با وجود سپری شدن پنج سال از وعده تهیه نردبان هیدرولیک 56 متری برای آتش‌نشانی همدان، آیا این وعده محقق شده است؛ ابراز کرد: به‌دلیل افزایش قیمت تجهیزات و عدم توانایی شهرداری در تأمین این هزینه، عملاً خرید نردبان در حال حاضر نیازمند مساعدت مدیران استانی و سازمان همیاری شهرداری‌های کشور است که در این زمینه قول‌های مساعدی داده شده است زیرا قیمت این نردبان در حال حاضر چیزی بیش از 50 میلیارد تومان است.

وی در خصوص وضعیت نیروی انسانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان نیز گفت: خوشبختانه در حال حاضر در این سازمان نیروی‌های کار آزموده‌ای هستند.

این مقام مسئول با تأکید براینکه طی سال‌های اخیر این سازمان در راستای تقویت حوزه نیروی انسانی به‌صورت متناوب اقدام به جذب نیرو کرده است تشریح کرد: مهم‌ترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی است و با توجه به اینکه آمادگی جسمانی در حرفه آتش‌نشانی حرف اول را می‌زند سلامت و توانایی جسمانی افراد شرط اساسی برای ورود به سازمان جهت شغل آتش‌نشانی محسوب می‌شود.

پورسینا ادامه داد: افرادی که استخدام می‌شوند بر اساس شایستگی‌های علمی و قوای جسمانی به‌صورت توأمان به‌کار گرفته می‌شوند و جزو بهترین‌ها هستند و این افراد باید به‌دنبال ایجاد تحول در علم، دانش و بینش در محیط کاری خود باشند.

وی با بیان اینکه جذب نیروی انسانی طی چند سال آتی صورت می‌پذیرد ابراز کرد: این مهم ازآنجا نشأت می‌گیرد که اگر این افراد به‌صورت همزمان جذب و به کار گرفته شوند در سال‌های آتی نیز به‌صورت همزمان بازنشسته خواهند شد و این مهم سازمان را دچار مشکل خواهد کرد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد گرچه طی سال‌های اخیر به لحاظ تجهیزات و تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی و حتی جذب نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شاهد روند رو به رشدی بوده‌ایم اما همچنان با توجه به گسترش ساختمان‌های بلندمرتبه در همدان نبود تجهیزاتی همچون نردبان هیدرولیکی بلند به‌عنوان یک الزام یک نقص اساسی در تجهیزات امدادرسانی در همدان است که طی سال‌های اخیر علیرغم ضرورت همچنان در اولویت نبوده است این در حالی است که وجود این نردبان در شهری که پله‌های کلان‌شهر شدن را یکی پس از دیگری به اذعان و اصرار مدیران و نمایندگانش طی می‌کند یک امر بدیهی است و بارها و بارها این مهم در بخش اعتباری بودجه سال‌های متمادی طی پنج سال در نظر گرفته شده اما از سرانجام هزینه کرد این اعتبار در صورت تخصیص اطلاعی در دست نیست؛ بنابراین آنچه مسلم است اینکه تعلل پنج‌ساله برای خرید این دستگاه قابل قبول نیست زیرا اگر چهار سال پیش می‌شد این نردبان را با یک میلیارد تومان خریداری کرد امروز برای خریداری آن باید بیش از 50 میلیارد تومان هزینه کرد؛ بنابراین این تعلل در تأمین بدیهیئت حوزه آتش‌نشانی نتیجه‌ای جز افزایش هزینه‌ها را به‌دنبال نداشته است بنابراین باید خطاب به مدیران دستگاه‌های متولی گفت چه کسی پاسخگوی هدر رفت بیت‌المال در پی افزایش قیمت‌ها و خسارت سوانح در نبود این تجهیزات خواهد بود.

 

شناسه خبر 43289