شناسه خبر:43706
1400/5/3 10:38:48

سپهرغرب، گروه اندیشه - طاهره ترابی‌مهوش: رزمنده همدانی راه نجات کشور از مخمصه اقتصادی و فرهنگی را مدیریت همدانی‌وار (شهید همدانی) اعلام کرد و گفت: اگر روحیه جهادی این عزیزان در بین مدیران امروز حکم‌فرما شود دیگر نگرانی وجود ندارد.

در تمام جوامع بشری، ارزش‌هایی وجود دارد که بنیان اصلی فرهنگ آن جامعه را شکل می‌دهند. اهمیت و جایگاه این ارزش‌ها به گونه‌ای است که هر ملتی، هویت، حیات اجتماعی و سیاسی خود را در پایبندی و احترام به آن‌ها و انتقال کامل آن به نسل‌های آینده می‌داند.سرزمین پاک ایران نیز بیش از هر جای دیگر، مفتخر به داشتن ارزش‌های والا و اصیلی است که نمونه آن را در کمتر جایی می‌توان یافت. «فرهنگ ایثار و شهادت» یکی از ارزش‌ها است که همزمان با تاریخ این سرزمین شکل گرفته و همیشه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است حال آنکه در مقاطعی از تاریخ و به علل مختلف، از طرف دوستان به حاشیه کشانده شده و یا مورد تهدید و شبیخون فرهنگی دشمنان خارجی واقع گشته است.

اکنون نیز در یکی دیگر از این دوران حساس قرار داریم، با این تفاوت که از یک طرف شدت حملات دشمن نسبت گذشته بیشتر شده و از طرف دیگر بی‌توجهی و سهل‌انگاری متولیان نیز افزایش یافته است براین اساس پیرو انعکاس هفتگی گفت‌و‌گو با ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس برآن شدیم تا دراین شماره با یکی دیگر از رزمندگان مؤثر در دوران دفاع مقدس گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نبی‌الله شامخی‌مختار با اشاره به اینکه اهل روستای بهادربیگ شهرستان بهار است گفت: در سال 62 و در سن 14 سالگی برای نخستین‌بار راهی جبهه شدم.

وی با تأکید براینکه درواقع با اتمام تحصیل در دوره راهنمایی یعنی تابستان 62 وارد جبهه شده و در عملیات والفجر دو در پیرانشهر شرکت کردم، اذعان کرد: پس از اتمام این عملیات برای ادامه تحصیل به روستا برگشتم اما نمک‌گیرجبهه شده بودم و نتوانستم ادامه تحصیل دهم پس به جبهه برگشته و تا پایان جنگ در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس شرکت داشتم.

وی با اشاره به اینکه پس از مدتی به‌عنوان کادر رسمی سپاه فعالیت خود را در جبهه ادامه دادم، ابراز کرد: از جمله‌ عملیات‌هایی که در آن شرکت داشتم می‌توان به عملیات‌های والفجر دو و پنج، کربلای چهار و پنج و سایر عملیات‌هایی که در لشگر انصار‌الحسین (ع) همدان وجود داشت اشاره کرد.

این رزمنده همدانی با بیان اینکه در این عملیات‌ها به‌عنوان نیروی دیدبان توپخانه حضور داشتم اذعان کرد: ما در دوران دفاع مقدس با یکسری پدیده‌ها و حرکت‌ها از سوی رزمندگان مواجه بودیم که در هر دوران و مقطع زمانی به این حرکت‌ها نیازمندیم.

شامخی‌مختار افزود: فرهنگ ایثار، شهادت، فداکاری برای ملت و انقلاب ازجمله آرمان‌ها است که باید همواره مورد توجه مردم و مسئولان باشد تشریح کرد: ذکر این نکته ضروری است که پس از انقلاب نیز هرقدر به آرمان‌های دفاع مقدس نزدیک شدیم در آن مقطع موفق عمل کردیم.

وی با تأکید براینکه رزمندگان ما در دفاع مقدس بی‌توقع بودند، ابراز کرد: این عزیزان بدون منت جهاد و خدمت می‌کردند.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه مدیریت‌ها در آن مقطع جهادی بود و وابسته به شخص خاص، زمان و مکان نبود، بیان کرد: دراین مقطع زمانی نیز ما در جنگ اقتصادی هستیم و چنین مدیریتی نیاز کشور ماست.

شامخی‌مختار با تأکید براین اینکه ما در آن مقطع دائم دشمن را رصد کرده و پیگیر تحرکات آن بودیم، خاطرنشان کرد: این رصد کردن تنها معطوف به یک عده خاص نبود بلکه هرکس در جایگاه خود به این وظیفه خطیر عمل می‌کرد.

