شناسه خبر:44523
1400/5/24 11:32:54

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس شورای اسلامی شهر همدان درخصوص فرآیند انتخاب کارشناسی شهردار همدان گفت: ملاک، انتخاب بهترین است. خوشبختانه در بین عزیزانی که برنامه ارائه داده‌اند، یقیناً افرادی هستند که به مرحله بعدی بررسی‌ها درخصوص شهردار همدان صعود کرده و جزء افراد نهایی برای تصدی شهرداری همدان باشند؛ با این وجود از آنجا که تبصره‌ای برای ورود افراد جدید نیز درنظر گرفته شد، بنابراین با توجه به عدم حضور آقای آئینی برای ارائه برنامه‌ها، امروز صحن شورا به بررسی برنامه مجید یوسفی‌نوید، از دیگر کاندیداها می‌پردازد.

از 20 مردادماه صحن شوای اسلامی شهر همدان هرروز در راستای عملکرد کارشناسی برای انتخاب شهردار میزبان دو تن از کاندیداهای شهرداری همدان است؛ به‌گونه‌ای که هشت نامزد مورد نظر حسین‌ افشاری، مجید شاکری، محمد آئینی، علیرضا عقیقی، رضا ابرارخرم، عزیز‌اله یوسفی، سیدمسعود حسینی و امیررضا یوسفیان بودند که قرار شد طی این‌روزها نسبت به ارائه برنامه خود اقدام کنند که دراین‌بین با انصراف حسین افشاری و عدم حضور محمد آئینی، مابقی افراد نسبت به ارائه برنامه‌های خود در صحن شورا اقدام کردند. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، بر آن شدیم در یکی از جلسات یعنی جلسه ارائه برنامه مجید درویشی حاضر شده تا از نزدیک در فرآیند چگونگی ارائه برنامه کاندیدا قرار گیریم که در ادامه نتیجه را می‌خوانید:

مجید درویشی در صحن شورا به‌عنوان هفتمین ارائه‌دهنده برنامه‌های کاندیداتوری شهرداری همدان در پاسخ به سؤال علیرضا حاجی‌بابایی عضو شورای اسلامی شهر درخصوص برنامه وی درباره بلندمرتبه‌سازی اظهار کرد: علت بلندمرتبه‌سازی کمبود زمین است و هر چقدر از توسعه افقی شهر جلوگیری کنیم، در ارائه خدمات به مردم جلوتر هستیم و البته باید فرهنگ‌سازی در مورد بلندمرتبه‌سازی نیز انجام شود.

دوریشی در بخش دیگر از ارائه برنامه‌‌های خود با اشاره به آنکه اگر در بخش‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری خوب عمل کنیم و درآمد شهرداری را بر این اساس متکی کنیم می‌توانیم خدمات خوب و مفیدی در این حوزه به مردم ارائه دهیم، عنوان کرد: باید هویت‌هایمان را بازسازی و محلات را تقویت کنیم و برای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری برنامه‌ریزی داشته باشیم و هویت شهر را با بلندمرتبه‌سازی تحت‌الشعاع قرار ندهیم و اگر قرار است بلندمرتبه‌سازی انجام شود، باید جایگاه خاصی برای آن درنظر بگیریم.

کاندیدای تصدی پست شهرداری همدان درباره مطالبات مانده شهرداری در پاسخ به مرتضی کرباسیان دیگر عضو شورای ششم بیان کرد: ارتقای جایگاه حقوقی و استفاده از وکلای صاحب‌نظر برای پرونده‌های خاص ضروری است، علاوه‌بر این هر کاری باید در ابتدا با تعامل حل شود و اگر نتیجه‌ای حاصل نشد، باید با قانون حل شود.

وی در رابطه با در اختیار گذاشتن تفویض اختیارات معاونان شهرداری با رأی شورا، گفت: این مسئله به‌دلیل حسن نیت در انتخاب افراد و شفاف‌سازی است، همچنین این پیشنهاد برای آن بوده که ثابت کنم تیم ندارم و می‌خواهم معاون‌ها با ارائه عملکرد و با مشورت شورا انتخاب شوند.

درویشی در مورد راهکارهای شهر تاب‌آور مطرح کرد: تاب‌آوری در بخش خدمات شهری و مدیریت بحران یکی از وظایف مجموعه خدمات شهری است و باید بتوانیم در این زمینه بحران‌ها را مدیریت و آموزش‌های مربوطه را در محلات، ادارات و مدارس شروع و اقدامات پیشگیرانه را نیز اعمال کنیم.

وی درخصوص برنامه خود در رابطه با پُل‌سازی نیز عنوان کرد: دراین‌باره نمی‌توان سلیقه‌ای عمل کرد و کار باید براساس نظرات کارشناسانه‌ کارگروه ترافیک و کمیته بررسی مسائل ترافیکی شهر و استان انجام‌ شود.

درویشی با اشاره به اینکه در مورد نیاز همدان به قطار شهری باید تیم کارشناسی تشکیل و از نخبگان این عرصه نظرخواهی کرد، اظهار کرد: درخصوص درآمدهای پایدار شهری و ارتقا‌ی آن بر سرمایه‌گذاری و گردشگری تأکید دارم و معتقدم اگر بخواهیم شهرداری را از وضعیت کنونی نجات دهیم، باید این بستر را فراهم کنیم و در این راستا شفافیت را در رأس قرار دهیم.

