شناسه خبر:44927
1400/6/4 09:34:23

سپهرغرب، گروه خبر: انتقال آب از خالق‌وردی به همدان ارتباطی با منابع آبی دشت کبودراهنگ ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه آب‌رسانی از چاه‌های خالق‌وردی ارتباطی به منابع آبی دشت کبودراهنگ ندارد، گفت: خالق‌وردی به‌لحاظ حوضه آبریز از کبودراهنگ جدا بوده، ضمن آنکه این چاه‌ها فقط برای استفاده در زمان اضطرار حفر شده است.

منصور ستوده درباره علت انتخاب روستای خالق‌وردی برای آب‌رسانی به همدان اظهار کرد: خط انتقال آب از تالوار یک طرح بلندمدت است که درحال اجرا بوده و قرار است در این طرح آب شرب 12 شهر و 159 روستا تأمین شود و بحث آب‌رسانی اضطراری در زمان خشک‌سالی مثل امسال که منابع آب سطحی استان به شدت پایین بوده، اجرایی شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید بپذیریم که استان همدان منابع آب سطحی ندارد و برای عبور از بحران خشک‌سالی ناچاریم از منابع زیرزمینی به‌طور موقت استفاده کنیم، افزود: انتقال آب از روستای خالق‌وردی به‌دلیل نزدیکی به خط انتقال آب از تالوار و دارا بودن منابع آبی خوب در ستاد بحران استانداری انتخاب شده است تا بتوانیم آب شرب همدان را تأمین کنیم.

این مقام مسئول با بیان آنکه درست است که خالق‌وردی به‌لحاظ تقسیمات کشوری جزء شهرستان کبودراهنگ بوده اما ازنظر حوضه آبریز از این شهرستان جدا است، تصریح کرد: خالق‌وردی در دشت گل‌تپه و زرین‌آباد قرار دارد و ارتباط هیدرولوژیکی با دشت کبودراهنگ ندارد و چهار حلقه چاه حفرشده در این دشت فقط برای آب‌رسانی در شرایط اضطرار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان درباره اظهارات نماینده شهرستان کبودراهنگ در این زمینه یادآور شد: دغدغه نماینده قابل احترام است و انتقال آب از خالق‌وردی به این معنا نیست که روستاهای کبودراهنگ بدون آب باشد، بلکه اولویت نخست وزرات نیرو تأمین آب منطقه است و ما نیز درخواست نمایندگان را اولویت قرار خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم منطقه‌ای بدون آب باشد.

ستوده با تأکید بر اینکه اطلاعات علمی و فنی را از دستگاه‌های متخصص باید پرسید، اظهار کرد: برداشت آب از خالق‌وردی ارتباطی با کبودراهنگ ندارد.

   ذخایر آبی همدان تا اواخر مهرماه پاسخگوی نیاز آبی همدان است

وی با بیان اینکه بارندگی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش 42 درصدی دارد، گفت: میزان بارندگی استان در سال آبی جاری 280 میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته 42 درصد و نسبت به بلندمدت 22 درصد کاهش دارد.

این مقام مسئول با اشاره به آنکه در سال جاری بارندگی نداشتیم و ذخایر برفی هم در زمستان در استان نداشتیم بنابراین هیچ سیلابی رها نشده و ره‌آورد رودخانه‌های استان به‌شدت پایین است، خاطرنشان کرد: سال گذشته در همین موقع 64 میلیون متر مکعب آب وجود داشت، اما امسال دوسوم این میزان وجود دارد.

ستوده گفت: درحال حاضر سد اکباتان دارای 9.5 میلیون متر مکعب آب است که یک‌هزار و 120 لیتر در ثانیه برای شرب همدان برداشت می‌شود و سد آبشینه نیز دارای 1.8 میلیون متر مکعب آب بوده که 150 لیتر در ثانیه برای شرب همدان برداشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود با این حجم برداشت‌ها و مصارف بالای شهروندان این میزان ذخایر آبی تا اواخر مهرماه یا اواسط آبان‌ماه پاسخگوی نیاز همدان باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: سد کلان ملایر درحال حاضر دارای 40 میلیون متر مکعب است که برای شرب ملایر و حق‌آبه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از سد سرابی تویسرکان نیز 3.5 میلیون متر مکعب برای شرب شهر تویسرکان برداشت می‌شود، ضمن اینکه تصفیه‌خانه کامل شده است.

شناسه خبر 44927