وی با بیان اینکه در این مقطع زمانی نیز در جنگ پیشروی اقتصادی، باید مدیران اقتصادی و فرهنگی ما لحظه به لحظه به رصد دشمن بپردازند ابراز کرد: این مهم نیاز مند کار شبانه روزی همچون رزمندگان دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه باید بند پوتین کشیده و آستین بالا زده و همچون رزمندگان دفاع مقدس وقت، پول و جایگاه برای مدیران در مسیر خدمت ملاک نباشد اذعان کرد: به رزمندگان ما نه وعده پول داده شد و نه جایگاه خاص، بلکه به عشق انقلاب کشور تا پای جان جنگیدند.

این رزمنده‌ دفاع مقدس با تأکید براینکه اگر در بین مدیران اقتصادی کشور تنها 10 نفر همچون شهید همدانی و یا شهید سلیمانی وجود داشت هیچ‌گاه جای نگرانی نبود، اظهارکرد: کار بی‌منت رمز ماندگاری و پیروزی در دفاع مقدس بود.

شامخی‌مختار با تأکید براینکه طی چند دهه اخیر در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از قافله دفاع مقدس عقب مانده و این ارزش‌ها را به فراموشی سپرده‌ایم، اذعان کرد: متأسفانه این عقب‌ماندگی منجر به تغییر دیدگاه مردم و ذائقه مسئولان شد.

وی با تأکید براینکه گرچه درحال حاضر بازگشت به این باورها بسیار دشوار است اما شدنی است تشریح کرد: به‌عنوان مثال حضورمردم در پای صندوق‌های رأی خود مؤید پایبندی مردم به انقلاب و نظام بود.

این رزمنده همدانی با تأکید براینکه مردم از ته دل به انقلاب عشق می‌وزرند تشریح کرد: به اذعان برخی از دوستان اگر دولت‌مردان تنها گوشه چشمی به سفره مردم داشته باشند خواهید دید که ما با 80 میلیون نفر حزب‌الهی مواجه‌ هستیم.

شامخی‌مختار با تأکید براینکه متأسفانه بحث مدیران با مردم فرق می‌کند بیان کرد: متأسفانه درحال حاضر اغلب مدیران ما به‌ویژه مدیران اقتصادی، اعتقادی به آرمان و رویکردهای دفاع مقدس ندارند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه درحال حاضر تفکر لیبرالی و غرب‌زده در بین مدیران اقتصادی ما رسوخ کرده است، تشریح کرد: تازمانی که این تفکر پابرجا باشد نمی‌توان انتظار تغییر داشت.

این رزمنده شاخص همدانی با تأکید بر ضرورت بازگشت به باورها و آرمان‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس، ابرازکرد: این مهم نیز با ممارست در اجرای فعالیت‌های فرهنگی محقق خواهد شد.

شامخی‌مختار با تأکید براینکه این آموزش‌ها باید از دوران تحصیل آغاز و در دانشگاه نیز به‌عنوان درس و بحث دنبال شود ابراز کرد: این مهم زمانی ضرورت پیدا می‌کند که ما در آینده به مدیران انقلاب برای مانایی نظام نیازمند هستیم.

وی تأکیدکرد: باید به‌صورت ریشه‌ای و بنیادین ارزش‌های دفاع مقدس را در دل جوانان امروز کاشت و برای آینده به ثمر رساند.

وی با انتقاد از متولیان حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در پی عدم رعایت عدالت در مطرح کردن نام شهدا در سطح شهر و درقالب دیوارنگاره و نام‌گذاری خیابان و مکان‌های مختلف، گفت: همه شهدا برای ما محترم بوده و در نزد ما و خداوند متعال دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: اینکه در جای‌جای یک شهر تنها نام یک یا چند شهید باشد و از دیگر شهدا که جان خود را ارزانی انقلاب کرده‌اند یادی نشود، نتیجه‌ای جز دلخوری خانواده شهدا را به‌دنبال نخواهد داشت.

شامخی‌مختار با تأکید براینکه این رویکرد (نام‌گذاری کوچه‌ها و خیابان‌ها به‌نام شهدا) در بطن امر کار نیک و پسنیده‌‌ای است اذعان کرد: گرچه در یک باغ یقیناً برخی گل‌ها خوش‌بوتر هستند اما نباید کل توجه را به آن معطوف کرد تا درپی آن دیگر گل‌ها نادیده انگاشته شوند.

مع‌الوصف چنانکه گفته شد در هشت سال دفاع مقدس، رشادت‌های بی‌نظیری اتفاق افتاد که این مرز و بوم را نجات داد با توجه به این رویکرد، فرهنگ شهادت، ایثار، از خودگذشتگی، می‌تواند به‌عنوان ناجی یک ملت، هویت و شناسنامه آن مردم باشد و تأثیر مثبت و قابل توجهی را به‌دور از هرگونه شعاردادن در جامعه بگذارد.

شناسه خبر 43706