وی در رابطه با نیروهای اضافه‌شده به شهرداری و اینکه آیا با مجوز استانداری بوده است یا خیر، گفت: حدود 700 نفر به مجموعه شهرداری وارد شده‌اند که با استعدایابی، گزینش و یا رانت بوده است و این افراد هزینه مضاعفی بر دوش شهرداری تحمیل کرده‌اند و باید راهکار مناسبی در راستای منافع شهر برای این افراد پیدا کنیم و تعیین تکلیف شوند، همچنین این موضوع باید مهار شود، چراکه اگر تکرار صورت گیرد، شهرداری زمین‌گیر‌ می‌شود؛ بنابراین باید فضای موجود را اصلاح کنیم و ورودی‌ها را ببندیم.

درویشی با تأکید بر اینکه همدان جزء 6 استان توانمند در حوزه گردشگری است، افزود: مسئله این است که در رابطه با زیرساخت‌های این صنعت خوب عمل نکرده‌ایم و مشکل از مجموعه استان و شهر بوده، درحالی که نقش توریسم در درآمد شهرداری مؤثر است.

وی در مورد راهکارهای کاهش نارضایتی مردم از شهرداری هم بیان کرد: در بخشی از این نارضایتی حق با مردم است و باید کم‌وکاستی‌ها و بروکراسی‌های اداری اصلاح شود و زیرساخت‌های شهر الکترونیک را فراهم کنیم، مهم‌ترین رکن این قضیه شفاف‌سازی است و زمانی رضایتمندی بالا می‌رود که خدمات شفاف و یکنواخت به مردم ارائه شود.

در پایان برای دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص فرآیند ارائه برنامه کاندیدا و نیز چگونگی ادامه بر آن شدیم تا با محمود مسگریان، رئیس‌ شورای اسلامی شهر همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس‌ شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه خوشبختانه شورای اسلامی شهر همدان در دور ششم فرآیندی را برای انتخاب شهردار برگزیده که بر پایه نظرات کارشناسی بوده است و درنهایت با اجتماعی که اعضای شورای اسلامی شهر داشتند هشت نفر داوطلبان برای ارائه برنامه به شورا دعوت شدند، گفت: خوشبختانه این فرآیند انجام شد و نامزدها نسبت به ارائه برنامه در صحن شورا و اکران آن به‌صورت زنده در فضاهای مجازی اقدام کردند.

محمود مسگریان ادامه داد: البته در فرآیند مصوبه شورا درخصوص این ارائه برنامه‌ها تبصره نیز درنظر گرفته شد که راه را برای ورود افراد جدید درخصوص کاندیداتوری و ارائه برنامه باز گذاشت؛ خوشبختانه در بین عزیرانی که برنامه ارائه دادند، یقیناً افرادی هستند که به مرحله بعدی بررسی‌ها درخصوص تصدی شهرداری همدان صعود کنند و جزء افراد نهایی باشند.

وی گفت: با این وجود از آنجا که تبصره فوق برای ورود افراد جدید نیز درنظر گرفته شد، بنابراین با توجه به عدم حضور آقایی آئینی برای ارائه برنامه‌ها، امروز صحن شورا به بررسی برنامه مجید یوسفی‌نوید، از دیگر کاندیداها می‌پردازد.

مسگریان با اشاره به اینکه دو تن دیگر نیز توسط اعضای شورای اسلامی شهر برای نامزدی و ارائه برنامه معرفی شده و توانستند برای حضور در صحن شورا رأی موافق هشت تن را بگیرند، خاطرنشان‌ کرد: کیوان کاظمی‌مستقیم و حسین صمدیان کاندیداهای جدید هستند که صحن شورا در روزهای آتی میزبان آن‌ها برای ارائه برنامه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حضور این سه تن جدید به معنای کنار گذاشته شدن افراد قبلی نیست و درواقع ما به دنبال انتخاب بهترین فرد برای این پست هستیم، خاطرنشان کرد: در فرآیند طی‌شده از کلیه کاندیداها رزومه و برنامه گرفته شده است.

مسگریان با تأکید بر آنکه حتی برای این افراد مجموعه سؤالاتی مرکب از 30 پرسش در زمینه‌های مختلف تهیه و پاسخ‌نامه‌ها گرفته شده است، تشریح کرد: درواقع ارائه برنامه در صحن شورا به‌صورت زنده و برخط برای آگاهی‌بخشی به مردم و شفاف‌سازی برای شهروندان و نیز ارائه نظرات و برنامه‌های تکمیلی کاندیداها است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، فرآیند پیشروی شورا در انتخاب شهردار به‌عنوان اصلی‌ترین وظیفه شورای ششم بیان شد که کارشناسی اعضا و بهره‌مندی از نظرات کارشناسی به‌جای لابی‌گری‌ها و سیاست‌زدگی‌ها است. بنابراین انتظار می‌رود این مهم در کلیه مراحل و گرفتن تصمیمات شورا ملاک عمل قرار گیرد تا شهری پویا و توانمند نتیجه عملکرد کارشناسی دوره ششم باشد.

شناسه خبر 44523